کد خبر: 521853
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
اين مقطع تحصيلي به سامان نيست
وزير آموزش و پرورش روز گذشته و در حاشيه رونمايي از سند برنامه درسي ملي در خصوص وضعيت پيش‌دبستاني اظهار داشت: دوره پيش‌دبستاني، اداره‌كل شد و فعاليت‌ها در سه محور انجام مي‌شود؛ محور معاونت ابتدايي كه سياست‌ها را تعيين كرده و نظارت مي‌كند؛ سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي كتاب و محتوا را آماده مي‌كند و سازمان مشاركت‌ مردمي نيز كارهاي اجرايي را انجام مي‌دهد.
حميدرضا حاجي بابايي اضافه كرد: امسال برنامه‌ريزي‌هايي انجام داديم و با توجه به مصوبه‌اي كه مجلس داشت و نگراني‌ مربيان پيش‌دبستاني، اميدواريم امسال بتوانيم آزموني را برگزار كنيم تا آنهايي كه توانستند در آزمون موفق شوند، با آرامش كار كنند. اين آزمون براي مربيان پيش‌دبستاني‌ها و كساني كه شركتي بودند و در آزمون قبلي جا مانده‌اند، برگزار مي‌شود.
اين اظهارات وزير در حالي بيان مي‌شود كه اتفاقاً چند روز قبل و با تماس تعدادي از والدين كه فرزنداني در سن پيش دبستاني دارند، گيرنده‌هاي رسانه‌اي مان در مورد شرايط سخت و نرم افزاري مراكز پيش دبستاني حساس شده بود. به ويژه، گونه مثلاً دولتي اين مراكز كه به رغم گرفتن شهريه‌هاي چندصد هزارتوماني از والدين هنوز در شيفت تعطيل مدارس ابتدايي يا حتي ساير مقاطع! تشكيل مي‌شوند و مربيان مجبورند بعد از اداره كلاس‌هاي پرجمعيت غيراستاندارد، نظافت مدرسه را به عهده بگيرند. آن هم با حقوق ناچيزي كه همان هم از جيب والدين تأمين مي‌شود و طبيعتاً قرارداد موثقي آن را پشتيباني نمي‌كند و بيمه و ساير تسهيلات را هم شامل نمي‌شود.
نكته جالب اينكه بر اساس طرح تغيير مقاطع آموزشي، كه از سال تحصيلي گذشته اجرا شده دوره پيش دبستاني به عنوان يك مقطع تحصيلي زير پوشش آموزش و پرورش قرار گرفته و مطابق اصل ۳۰ قانون اساسي گرفتن شهريه در آن غير قانوني است.
از سوي ديگر و با وجودي كه همه اعم از مسئول و غير مسئول بر اهميت دوره پيش دبستاني در فرايند آموزشي و تربيتي تأكيد دارند، اما هيچ برنامه درسي و آموزشي مدون و هماهنگي براي اين مقطع وجود ندارد. به طوري كه در برخي از اين مراكز والدين خود آستين همت بالا زده و بخشي از سرفصل‌هاي آموزشي مثل نقاشي و كاردستي را به نوآموزان ياد مي‌دهند. در برخي ديگر بنا به سليقه مربي و مدير مجموعه، بخش‌هاي ابتدايي كتاب‌هاي درسي پايه اول ابتدايي در مركز پيش دبستاني تدريس مي‌شوند و اين مسئله كنترل كلاس و روند آموزش را در مقطع ابتدايي براي معلمان اين مقطع با مشكل مواجه مي‌كند.
به هر رو و با توجه به اين شرايط گروهي معتقدند «پيش دبستاني روي دست آموزش و پرورش مانده» و دستگاه تعليم و تربيت نمي‌داند بايد با آن چه كار كند. در نتيجه براي برون رفت از اين مسئله طرح معروف كج‌دار و مريز را براي مديريت اين پايه در عمر باقي مانده دولت انتخاب كرده‌اند. بر اساس اين مدل مديريتي، همزمان از اهميت اين دوره صحبت مي‌شود و در عين حال به خاطر نبود ظرفيت پذيرش كافي كودكان گروه سني پيش دبستاني، اين دوره را اختياري اعلام مي‌كنيم. از طرفي، مربيان پيش دبستاني را از استخدام نااميد مي‌كنيم اما به نهادهاي نظارتي از سلسله برنامه‌هايي كه براي استخدام آنها داريم مي‌گوييم و در استيصالي كه از چشم افكار عمومي پنهان نمي‌ماند، اداره اين مراكز را به مزايده مي‌گذاريم.
ناگفته نماند اين آشفتگي در بيان سرفصل‌هاي آسيب‌زاي پيش‌دبستاني تنها به دليل نظام بي‌نظمي است كه بر اين مراكز حاكم است و پرداختن به آن را در قالب چند واژه محدود مشكل مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار