کد خبر: 521648
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
كاخ سفيد براي مداخله در صورت لزوم آماده مي‌شود
به گزارش «جوان» روز جمعه مقامات امنيتي و نظامي در كميته دفاعي سناي امريكا در بررسي امكان دخالت آشكار نظامي در سوريه و ارسال سلاح به مخالفان بحث‌هاي چالش برانگيزي كردند. جان مك كين سناتور جمهوري‌خواه تلاش كرد عدم ارسال سلاح براي مخالفان و عدم ايجاد منطقه پرواز ممنوع را دستمايه انتقاد نسبت به عملكرد دولت اوباما در قبال سوريه كند. در پاسخ به او جيمز كلاپر مشاور امنتي ملي اوباما پاسخ داد: سلاح‌هاي بسيار بسيار زيادي در سوريه وجود دارد و اگر بخواهيم به سمت توسعه منابع تسليحاتي در حمايت از مخالفان حركت كنيم، من در حال حاضر به اين نتيجه نرسيده‏ام كه حمايت اضافي تسليحاتي مخالفان تأثير مطلوب را داشته باشد. با اين حال كلاپر افزود كه ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه ممكن است اما نمي‌تواند براي امريكا بدون هزينه باشد. اما در ادامه مباحثات، ژنرال «مايكل فلين» رئيس سازمان اطلاعات ارتش امريكا تأكيد كرد كه دمشق برتري خود در ميدان نظامي را حفظ كرده است و سازمان‌هاي وابسته به رئيس‌جمهور سوريه تا حد زيادي منسجم عمل مي‌كنند و در مقابل هيچ كدام از گروه‌هاي معارضان توانايي متحد كردن بخش‌هاي مختلف مخالفان را به گونه‌اي كه به تغيير نظام منجر شود، نخواهند داشت. فلين در اين گزارش ضمن آنكه بر توانايي موشكي سوريه براي هدف قرار دادن مناطق گسترده‌اي از جمله اسرائيل، عراق، اردن و تركيه اذعان كرد، افزود: مسكو موشك‌هاي كروز ضد كشتي با سرعت مافوق صوت به دمشق فروخته كه تا ۳۰۰ كيلومتر را پوشش مي‌دهند و خطري واقعي در عمليات‌هاي دريايي در خاورميانه به شمار مي‌آيند.
طرح اعزام ۲۰ هزار نيرو
روزنامه لس آنجلس تايمز روز پنج شنبه به نقل از يكي از مقامات ارشد دولت امريكا گزارش داد پنتاگون حدود ۲۰۰ نيروي نظامي از لشگر اول زرهي خود را براي راه اندازي «مراكز فرماندهي كوچك» در مناطق مرزي اردن و سوريه به منطقه اعزام كرده است. اين نيروهاي نظامي براي انجام عمليات‌هاي نظامي بالقوه از جمله زماني كه كاخ سفيد مداخله در سوريه را ضروري بداند، به منطقه اعزام مي‌شوند.
اين گزارش مي‌افزايد: اين اقدام اولين اعزام نيروهاي امريكايي به منطقه در راستاي گفته‌هاي مقامات نظامي اين كشور است كه مشخصاً آن را اقدامي در جهت مداخله نظامي مستقيم در سوريه عنوان مي‌كنند.
اين روزنامه به نقل از يكي از مقامات ارشد نظامي امريكا گفت: اولين گروه از نظاميان اين كشور «احتمالاً اين ماه وارد اردن خواهند شد» اما «بيشتر نظاميان امريكايي در ماه مي» عازم اردن شده و در پايگاه‌هاي نظامي اين كشور مستقر خواهند شد. اين گزارش مي‌افزايد: پنتاگون «از برنامه‌هايي براي گسترش نيروهاي نظامي‌اش تا ۲۰ هزار نفر يا در صورت لزوم تعداد بيشتر خبر داده است. اين موضوع شامل اعزام تيم‌هاي عملياتي ويژه براي كشف و تأمين امنيت تسليحات شيميايي سوريه، يگان‌هاي دفاع هوايي امريكا براي حفاظت از حريم هوايي اردن و يگان‌هاي نظامي متعارف براي حركت به داخل سوريه در صورت نياز، مي‌باشد.»
اين گزارش حاكي است كه چاك هاگل وزير دفاع امريكا روز چهارشنبه ۲۸ فروردين در كميته سرويس نيروهاي مسلح مجلس سنا، اعزام نظاميان امريكايي را افشا كرده است، اما تأكيد كرده كه وي و باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا «در حالي كه نيروهاي نظامي اين كشور خود را آماده عقب‌نشيني از افغانستان پس از ۱۲ سال مي‌كنند، به شدت درباره مداخله نظامي در سوريه نگران هستند.»
از سو ديگر روزنامه «الشرق‌الاوسط» به نقل از منابع اردني مطلع فاش كرد كه مقامات اين كشور از امريكا خواسته‌اند تا موشك‌هاي پاتريوت در مرزشان با سوريه مستقر كند.
روزنامه «الشرق‌الاوسط» نوشت: در جريان سفر «باراك اوباما» رئيس‌جمهوري امريكا، به اردن در ۲۲ مارس - دوم فروردين- مقامات اردني از امريكا خواسته‌اند موشك‌هاي پاتريوت در مرزشان با سوريه مستقر كند.
اين روزنامه افزود كه درخواست اردن با موافقت طرف امريكايي مواجه شد و به اين كشور وعده داد كه برخي موشك‌هاي پاتريوت را از قطر و كويت خارج و در طي چند هفته آينده در مرز سوريه و اردن مستقر كند.
از سوي ديگر منابع اردني مطلع در امان از حضور ۳۰۰ نيروي امريكايي در اردن از چند ماه گذشته براي آموزش كار با تجهيزات پيشرفته ارتباطي در چارچوب مرحله دوم طرح مشتركي با نام «ابتكار عمل ايمن‌سازي مرزهاي مشترك» خبر دادند.
اما فرماندهي كل نيروهاي مسلح اردن در بيانيه‌اي اعلام كرد: ۲۰۰ سرباز امريكايي كه واشنگتن آنها را به اردن اعزام خواهد كرد، ارتباطي با رخدادهاي سوريه ندارند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: اين سربازان اولين گروه از ميان گروه‌هاي ديگر به شمار مي‌آيند كه در كنار نيروهاي ۱۵ كشور در رزمايش‌هاي «شير آماده» طي هفته‌هاي آتي مشاركت مي‌كنند.
يك منبع مسئول در ارتش اردن اعلام كرد: بعد از آنكه آموزش‌هاي «شير جوان ۲» در ژوئن گذشته با مشاركت ۱۹ كشور عربي و خارجي و با حضور رسانه‌هاي داخلي و خارجي پايان يافت، برنامه‌ريزي‌ها و مقدمه‌چيني‌ها براي اين رزمايش آغاز شد. اين منابع افزودند كه اين ابتكار شامل نصب و راه‌اندازي دوربين‌ها و رادارهاي اضافي و ديگر دستگاه‌هاي ارتباطي به منظور تقويت قدرت نيروهاي مرزي به ويژه در امتداد مرز با سوريه مي‌شود.
به باور برخي كارشناسان، به نظر مي‌رسد امريكا كه از تجهير مخالفان به سبب ترس از انتقال تجهيزات پيشرفته با القاعده احتراز مي‌كند، در عوض در فكر طرح‌هاي نظامي با عامليت خود ارتش امريكاست.
شكار بالن امريكايي توسط ارتش سوريه
بررسي دخالت گسترده و آشكار در سوريه در حالي صورت مي‌گيرد كه نيروهاي امريكايي از پيش عمليات‌هاي شناسايي و كمك اطلاعاتي و لجستيكي به مخالفين را شروع كرده‌اند. در همين راستا نيروهاي ارتش سوريه موفق شدند يك بالن جاسوسي مجهز به وسايل تصويربرداري ساخت امريكا را سرنگون كنند.
به گزارش شبكه تلويزيوني سوريه، اين بالن در بين دو روستاي بابولين و حيش در اطراف شهر ادلب سوريه نزديك مرز تركيه سرنگون شد.
در اين بالن از فناوري‌هاي پيشرفته و تجهيزات پخش مستقيم استفاده شده است. اين بالن تحركات ارتش سوريه در اطراف شهر ادلب را زير نظر داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار