کد خبر: 521148
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
مخالفان مادورو سطل‌هاي زباله را آتش زدند
جي كارني، سخنگوي كاخ سفيد دوشنبه‌شب اعلام كرد كه دولت امريكا شمارش مجدد آراي انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا را به دليل نزديك بودن آراي دو نامزد انتخابات اقدامي «اقدامي مهم، عاقلانه و ضروري» مي‌داند.
كارني، شب دوشنبه به خبرنگاران گفت: با بازشماري آرا مي‌توان اعتماد مردم ونزوئلا به نتايج انتخابات را به دست آورد. او تأكيد كرد: تصميم عجولانه به نفع يكي از نامزدها، نمي‌تواند انتظارات مبتني بر نتيجه روشن و دموكراتيك از انتخابات را برآورده سازد. در پي شمارش آراي انتخابات روز يك‌شنبه ۱۴ آوريل در ونزوئلا، كميسيون ملي انتخابات اين كشور اعلام كرد كه نيكلاس مادورو معاون چاوز با كسب ۷۵/ ۵۰ درصد آرا به رياست جمهوري ونزوئلا انتخاب شده است. آراي انريكه كاپريلس، نامزد رقيب ۹۷/ ۴۸ درصد اعلام شده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، جي كارني به خبرنگاران گفت: ما به مردم ونزوئلا به خاطر مشاركت مسالمت‌آميز و با نظم خود در فرآيند انتخابات تبريك مي‌گوييم.
وي افزود: با توجه به فشردگي رقابت‌ها بين دو نامزد اين انتخابات به نظر مي‌رسد كه بررسي نتايج آن اقدامي مهم، دورانديشانه و ضروري است تا تمام مردم ونزوئلا به صحت و درستي اين نتايج اطمينان حاصل كنند.
كارني خاطرنشان كرد: به نظر ما، اتخاذ تصميم‌هاي عجولانه در اين شرايط با انتظارات مردم ونزوئلا در زمينه اعلام نتيجه‌اي روشن و دموكراتيك مغايرت دارد.
از سوي ديگر، پاتريك ونترل، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا نيز ضمن تكرار خواسته كارني گفت:‌مخالفان دولت ونزوئلا خواستار بررسي موارد نقض قانون در انتخابات اين كشور شده‌اند و ما نيز از انجام اين بررسي حمايت مي‌كنيم.
انريكه كاپريلس روز دوشنبه اعلام كرد كه فهرستي از ۳۲۰۰ مورد تخلف انتخاباتي در دست دارد و خواهان بازشماري آراي مردم شد.
كاپريلس افزود: با صراحت مي‌گويم تا زماني كه تك‌تك آراي مردم شمرده نشود، نتيجه انتخابات را به رسميت نخواهم شناخت.
طرفداران كاپريلس مدعي‌هستند كه حاميان مادورو با استفاده از شناسنامه‌هاي جعلي اقدام به رأي دادن كرده‌اند. آنها مي‌گويند پس از اعلام پايان رأي‌‌گيري، اخذ رأي از مردم در شعبه‌هاي رأي‌‌گيري همچنان ادامه داشته است. كاپريلس همچنين دولت را متهم كرده كه كارمندان دولتي را براي رأي دادن به مادورو زير فشار گذاشته است. 

فرياد تقلب تقلب در كاراكاس
پس از اعلام پيروزي مادورو، تعدادي از مخالفان انقلاب بوليواري به خيابان‌هاي كاراكاس آمده و عليه نتايج اعلام شده انتخابات دست به تظاهرات زدند. معترضان با كوبيدن بر قابلمه‌ها فرياد مي‌زدند «تقلب، تقلب». آنها سطل‌هاي زباله‌را آتش مي‌زدند و به سوي پليس سنگ پرتاب مي‌كردند. يكي از معترضان به خبرنگاران گفت: «ما به اين دليل به خيابان‌ها آمديم كه آراي ما را دزديده‌اند. آنها ما را فريب داده‌اند.»
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، پليس ونزوئلا روز دوشنبه براي متفرق كردن دانشجويان معترض از گاز اشك‌آور و گلوله‌هاي پلاستيكي استفاده كرده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، پس از اينكه معترضان مخالف دولت در منطقه‌اي واقع در كاراكاس، پايتخت ونزوئلا اقدام به پرتاب سنگ به سوي پليس ونزوئلا كردند، پليس به سمت معترضان جوان گاز اشك‌آور پرتاب كرد.
بر اساس اين گزارش، معترضان قصد داشتند به سمت وزارتخانه‌هاي دولتي ونزوئلا واقع در پايتخت اين كشور بروند كه توسط پليس ونزوئلا متفرق شدند. 

تماسي تلفني پوتين با مادورو
رئيس‌جمهوري روسيه در تماسي تلفني با «نيكلاس مادورو» پيروزي وي در انتخابات رياست‌جمهوري ونزوئلا را تبريك گفت و طرفين بر توسعه آتي همكاري‌هاي دو كشور در چارچوب مشاركت راهبردي تأكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري «ريانووستي»، «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهوري روسيه روز دوشنبه در جريان مذاكرات تلفني با «نيكلاس مادورو» پيروزي وي در انتخابات روز يك‌شنبه در ونزوئلا را به وي تبريك گفت و دورنماي همكاري‌هاي دو كشور را مورد بررسي قرار داد. دفتر مطبوعاتي كاخ كرملين در اين رابطه اعلام كرد: در اين گفت‌وگوي تلفني ولاديمير پوتين و مادورو آمادگي روسيه و ونزوئلا براي توسعه آتي همكاري‌هاي دوجانبه در چارچوب مشاركت راهبردي دو كشور را مورد تأييد قرار دادند. علاوه بر اين، در اين مذاكرات برخي مسائل مربوط به روابط دوجانبه نيز مورد بررسي قرار گرفت.
بر اساس اين اطلاعات، رئيس‌جمهوري روسيه همچنين پيروزي مادورو در انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا را به وي تبريك گفت و موفقيت وي در ادامه تلاش‌ها براي تحكيم استقلال و سربلندي اين كشور را آرزومند شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار