کد خبر: 521135
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
دبيران تشكل‌هاي دانشجويي در گفت و گو با «جوان»:
دانشگاه‌ها به دليل داشتن ظرفيت نيروي جوان و نشاط و اميد اغلب در جريان فعاليت‌هاي اجتماعي و مشاركت‌هاي مدني اقشار مختلف مردم پيشرو هستند. به همين دليل يكي از مراكزي به شمار مي‌روند كه تحركات آنها در آستانه انتخابات زير ذره‌بين افكار عمومي است. اين روزها تشكل‌هاي دانشجويي به دليل رصد و حضور مستمر خود زاويه ديد بهتري از فضاي دانشگاه‌ها در آستانه يازدهمين انتخابات رياست جمهوري دارند. 

محمد رضايتي، دبير اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل در اين رابطه به «جوان» مي‌گويد: از آنجايي كه تشكل‌هاي دانشجويي نمي‌خواستند فضاي دانشگاه‌ها را به طور زودرس انتخاباتي كنند، تا قبل از عيد موضوع را در قالب گفتمان انتخابات و در دو سرفصل « از رئيس‌جمهور هفتم چه مي‌خواهيم؟» و « از انتخابات يازدهم چه مي‌خواهيم؟» پيگيري مي‌كردند. وي مي‌افزايد: المان‌هاي اين حوزه‌ها در كرسي‌هاي آزادانديشي، سلسله نشست‌ها، تريبون‌ها و نشريه‌هاي دانشجويي مطرح و در هر دو حوزه شاخص‌هايي به دانشجويان ارائه شد. رضايتي با اشاره به تمايل بيشتر فضاي دانشگاه‌ها به سمت انتخاباتي شدن ادامه مي‌دهد: اين روزها شاهد حضور فعالانه كانديداهاي رياست جمهوري در دانشگاه‌هاي كشور و سخنراني آنها در جمع دانشجويان هستيم. 

تغيير تاريخ امتحانات بزرگ‌ترين نگراني دانشجويان
دبير اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل در ادامه از تغيير در تاريخ امتحانات به بهانه انتخابات ابراز نگراني مي‌كند و اظهار مي‌دارد: تغيير در تاريخ امتحانات تا حدودي به ميزان شور و نشاط انتخاباتي در دانشگاه‌ها آسيب مي‌زند. با توجه به اينكه فضاي دانشگاه‌ها ظرفيت مناسبي براي تحقق مردم سالاري ديني هستند، ابلاغ آئين‌نامه تغيير تاريخ امتحانات اين ظرفيت را مهار مي‌كند. وي خاطرنشان مي‌كند: با اجراي اين آئين نامه علاوه بر اينكه سرفصل‌هاي دروس كامل نمي‌شوند، به دانشجويان فشار وارد مي‌شود و اساتيد هم براي به سر انجام رساندن دروس اگر نخواهند سرهم بندي كنند، مجبورند دروس را ناقص تدريس كنند و دانشجويان هم مجبورند در يك زمان كوتاه دروس خود را امتحان بدهند. بالاخره اولويت اول دانشجويان اعم از تشكلي يا غير تشكلي درس خواندن است.
بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف نيز در انتقاد از تعطيلي زود هنگام دانشگاه‌ها در ترم منتهي به انتخابات با انتشار بيانيه‌اي تأكيد كرد: مسئولان به جاي روي آوردن به روش‌هاي ساده، به فكر تدبير و پيدا كردن راهكار مناسب‌تر براي جلوگيري از سوء استفاده احتمالي از فضاي دانشگاه باشند. 

دانشگاه‌ها به فضاي عقلاني نزديك شده‌اند
رضايتي مي‌گويد: اين روزها دانشگاه‌ها به فضاي عقلاني نزديك‌تر شده‌اند و برخي از اين مسئله نتيجه عكس مي‌گيرند و اعلام مي‌كنند در دانشگاه‌ها شور و نشاط سياسي حاكم نيست؛ چون از دانشگاه تصوير شلوغي و هرج و مرج و اعتراض به همه چيز دارند. در حالي كه در سال‌هاي اخير دانشجويان و مجامع دانشگاهي به سمت فضاي منطقي رفته‌اند كه برخي آن را نبود شور و نشاط سياسي تعبير مي‌كنند. به نظر من در شرايط كنوني تنها مسئله‌اي كه به اين شور و نشاط ضربه مي‌زند تغيير زمان امتحانات است.
دبير اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل مي‌گويد: افراد و رسانه‌هايي هم كه شرايط امروز دانشگاه‌ها را به فضاي امنيتي نسبت مي‌دهند، يا فضاي امنيتي نديده‌اند يا افكار عمومي را مسخره مي‌كنند. هرچند تنگ نظري‌هايي وجود دارند كه فضا را براي دانشجويان سخت مي‌كنند، مثل دخالت در برنامه‌هاي دانشجويي، اما اين اسمش امنيتي بودن فضا نيست.
رامين شمسايي، دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي نيز به «جوان» مي‌گويد: چند وقتي است شنيده مي‌شود برخي افراد يا جريان‌ها دانشگاه‌ها را فاقد نشاط سياسي توصيف مي‌كنند. در اين رابطه اول بايد ديد تعريف اين افراد از نشاط سياسي چيست. اگر منظور سوت و كف و بحران‌آفريني است، خيلي وقت است كه دانشگاه‌ها و دانشگاهيان به اين نتيجه رسيده‌اند كه به اين مدل نشاط نيازي ندارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار