کد خبر: 512677
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴
فارس: رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، ضمن تبریک میلاد امام حسن عسگری (ع)، در خصوص پیشنهاد جدید گروه 1+5 به ایران که قرار است در نشست ایران و گروه 1+5 در قزاقستان ارائه شود، توضیح داد:‌ نمایندگان ایران و 1+5 قرار است به زودی در قزاقستان با یکدیگر دیدار کنند، تا قبل از برگزاری این مذاکرات هیچ پیشنهاد رسمی به ایران داده نشده است، مطالبی هم که عنوان می‌شود مطالب رسمی از جانب مذاکره‌کنندگان نیست بنابراین باید دید که در این نشست برخورد این کشورها با مسئله هسته‌ای صلح آمیز کشور ما چگونه خواهد بود، آیا عزم و اراده جدی با یک رویکرد منطقی وجود دارد یا خیر.

وی با بیان اینکه این نشست یک ظرفیتی می‌تواند برای حل بحران‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی باشد، افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند با ظرفیت بسیار بالایی است که می‌تواند برای حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی موثر باشد، تاکنون نیز به همین شیوه عمل کرده است.
 
مهمان‌پرست در خصوص طرح موضوع بحرین و سوریه توسط مذاکره کنندگان ایرانی که با واکنش شورای همکاری خلیج فارس روبرو شده است، گفت که این به دلیل تلاش جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران‌های منطقه‌ای و ایجاد ثبات و امنیت و آرامش در منطقه و کشورهای منطقه صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعاهای برخی مقامات کشورهای منطقه در خصوص دخالت در امور داخلی‌شان از سوی ایران اظهار داشت:  بله‌، ادعاهای مختلفی ممکن است مطرح شود که ریشه اصلی طرح اینگونه موضوعات فرافکنی نسبت به مشکلات داخلی کشورهاست و به جای اینکه مقامات این کشورها رویکرد درستی برای شنیدن صدای مردمشان و برآورده کردن مطالبات مردمشان داشته باشند سعی می‌کنند صورت مسئله را پاک کنند. اگر این کشورها به خواست مشروع مردمشان توجه داشته باشند به جای اتهام زنی به سایر کشورها در جهت رفع مسائل خود گام برمی‌دارند بنابراین طرح چنین موضوعاتی را یک اقدام نامناسب می‌دانیم.
 
خبرنگاری با اشاره به ادعای العربیه مبنی بر اینکه در زمان آزمایش اتمی کره شمالی کارشناسان هسته‌ای ایران نیز حضور داشتند از مهمان‌پرست پرسید هدف از طرح اینگونه ادعاها چیست؟ که وی پاسخ داد: منبع خبر العربیه بوده و این منبع مورد اعتماد نیست.

خبرنگار دیگری پرسید که مفاد طرحی که مصر برای حل بحران سوریه ارائه کرده چیست؟ که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: کمیته چهار جانبه‌ای به پیشنهاد آقای مرسی مطرح شد، کشورهای ایران، روسیه، ترکیه، مصر و عربستان این کمیته را تشکیل دادند که به تدریج تبدیل به یک کمیته سه جانبه شد و عربستان در این نشست حضور پیدا نکردند. نشست سه جانبه در سطح وزرای خارجه تاکنون چند مرحله را پشت سر گذاشته و در آخرین نشستی که در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی در قاهره تشکیل شد، بین ایران، مصر و ترکیه بحث سوریه مطرح شد. در این نشست آقای مرسی پیشنهادی را ارائه کردند و قرار شد ایران و ترکیه هم نظراتشان را درباره آن طرح اعلام کنند. این پیشنهاد دارای ویژگی‌های مثبت و نزدیک به طرحی است که ایران ارائه کرده بود، البته این طرح در دست بررسی است و به محض اینکه بررسی آن به اتمام برسد پاسخ در اسرع وقت به اطلاع مقامات مصری خواهد رسید.
 
خبرنگاری با اشاره به نشست ایران و 1+5 در قزاقستان پرسید آیا ایران آمادگی این را دارد که سایت فردو را ببندد یا فعالیت‌های خود را در مقطعی به تعلیق درآورد؟ که مهمان‌پرست اظهار داشت: اصولا این نشست‌ها به این منظور برگزار می‌شود که نمایندگان رسمی کشورها نظرات خود را اعلام کنند و  نمایندگان جمهوری اسلامی هم به صورت رسمی پاسخ خود را ارائه می‌دهند. حدس و گمانه‌زنی قبل از برگزاری نشست کار موثری نخواهد بود، آنچه توسط رسانه‌های غربی و یا برخی شخصیت‌ها جدای از نمایندگان 1+5 اعلام می‌شود تا زمانی که به صورت مستقیم توسط نمایندگان این کشورها طرح نشود قابل بررسی نیست.

وی گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم راه‌حل به نتیجه رسیدن گفتگوها رویکرد منطقی است و اگر قرار باشد همزمان با تهدید و فشار این گفتگوها برگزار شود هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت اما اگر قرار باشد طرفین اقدامات مناسبی را دنبال کنند این اقدامات می‌بایست در شأن طرف مقابل یعنی به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای ایران باشد و اگر نگرانی وجود دارد با توافق طرفین از طریق راه‌حلی دنبال شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار