کد خبر: 512222
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
بازگشايي دسته جمعي نمادهاي معاملاتي
بازار سهام طي معاملات روزگذشته خود زير سايه گروه پالايشي حركتي صعودي را در پيش گرفت و دو نماد «شپنا» و «شبريز» به تنهايي ۸۷ واحد بر رشد شاخص كل اثرگذار بودند. اين درحالي بود كه با اتمام ساعات معاملات شاخص كل نيز در روز جاري با ۴۳‌واحد صعود به رقم ۳۸ هزار و ۶۵۵ واحد رسيد.
براساس گزارش «جوان» در جريان معاملات بازار سرمايه شاهد بازگشايي بسياري از نمادها از جمله ايران خودرو، «وملي»، «غبشهر»، «وآتي» و سيمان اردبيل بوديم. اين درحالي بود كه فرآورده‌هاي نفتي، فلزات اساسي و استخراج نفت و گاز گروه‌هايي بودند كه بيشترين ارزش معاملاتي را به خود اختصاص دادند.
در اين روز پالايش نفت اصفهان با ۶۶ واحد افزايش شاخص، بيشترين تأثير مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي با ۱۶ واحد كاهش، بيشترين تأثير منفي را روي شاخص داشت. به نظر مي‌رسد دليل معاملات پرحجم در نمادهاي «شبريز» و «حفاري»، انتقال بلوكي سهام آنها از پرتفوي ساتا (سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح )به سبد سرمايه گذاري‌هاي «پارسان» باشد.
پس از بازگشايي نماد معاملاتي ايران‌خودرو طي روز گذشته سهام اين شركت با افت حدود ۷درصدي مواجه شد كه كارشناسان علت اين رخداد را اعلام زيان ۳۲ توماني برآوردي طي عملكرد دوره ۹ ماهه عنوان كردند. قيمت سهام اين خودروساز پس از اعلام اين گزارش عملكردي و نيز اعمال افزايش سرمايه اخير، به زير ۱۰۰ تومان رفت، به طور كل اكثر نمادهاي اين گروه هم در درصد‌هاي منفي قرار گرفتند البته نمادهاي بهمن و پارس خودرو با افزايش قيمت به كار خود پايان دادند.
در گروه قندي هم به جز قند هگمتان كه شاهد بازگشايي آن بوديم، ساير نمادها در درصدهاي منفي قرار گرفتند. گفتني است قند هگمتان با رشد ۳۵درصدي قيمت مواجه شد.
چندرشته‌اي‌هاي صنعتي هم وضعيت خوبي نداشتند به طوري كه نمادهاي «وغدير» و «وصندوق» با كاهش قيمت مواجه شدند. اما در مقابل نمادهاي گروه فلزات اساسي وضعيتي بهتر از روزهاي گذشته را از خود نشان دادند. بانكي‌ها نيز وضعيتي كمابيش شبيه فلزات اساسي را تجربه كردند. البته فولاد مباركه و ملي مس دو نماد شاخص اين گروه در درصدهاي منفي قرار گرفتند.
پالايش نفت اصفهان، لاوان، ايرانول و شيراز همچنان با صف‌هاي خريد ميليوني مواجهند اما نفت پارس افت ۴درصدي را به ثبت رساند.
در گروه محصولات شيميايي نمادهاي «پارسان» و «شپديس» با افت قيمت و «زاگرس»، «شاراك» و «كرماشاه» با افزايش قيمت به كار خود پايان دادند. در سطح كلان اما، رئيس كل بانك مركزي از تدوين و برنامه‌ريزي طرحي در راستاي كنترل قيمت‌ها در بازار ارز خبر داده تا به صورت كلي ارز غير از مركز مبادلات امكان خريد و فروش نداشته باشد. بدين ترتيب خريد و فروش ارز غير نياز در هر جايي خارج از مركز مبادلات ارزي كشور ممنوع و قاچاق محسوب خواهد شد.
اگر چنين طرحي در سطح كلي تمام معاملات تجاري را شامل شود، براي شركت‌هاي صادراتي كه رشد هزينه‌هاي خود را با افزايش سودآوري ناشي از جهش نرخ ارز پوشش داده‌اند، مي‌تواند به عنوان يك تهديد مطرح شود و در نتيجه اجراي آن بازار سهام را نيز تحت تأثير خود قرار دهد. با اين حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا اين طرح بانك مركزي اجرايي مي‌شود يا همانند دفعات گذشته تنها در حد حرف باقي مانده و از آن به عنوان ابزاري براي كنترل بازار در كوتاه مدت استفاده شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار