کد خبر: 1229922
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
بررسی‌ها از بازار ارز تهران گویای آن است که خریدار در بازار وجود ندارد. فعالان بازار ارز با تاکید بر اثرگذاری فروکش کردن خبر‌های منفی سیاسی بر بازار، کاهش قیمت دلار به ۵۵ هزار تومان و در گام بعدی ۵۲ هزار تومان را پیش بینی می‌کنند.

جوان آنلاین: بعد از نمایش اقتدار نظامی کشورمان در دنیا و فروکش کردن خبر‌های منفی سیاسی، روند افزایشی نرخ ارز در بازار متوقف و ورق در این بازار برگشت. این مساله فشار فروش ارز را افزایش داده و در کنار افزایش فروش نفت منجر شده تا دلار از سطح مقاومتی ۵۷ هزار تومان نیز عقب نشینی کند. بر اساس گزارش ها، نرخ دلار آزاد نسبت به روز‌های پایانی فروردین‌ماه حدود ۱۴درصد افت کرده است.

بررسی‌ها از بازار ارز تهران گویای آن است که خریدار در بازار وجود ندارد. فعالان بازار ارز با تاکید بر اثرگذاری فروکش کردن خبر‌های منفی سیاسی بر بازار، کاهش قیمت دلار به ۵۵ هزار تومان و در گام بعدی ۵۲ هزار تومان را پیش بینی می‌کنند، اما برخی از جریانات که پیش از این نیز تمایل به شرطی کردن بازار ارز با مذاکرات را داشته اند در تلاشند تا کاهش نرخ دلار را به مساله مذاکرات نسبت بدهند، این در حالی است که بانک مرکزی به دفعات اعلام کرده است که کاهش نوسانات بازار ارز را در دستور کار مستقیم خود قرار داده و آمار‌های منتشر شده از درآمد‌های نفتی نشان می‌دهد دست نهاد بازارساز برای کنترل بازار ارز پر است. اخبار سیاسی مثبت در صورتی که با افزایش عرضه از سوی بازارساز همراه شود تاثیر کاهشی شدیدتری در بازار ایجاد می‌کند که به عقیده برخی تحلیلگران شرایط حال حاضر بازار ناشی از همین امر است.

غلامرضا شریعتی، نماینده مجلس درباره وضیعت بازار ارز گفت: اخلالگران بازار ارز سعی داشتند تا به بهانه حمله موشکی ایران به اسرائیل و با فضاسازی‌ها و جوسازی‌های روانی بازار ارز را مانند سال‌های گذشته دچار تلاطم‌های شدید کنند؛ اما موفق نشدند و ناکام ماندند.


وی افزود: واقعیت این است که مقاومت بازار ارز در برابر این جوسازی‌ها و فضاسازی‌ها نشان داد که این بازار با مدیریت بانک مرکزی به آن درجه از ثبات رسیده که این نوسانات نمی‌تواند تلاطم شدید و پایداری را در بازار ارز ما ایجاد کند.


شریعتی تاکید کرد: اگرچه ممکن است با بحران‌های غیراقتصادی و سیاسی؛ چند روزی قیمت ارز افزایش یابد، اما اولاً این افزایش قیمت نسبت به تلاطم‌های سال‌های قبل اندک است و دوم اینکه پس از چند روز سیر نزولی قیمت آغاز می‌شود.


وی ادامه داد: در مورد اخیر که عملیات موشکی تنبیهی ایران به سرزمین‌های اشغالی را شاهد بودیم؛ در روز‌های اول دلار به ۶۹ هزار تومان هم رسید، اما اکنون دلار به پله ۵۶ هزار تومان برگشته است.


نماینده مردم بهشهر با اشاره به افزایش دسترسی‌های ارزی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند مطلوب ما بیشتر از این است که با تلاش‌هایی که بانک مرکزی تاکنون داشته و پس از این خواهد داشت قیمت ارز بیش از این هم کاهش پیدا خواهد کرد و بازار تحت کنترل خواهد بود.


کامران رحیمی، کارشناس اقتصادی نیز درباره روند قیمت‌ها در بازار ارز گفت: برای کاهش این روز‌های بازار ارز پنج دلیل می‌توان بیان کرد. دلیل اول مداخله بازارساز در بازار ارز در بازار‌های هرات، دبی و تهران است.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: قیمت دلار از سمت بازارساز تحت فشار است و با تزریق، توانسته قیمت دلار را کاهشی کند. دلیل دوم به ناامیدی دلالان باز می‌گردد که فعلا دست از سر بازار ارز برداشته اند.


وی افزود: دلیل سوم صحبت‌های مثبت گروسی از سفرش به ایران بود که به بازار ارز مخابره شد. فشار فروش در بازار رمزارز هم دلیل چهارم است.


رحیمی تاکید کرد: از هفته گذشته یک خبر به بازار آمد که در آن گفته شده احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها به دلیل تحریم وجود دارد. با این خبر ریزش قیمت تتر بیشتر از دلار شد و قیمت تتر به زیر دلار هرات رفت که قیمت‌ها را به همراه خود کاهشی کرد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: دلیل پنجم به نبود نقدینگی در بازار مرتبط است.

برچسب ها: دلار ، قیمت ارز ، ارز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار