کد خبر: 510496
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۳
درآمدهاي مالياتي متناسب با هزينه‌هاي دولت رشد نكرده است
به گزارش «جوان»، علي عسكري رئيس سازمان امور مالياتي در پاسخ به سؤال «جوان» درباره همين موضوع گفت: ماليات بايد به اندازه تورم و رشد اقتصادي رشد كند و در سال جاري درآمد مالياتي از رشد ۱۷ درصدي برخوردار بوده است كه چون اين ماليات‌ها بر اساس درآمدهاي سال گذشته است، رشد ۱۷‌درصدي از تورم سال گذشته بيشتر است.
بنا‌براين گزارش، البته اگر‌چه ادعاي معاون وزير اقتصاد در اين‌باره در بخش درآمدهاي مستقيم درست است اما درمورد درآمدهاي غير‌مستقيم و ماليات از كالا و خدمات نمي‌تواند درست باشد. به خصوص آنكه تحقق افزايش ۱۷ درصدي ماليات‌ها وابستگي كاملي به رشد ۱۰۲ درصدي ماليات بر كالاها در سال جاري دارد.
به گزارش «جوان»، علي عسكري در يك نشست خبري كه به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود، افزود: طي ده ماه اول سال (تا پايان دي ماه) ۱۸ هزار و ۲۵۰ ميليارد توماني درآمد مستقيم كسب شده كه اين ميزان ۱۰ درصد رشد و ۸۱ درصد تحقق اهداف را نشان مي‌دهد. همچنين ۵۸ هزار و ۸۰ ميليارد تومان درآمد ماليات‌هاي غيرمستقيم با ۴۵ درصد رشد و ۱۰۲ درصد تحقق را داشتيم كه در مجموع ۲۴‌هزار و ۱۳۶ ميليارد تومان و رشد ۱۷ درصدي نسبت به سال گذشته تحقق يافته است. رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور در پاسخ به سؤال ديگر جوان مبني بر تأثير اجراي طرح جامع مالياتي در كشور گفت، با اجراي طرح تحول نظام مالياتي به طور قطع بدون افزايش ماليات كساني كه قبلاً ماليات مي‌دادند، موديان فراري كه حدود ۳۰ درصد هستند را به چرخه ماليات دهندگان افزوده كرده و عدالت محقق خواهد شده و وابستگي به درآمدهاي نفتي قطعاً كاهش خواهد يافت.
درآمد ۶۰۰ يا۷۰۰هزار توماني معاف از ماليات
دكتر عسكري درباره معافيت‌هاي مالياتي حقوق‌بگيران براي سال آينده خاطرنشان كرد: پيشنهاد ما براي لايحه بودجه ۹۲، حدود ۸ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان درآمد ساليانه(‌ماهانه ۷۰۰ هزار تومان ) است اما به نظر مي‌رسد بر اساس توافقات اوليه احتمالاً اين رقم با يك ميليون تومان و ۲۰۰ هزار تومان كاهش، معافيت براي حقوق ماهيانه ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شود اما باز تصميم نهايي در اين‌باره با مجلس است.
وي با بيان اينكه يك نظام مالياتي كارآمد بايد قوانين كارآمد نيز داشته باشد، افزود: در بسياري از بخش‌هاي نظام مالياتي همچنان بسياري از مراحل به صورت صنعتي پيگيري مي‌شود كه اين مسئله باعث شده راه براي بسياري از گريز‌هاي مالياتي ايجاد شود.
وي توضيح داد: به روز‌رساني زيرساخت‌هاي اطلاعاتي در سال‌هاي گذشته با سرعت بسيار خوبي ادامه داشت و به همين دليل موفق شديم در سال گذشته بسياري از مراحل كسب اطلاع از وضعيت مالي مؤديان مالياتي به صورت الكترونيكي به دست بياوريم و در سال گذشته حدود ۵/۴ ميليون اظهارنامه به صورت الكترونيكي جمع‌آوري شد كه نشان‌دهنده پيشرفت مطلوب نشان مالياتي كشور است.
وي در عين حال درباره لزوم اجراي هر چه سريع‌تر نظام تحول مالياتي و استفاده از ابزارهاي پيشرفته و يكپارچه گفت: هم اكنون شيوه دسترسي اداري بسيار كهنه و قديمي است و ما براي دريافت اطلاعات يك مودي بايد بيش از چهار نامه به دستگاه‌ها ارسال كنيم و يك تا دو سال طول مي‌كشد تا اطلاعات كامل يك فرد براي حساب كردن ماليات آن جمع‌آوري شود در حالي كه با تجميع اطلاعات بانكي، ثبت و ساير دستگاه‌هاي مربوط، مي‌توان به صورت آني به اين اطلاعات دست يافت و مانع از فرار مالياتي افراد شد. 

۱۶۰ خودرو بدون يك ريال ماليات!
وي ادامه داد: به عنوان مثال با تجميع اطلاعات در سيستم ماليات ما فردي را شناسايي كرده‌ايم كه مالك ۱۶۰ خودرو از كاميون و خودروسواري و وانت بارو. . . است و از قانون معافيت مالياتي يك خودرو استفاده مي‌كند. در حالي كه بايد براي ۱۵۹ خودروي ديگرش ماليات پرداخت كند و يا يك فرد در بيش از ۲۰ شركت عضو هيئت مديره بوده و از ۲۰ شركت حقوق مي‌گيرد و از معافيت‌هاي مالياتي نيز استفاده مي‌كند.
رئيس سازمان امور مالياتي كشور خاطرنشان كرد: درلايحه بودجه سال ۹۲ حدود ۴۳ هزار ميليارد تومان سهم براي درآمد‌هاي مالياتي در نظر گرفته شده كه نسبت به سال گذشته تغييرات چنداني نخواهد داست اما تحقق اين درآمد براي سال آينده خيلي سخت است زيرا اين دستگاه در سال جاري نيز با توجه به شرايط پيش آمده تا جايي كه اختيارات سازمان اجازه داده است مهلت پرداخت ماليات را تغيير يا تقسيط كرده است. 

طلافروشان وجدان داشته باشند
رئيس سازمان امور مالياتي در مورد ماليات ارزش افزوده طلافروشان گفت: البته كساني كه طلا مي‌خرند ماليات ارزش افزوده آن را مي‌پردازند و انتظار مي‌رود مغازه‌دارها خدا و پيغمبر را در نظر گرفته و ماليات دريافتي از مردم را اظهار كنند، البته سازمان مالياتي هم وارد رسيدگي شده و اگر عده‌اي از طلافروشان نق مي‌زنند به خاطر رسيدگي سازمان است.
وي افزود: ۳۰۰ صنف طلافروشي وجود دارد و در دوره‌هاي قبلي حدود ۴ ميليارد تومان ماليات ارزش افزوده پرداخت كرده‌اند. 

خانه‌سازي براي اجاره معاف
وي در مورد معافيت واحد‌هاي مسكوني در لايحه پيشنهادي به مجلس نيز توضيح داد: در لايحه در نظر گرفته‌ايم افرادي را كه واحد‌هاي مسكوني زير ۷۵ متر در تهران و زير ۱۰۰ متر در شهرستان‌ها مي‌سازند و آنها را اجاره مي‌دهند، از پرداخت ماليات معاف كنيم. اما كساني كه معامله مكرر مي‌كنند بايد ماليات‌هاي بيشتري بپردازند و هر بار معامله ۵ درصد ماليات تعلق مي‌گيرد كه تا سقف ۵۰ درصد ماليات نقل و انتقال مسكن دريافت خواهد شد. البته اينها همه به شرط اين است كه لايحه اصلاح قانون تصويب و تبديل به قانون شود. وي همچنين برخلاف ادعاي وزير راه و شهرسازي كه به دنبال اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي است، در مورد معافيت ماليات اجاره بر مسكن خالي گفت: اگر اطلاعات لازم از مسكن‌هاي خالي وجود نداشته باشد نمي‌توان اين ماليات را اجرا كرد اما بعيد است كسي دنبال سوداگري باشد و مسكن خود را خالي نگه داشته و اجاره ندهد و با اجراي قانون جديد ماليات جلو بورس‌بازي مسكن گرفته مي‌شود
وي درباره ماليات بانك‌ها افزود: امسال بانك مركزي حدود ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان محاسبه شده كه ۷۰۰ ميليارد تومان آن را پرداخت كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار