کد خبر: 508072
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
گفت‌وگوي «جوان» با «آرش دادگر» به بهانه حضور در بخش مسابقه بين‌الملل جشنواره تئاتر فجر
 نمايش «توفان» كه روايتي جديد و مدرن از سفر مسلم به كوفه است، زماني كه مسلم در مسير راه دچار توفان مي‌شود و آينده را مي‌بيند. به همين بهانه گفت‌وگويي با «آرش دادگر» كارگردان نمايش «توفان» انجام داده‌ايم تا از حضور در بخش مسابقه بين‌الملل اين اثر بپرسيم.

آقاي دادگر! نمايش توفان پيش از اين در آبان ماه سال جاري در سالن قشقايي اجراي عمومي داشت. چه شد كه اين نمايش در جشنواره تئاتر امسال هم حضور دارد؟
در بخش ويژه جشنواره امسال يك بخشي در نظر گرفته شده است و در آن آثاري كه اجراي عمومي رفته‌اند، حضور دارند. به ما پيشنهاد شد و در نتيجه توفان در جشنواره امسال حضور پيدا كرد. البته اين روال در سال‌ها گذشته هم بود با اين تفاوت كه نام بخش، مرور بود.

البته كار شما به غير از بخش ويژه، در مسابقه بين‌الملل اين دوره هم حضور دارد. به نظر شما چه جنبه‌هايي از نمايش توفان با توجه به ژانر مذهبي‌اش باعث شد كه براي حضور در بخش مسابقه بين‌الملل تئاتر فجر انتخاب شود؟
واقعيتش خودم هم نمي‌دانم! چون معيارهاي انتخاب هيچ وقت مشخص نيست. سال گذشته من در جشنواره تئاتر فجر نمايش «بازگشت افتخارآميز مردان جنگ» را داشتم كه در خصوص جنگ جهاني دوم و وضعيت كشور آلمان در آن دوره بود كه نمايشم در بخش مسابقه ايران قرار گرفت. امسال كه كارم كاملاً ايراني است با يك موضع كاملاً مذهبي در بخش مسابقه بين‌الملل حضور دارم. من در اين مسئله ايرادي نمي‌بينيم، چون از معيارهاي انتخاب اطلاعي ندارم. البته اگر در بخش مسابقه ايران بودم، خيالم راحت‌تر بود اما مهم اين است كه ما اجراي درخوري را ارائه بدهيم.

نمايش شما نگاهي نو به واقعه عاشورا دارد. چطور به اين اجراي متفاوت رسيديد؟
داستان كار روايت جديد و مدرني است از سفر مسلم به كوفه و ما سعي كرديم اجرايي متفاوت داشته باشيم. با توجه به اينكه گروه ما گروهي است كه داعيه تجربي و كارگاهي بودن را دارد، ما اصولاً متن ايراني كار نمي‌كنيم. امسال با نمايش توفان توانستيم در ژانر مذهبي، تجربه نويني داشته باشيم و داستان كلاسيكي را كه بارها شنيده‌ايم متفاوت با تصوير اذهان عموم اجرا كنيم. اين نمايش در يك فضاي توهم، سوررئال و كابوس‌وار غرق است كه بسيار مورد علاقه من است.

چقدر به برگزيده شدن «توفان» در جشنواره تئاتر فجر امسال اميدواريد؟
آن موقعي كه من با نمايش‌هاي «ليرشاه»، «مكبث» و «آژاكس» در جشنواره تئاتر فجر حاضر بودم، دوست داشتم جايزه بگيرم. آن موقعي كه جوان‌تر بودم براي اثبات خودم به جايزه نياز داشتم نه الان در سن ۴۰ سالگي. الان فقط اجراي خوب برايم مهم است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار