کد خبر: 496503
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۱
كارشناسان سياسي از مواضع انتخاباتي اصلاح‌طلبان مي‌گويند‌
سينا تكاور

اين در حالي است كه پيش‌تر اصلاح‌طلبان كوشيدند با تحريم انتخابات مجلس نهم، قدرت و پايگاه اجتماعي خود را با بي‌رمق كردن انتخابات به رخ نظام بكشند اما مشاركت بالاي مردم در انتخابات مجلس نهم باعث شد كه آنان به ريزش شديد پايگاه اجتماعي خود در نزد مردم پي ببرند و حالا براي فرار از شكست‌هاي متوالي تصميم به فعاليت در انتخابات رياست جمهوري يازدهم بگيرند. گرچه خودشان هم به صراحت عنوان مي‌كنند كه «دوم خرداد ۷۶ ديگر تكرار نمي‌شود» اما اين تصميم به بازگشت در حالي است كه بسياري معتقدند كه لزوم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات عذرخواهي از مردم و نظام و برائت جستن از فتنه‌گران سال ۸۸ است؛ حركتي كه با گذشت نزديك به چهار سال از وقايع سال ۸۸ هنوز توسط هيچ‌كدام از اصلاح‌طلبان صورت نگرفته است.

اين در حالي است كه برخي ديگر نيز معتقدند كه بازي جديد اصلاح‌طلبان در پيش كشيدن موضوع «دريافت چراغ سبز از سوي نظام»، حركتي براي بازگشت بدون هزينه و بدون عذر‌خواهي به عرصه انتخابات است. حال در تازه‌ترين حركت مجيد انصاري عضو برجسته مجمع روحانيون مبارز از تشكيلات تندرو جريان اصلاح‌طلب عنوان كرده كه نبايد منتظر چراغ سبز نظام بود، بلكه اصلاح‌طلبان بايد به نظام چراغ سبز نشان دهند؛ موضوعي كه حكايت‌كننده بازي تازه اين جريان براي گرفتن امتياز از نظام است. 

اصلاح‌طلبان و لطمه به نظام
در همين خصوص، منصور حقيقت‌پور يكي از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به رفتار خارج از عرف اصلاح‌طلبان پس از پايان انتخابات سال ۸۸ عنوان كرد: همه مردم شاهد بودند كه فتنه‌گران و اصلاح‌طلبان چگونه اصل نظام را هدف گرفته بودند و چه اقداماتي انجام دادند.
وي در خصوص الزامات شركت اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش رو عنوان كرد: تمامي اصلاح‌طلباني كه در فتنه سال ۸۸ نقش داشتند، بايد موضع خود را به صراحت در خصوص اين وقايع مشخص و خطوط خود را با دشمنان نظام معلوم كنند.
اين عضو كميسيون امنيت ملي ادامه داد: اصلاح‌طلبان با رفتار خود به اعتبار نظام لطمه زدند و بايد رسماً در خصوص رفتار خود اعلام برائت كنند. 

همه مي‌توانند در چارچوب قانون فعاليت كنند
همچنين سيد حسين نقوي حسيني، ديگر عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه سخنگويي اين كميسيون را نيز بر عهده دارد، با اشاره به وجود دموكراسي شفاف در نظام جمهوري اسلامي عنوان كرد: بر اساس اين دموكراسي، تمام گروه‌ها و جريانات مي‌توانند در چارچوب قانون به انتخابات وارد شوند و فعاليت كنند و مردم نيز آنها را انتخاب كنند.
وي در خصوص گفته‌هاي اخير اصلاح‌طلبان در خصوص لزوم دريافت چراغ سبز از سوي نظام اشاره كرد و افزود: مردم ايران شعور سياسي بالايي دارند و نيازي به خط‌دهي به آنان نيست. آنان به خوبي افراد و جريانات سياسي را مي‌شناسند و در چنين شرايطي چراغ سبز بي‌معناست.
اين عضو كميسيون امنيت ملي، در ادامه با اشاره به اينكه در شرايط فعلي رنگ چراغ مهم نيست، خاطرنشان كرد: اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات نيازي به چراغ سبز نظام ندارند و اصولاً نظام براي كسي پيش‌شرط تعيين نكرده است، اما همه گروه‌ها و جرياناتي كه قصد حضور در انتخابات را دارند بايدعلاوه بر اينكه در چارچوب قانون فعاليت مي‌كنند، مرز و خطوط خود را به صورت شفاف با دشمنان كشور، فتنه‌گران و جريان‌هاي انحرافي مشخص كنند؛ در غير اين صورت با اقبال مردمي مواجه نخواهند شد و خود مردم اين اجازه را نمي‌دهند كه آنان وارد انتخابات شوند.
نقوي حسيني با تأكيد دوباره بر اينكه نظام پيش‌شرطي براي حضور گروه‌ها در انتخابات ندارد، ادامه داد: نظام براي كسي دعوتنامه حضور در انتخابات نفرستاده است و خود گروه‌ها تمايل دارند در اين رقابت شركت داشته باشند، بنابراين همه ملزم به رعايت چارچوب قانون و مرز بندي با دشمنان هستند. 

بلوف سياسي اصلاح‌طلبان
محمد اسماعيل كوثري، ديگر عضو كميسيون امنيت ملي مجلس هم در خصوص نوع حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش رو عنوان كرد: مهم‌ترين چراغ سبز اصلاح‌طلبان به نظام براي حضور در انتخابات برائت جستن از فتنه و فتنه‌گران است و اگر اين حركت صورت نگيرد، مردم آنها را نخواهند پذيرفت.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: از طرف ديگر، با توجه به حركت اصلاح‌طلبان براي براندازي نظام در سال ۸۸، پس از مردم نظام نيز حضور آنها را نخواهد پذيرفت و حتماً بايد موضع‌گيري رسمي آنها در خصوص فتنه سال ۸۸ اعلام شود.
اين عضو كميسيون امنيت ملي در ادامه با اشاره به اينكه اصلاح‌طلبان جايگاهي در نظام سياسي كشور ندارند، افزود: آنها با گفتن اين حرف‌ها مي‌خواهند بگويند كه ما وزنه‌اي در داخل كشور هستيم، در حالي كه تمامي حرف‌هاي آنان بلوف سياسي است.
وي ادامه داد: اين جريان گمان مي‌كند كه در كشور جايگاهي دارد، اما در چند دوره گذشته انتخابات و شكست‌هاي مكرر آنان اين موضوع به اثبات رسيده كه مردم رويكردي به آنها ندارند. اين موضوع به حدي جدي است كه در سال ۸۸، با نظرسنجي صورت گرفته توسط اصلاح‌طلبان، آنان متوجه ضعف خود شدند و خاتمي را از دور انتخابات خارج و موسوي را جايگزين كردند.
محمد اسماعيل كوثري در پايان به اغماض نظام در خصوص رفتار اصلاح‌طلبان در فتنه سال ۸۸ اشاره كرد و افزود: نظام با بزرگواري از پيگيري قضايي اصلاح‌طلبان منصرف شد و حتي امروز بسياري از محكومان فتنه سال ۸۸ آزاد هستند تا خود مردم در اين باره قضاوت كنند كه خوشبختانه مردم نيز به خوبي ماهيت اين جريان را شناسايي كرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار