کد خبر: 494531
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۱
موانع مذاكره ايران و امريكا در گفت‌وگوي «جوان» با كارشناسان سياسي
سينا تكاور
۱۳ آبان در كنار تمامي مناسبت‌هايي كه در خود جاي داده است، روزي سرنوشت‌ساز در حوزه سياست خارجي كشور است؛ روزي كه با تسخير لانه جاسوسي توسط دانشجويان خط امام، به سيطره ۵۰ ساله امريكا در ايران پايان داد اما درست از همان لحظه پايان اين رابطه يكسويه، افراد زيادي در داخل كشور بوده و هستند كه خواستار برقراري مجدد اين رابطه‌اند تا شايد از اين طريق با جذب نظر ايالات متحده بتوانند به نان و نوايي در كشور برسند. اين موضوع اخيراً با چراغ سبزي كه از سوي ايالات متحده به برخي جريانات داخلي نشان داده شده، داغ‌تر از هميشه شده است. اين موضوع دستمايه گفت‌وگوي خبرنگار «جوان» با نمايندگان مجلس و كارشناسان سياسي شده است. 

خط خائنانه در ارتباط با امريكا
‌كاظم جلالي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، سناريوي مطرح شده در خصوص رابطه با ايالات متحده امريكا را در دايره انتخابات اين كشور تعريف كرد و افزود: هم اكنون دو رويكرد در ايالات متحده در خصوص ايران مطرح مي‌شود، رويكرد اول، رويكرد نظامي است و دومين رويكرد، رويكرد گفت‌وگو است كه فاصله زيادي با يكديگر دارند. وي در ادامه افزود: كساني كه رويكرد نظامي را مطرح مي‌كنند، نماينده‌شان آقاي رامني است كه در چندين مناظره موضوع حمله به ايران را مطرح كرد، گرچه در ادامه عقب‌نشيني آشكاري از مواضع خود كرد. 

كاظم جلالي رويكرد مذاكره را جزو سناريوي تبليغاتي اوباما عنوان كرد و افزود: تيم تبليغاتي اوباما مجبور هستند در اين باره شايعاتي را در خصوص ملاقات با مقامات ايراني را مطرح كنند. وي در ادامه به جريانات داخلي اشاره كرد كه از اين رويكرد ايالات متحده خوشحال هستند و ادامه داد: اين جريانات به لحاظ نسب‌شناسي، ريشه‌هاي مختلفي دارند و از جريان اصلاح‌طلب گرفته تا بخشي‌هايي از جريان دولت تلاش‌هايي در اين عرصه انجام مي‌دهند، البته برخي از آنان به اين موضوع ساده‌لوحانه نگاه مي‌كنند و گمان مي‌برند كه رابطه با ايالات متحده مي‌تواند تمام مشكلات را حل كند و برخي ديگر با هدفي خاص به اين رابطه نگاه مي‌كنند و مي‌كوشند تمام مشكلات داخل كشور را به عدم‌ارتباط با ايالات متحده ربط دهند و بگويند كه تمام مشكلات با ارتباط‌گيري با امريكا حل مي‌شود كه اين يك خط خائنانه در داخل كشور است. 

رابطه با امريكا نبايد رابطه گرگ و ميش باشد
مرتضي آقا‌تهراني، نماينده مردم تهران در مجلس نيز در خصوص پيگيري سناريوي رابطه با ايالات متحده توسط برخي جريانات داخلي عنوان كرد: اين موضوع به هيچ عنوان تازگي ندارد و ما همواره قصد مذاكره با تمام كشورها را داريم، به شرطي كه ايالات متحده مرد مذاكره باشد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه مذاكره با ايالات متحده پيش‌شرط‌هايي دارد، ادامه داد: حضرت امام(ره) فرمودند كه ما حاضر به مذاكره با امريكا هستيم به شرطي كه اين رابطه گرگ و ميش نباشد. ايالات متحده با تمام خيانت‌هايي كه در حق جمهوري اسلامي داشته هم اكنون ادبياتي طلبكارانه پيش گرفته است كه اين به هيچ وجه درست نيست. 

مذاكره با امريكا نيازمند فهم سياسي است
منوچهر متكي، وزير پيشين امور خارجه كشورمان نيز در اين ارتباط عنوان كرد: موضوع رابطه ايران و امريكا، موضوع‌ ساده‌اي نيست كه در يك فضاي تبليغاتي و شانتاژ رسانه‌اي بخواهيم آن را مورد دقت قرار دهيم. رابطه ايران و امريكا يعني بررسي پرونده قطوري كه ده‌ها سال ادعا و اتهام در آن وجود دارد و اين موضوع به معناي بازنگري در سياست‌هايي است كه ۳۷ سال دخالت و ۳۳ سال خصومت را در خود جاي داده و اين رسيدگي ساده نيست. 

وزير پيشين امور خارجه كشورمان با اشاره به اينكه رابطه با ايالات متحده نيازمند مقدمه‌سازي است، ادامه داد: ايجاد اراده سياسي براي ورود به چنين بحثي نياز اصلي اين ارتباط است و من معتقدم امريكايي‌ها هنوز سياست فشار و استفاده از زور نظامي و همچنين تبليغات رسانه‌اي را كنار نگذاشته‌اند. اراده سياسي در جايي ايجاد مي‌شود كه رويكردهاي امريكا تغيير كند. 

متكي با بيان اينكه مذاكره با ايالات متحده نيازمند فهم سياسي است، ادامه داد: ‌در مذاكره بايد دو طرف بنشينند و به يك تفاهم برسند اما از ديد ايالات متحده مذاكره يعني ارائه دستورالعمل و پذيرش طرف مقابل و ما هرگز به چنين رويكردي تن در نخواهيم داد، بنابراين من تصور مي‌كنم كه ما با موضوع مذاكره با ايالات متحده همچنان فاصله زيادي داريم. 

وزير پيشين امور خارجه كشورمان با بيان اينكه جمهوري اسلامي تاكنون بر سر مسائل مختلفي با ايالات متحده پشت يك ميز نشسته و گفت‌وگو كرده است، ادامه داد: به نظر من مسائل مختلفي وجود دارد كه جمهوري اسلامي و ايالات متحده مي‌توانند نه به عنوان مذاكره بلكه به عنوان يك بررسي دوجانبه پشت يك ميز بنشينند و به گفت‌وگو بپردازند؛ موضوعاتي نظير افغانستان، عراق، خاورميانه، تروريسم، مواد مخدر و محيط زيست مي‌تواند در دستور كار دو طرف قرار بگيرد تا دو كشور مواضع مناسبي نسبت به اين موضوعات داشته باشند. متكي در پاسخ به اين سؤال كه دليل طرح سناريوي مذاكره با ايران، در آستانه انتخابات امريكا چيست، گفت: اين موضوع كاربرد تبليغاتي دارد و اساساً چيزي كه روي آن تفاهم و توافقي صورت نگرفته است، القاي آن به افكار عمومي براي جلب آراي مردم در انتخابات است. 

تحريم‌ها ارتباطي به پرونده هسته‌اي ندارد
همچنين بيژن نوباوه، عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز در خصوص همنوايي برخي جريانات داخلي با سناريوي مذاكره با امريكا عنوان كرد: متأسفانه اين جريانات بسياري از مسائل كشور را به موضوع ارتباط با امريكا ربط مي‌دهند و مي‌گويند براي برون‌رفت‌ از اين مسائل بايد با ايالات متحده رابطه برقرار كرد كه خوشبختانه مقام معظم رهبري اين مسائل را افشا كردند.
نوباوه با بيان اينكه نخستين تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي در زمان بيل كلينتون در سال ۱۹۹۶ تحت نام قانون داماتو تصويب شد، ادامه داد: اين قانون در حالي عليه جمهوري اسلامي به تصويب رسيد كه هنوز فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان به اين سطح نرسيده بود، بنابراين مشخص است كه تحريم‌ها و فشارها ارتباطي به پرونده هسته‌اي ايران ندارد و آنها اساساً با پيشرفت جمهوري اسلامي مخالف هستند.
اين نماينده مجلس در ادامه افزود: اين يك تصور ناپخته است كه اگر ما با ايالات متحده ارتباط بگيريم، مشكلات ما حل خواهد شد و قطعاً در جهت منافع ملي جمهوري اسلامي نيست. نوباوه اين سخنان را آگاهانه قلمداد كرد و افزود: اين افراد قطعاً در زمين دشمن مشغول بازي هستند. 

ارتباط با امريكا براي ما نافع نيست
همچنين حميدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگي - اجتماعي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز در پاسخ به اين سؤال كه چرا در شرايط كنوني موضوع ارتباط با امريكا مطرح مي‌شود، عنوان كرد: اين موضوع هم مصرف داخلي دارد و هم مصرف خارجي. در عرصه خارجي هم اكنون موضوع تبليغاتي انتخابات امريكا مطرح است و اوباما قصد سوء استفاده از اين موضوع دارد.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: اين موضوع در داخل هم موضوع جديدي نيست و معمولاً از طيف‌هاي مختلف به دنبال اين موضوع بوده‌اند. بي‌شك دكترين امام(ره) و مقام معظم رهبري در مورد مذاكره با امريكا اين بوده كه اين ارتباط براي كشور نافع نيست و اين ارتباط به معناي عقب‌نشيني از مواضع اصولي كشور است.
مقدم‌فر با بيان اينكه ما در دوره اصلاحات در مقاطعي با امريكايي‌ها مذاكره كرده‌ايم، ادامه داد: در موضوع هسته‌اي و در دوره‌اي كه آقاي روحاني مذاكرات هسته‌اي را پيش مي‌بردند، ما به خواست غرب و به ويژه امريكا غني‌سازي را متوقف كرديم اما آنها پيشروي كردند.
معاون فرهنگي - اجتماعي سپاه پاسداران با بيان اينكه اگر مذاكره براي كشور نافع باشد، مسئولان عالي نظام اين موضوع را اعلام خواهند كرد، افزود: ايالات متحده از از لحاظ ذاتي با هويت جمهوري اسلامي مشكل دارد و اين موضوع ارتباطي به برنامه هسته‌اي كشورمان ندارد و اين تعارض هستي‌شناسانه به امريكا اجازه نمي‌دهد كه در موقعيتي برابر با جمهوري اسلامي مذاكره كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار