کد خبر: 493785
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
گفت‌وگوي «جوان» با مسعود وارسته جهادگر گروه عمار
سميرا پوردهقان
چرا شما عضو گروه‌هاي جهادي شديد و همراه با اين گروه‌ها به مناطق محروم و كم‌بهره سفر كرديد؟
به طور اتفاقي و شايد هم توفيق! قبل از اينكه به اين اردوها بروم از تلويزيون اين اردوها را مي‌ديدم و مي‌گفتم اين جوان‌ها بيكارند تا اينكه خودم هم گرفتار شدم!

آيا دوباره همراه گروه‌هاي جهادي به‌رغم سختي كار، كمبود امكانات ودشواري راه و سفر همراه خواهيد شد؟ چرا؟
بله، من به‌رغم تمام مشكلات كه در اين سفر‌ها پيش آمده است، لذتي كه در اين سفر‌هاي جهادي چه از لحاظ معنوي و روحي و چه از لحاظ سختي كار و... است، در هيج كجا پيدا نمي‌كنم. من تا هر زماني كه توفيق حيات داشته باشم در حركت‌هاي جهادي شركت خواهم كرد.

تا به حال با چه گروه‌هايي و در چه مناطقي حضور داشتيد و نوع و نحوه فعاليت‌هايتان چطور بوده است؟
با گروه جهادي عمار در نوروز سال ۱۳۹۰ در بشاگرد، شهريور ۱۳۹۰ در شهرستان بابل (پروژه آبرساني به دو روستا به طول ۱۰ كيلومتر)، نوروز ۹۱ استان كرمان، شهرستان رودبار، بخش زهكلوت. شهريور۹۱ شهرستان بابل، بخش بندپي شرقي (پروژه آبرساني به شش روستا به طول ۲۰ كيلومتر). بيشتر در كارهاي عمراني و فرهنگي و هماهنگي‌هاي اردوها همكاري داشته‌ام.

درتابستان در چه گروهي و در كجا كار جهادي انجام داده‌ايد؟
در استان مازندران شهرستان بابل، بخش بندپي شرقي پروژه جهادي‌مان ۲۰ كيلومتر آبرساني به شش روستا بود همراه با گروه جهادي عمار در اين روستاها فعاليت‌هاي جهادي انجام داديم.

به نظر شما برگزاري اردوهاي جهادي چه تأثيري در محروميت‌زدايي دارد؟
همين بس كه هر عيد نوروز و هر تابستان ۱۸۰۰ گروه دانشجويي با سفر به مناطق محروم كمكي هر چند كوچك به رفع محروميت مي‌كنند، حال شما ببينيد كه در طول چند سال چه تعداد پروژه عمراني و فرهنگي در اين مناطق افتتاح مي‌شود اما فقر مناطق محروم بيشتر از آنكه فقر مادي باشد، محروميت فرهنگي است. بر اين اساس جهادگران با استفاده از ابزار طرح‌هاي عمراني، فرهنگي و پزشكي و... به عنوان يك پيام‌رسان فرهنگ اسلامي كه در مسير امام و شهدا هست عمل مي‌كنند. مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه‌اي (مدظله العالي) مي‌فرمايند: اين كار اردوهاي هجرت و حركت عظيم بسيج سازندگي يكي از بركاتش خدمت‌رساني است كه ميليون‌ها نفر از اين خدمت شما به طور مستقيم بهره‌مند مي‌شوند. جوانان سعي مي‌كنند، با عمل خودشان مردم را به اسلام و به ايمان دعوت كنند.

حضور فعالان جهادي و اقدامات محروميت‌زدايي در مناطق كم‌برخوردار چه تأثيري در ميان مردم به ويژه نسل جوان خواهد داشت؟
وقتي مردم اين مناطق مي‌بينند كه تعدادي جوان كه دغدغه اين را دارند كه مثلاً يك روستايي نياز به آب آشاميدني سالم دارد به كمك آنها مي‌شتابند، كوچك‌ترين تأثيرش حفظ همدلي و وحدت ميان آنها و ديگران است. همچنين زماني كه يك جوان روستايي مي‌بيند كه يك جوان دانشجو در روستاي‌شان آمده است كه كمكي هر چند بسيار كوچك براي رفاه او بردارد، درس‌هاي فراواني از اين حركت مي‌گيرد. هر جوان متدين متشرع در يك روستا يعني سفير كار و تلاش كه نويد اميد و حركت و زندگي و البته استقامت مي‌دهد. اين حس همدلي و تقويت روحيه مردم‌داري در او بيشتر مي‌شود. مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه‌اي (مدظله العالي) مي‌فرمايند: حضور يك جوان متدين و متشرع در يك مجموعه روستايي، در بين جوانان و در بين مردم مظهر مجسم آيه قرآن است.

آيا با دولتي شدن اين حركت‌هاي جهادي موافقيد؟
خير؛ مخالف صددرصد اين نظر هستم. زيرا روحيه خودباوري از بين مي‌رود.

با چه تفكري مي‌توان جوانان را به فرهنگ جهادي جذب كرد؟
همان تفكري كه جوانان اول انقلاب داشتند كه به فرمان رهبر خود به كمك محرومان در مناطق محروم شتافتند ولي در حال حاضر بايد بيشتر با كار فرهنگي اين فعاليت‌ها را انجام داد، كه يكي از بهترين راه‌ها كمك گرفتن از رسانه‌هاست. همين كاري كه مدتي است روزنامه جوان در پيش گرفته و آن را انجام مي‌دهد. ستون‌هاي اصلي در اين حركت‌ها همان عشق، ايمان، بصيرت و همت جوانان است، كه در وجود تك‌تك جهادگران ديده مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار