کد خبر: 490122
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۱

بعداز ظهر همان روز بود كه رئيس‌جمهور هم با قدم‌هايي بسيار محكم‌تر و بي‌منطق‌تر، قدم در مسير اشتباه همان مصاحبه رئيس مجلس گذاشت و در نشست خبري با اهالي رسانه‌هاي داخلي و خارجي و در حالي كه سخنانش از شبكه بين‌المللي خبر پخش مي‌شد، رفت سراغ پاسخگويي به آن مصاحبه رئيس مجلس. . . فردايش هم لاريجاني به تلافي! خواست نشست خبري، صرفاً با رسانه‌هاي تصويري بگذارد كه از بالا لغو شد و نهايت قضيه رسيد به ديروزي كه رئيس مجلس، جواب كنايه رئيس‌جمهور را از تريبون مجلس بدهد و آن كنايه را تعبير به «فحش» كند و از در مظلوم‌نمايي دربيايد؛ انگار كه مظلوم‌نمايي‌هاي رئيس‌جمهور مسري باشد! در اين ميان، ناخودآگاه اين سؤال در ذهن شكل مي‌گيرد كه راستي! حضرت آقا خطابشان با چه كساني بود وقتي از علني نشدن اختلافات توسط رؤساي سه قوه مي‌گفتند؟ يقيناً با ما كه نبودند؛ با همان رؤساي سه قوه بودند ديگر! 

قرار نيست مسئولان نظام از كانال تريبون‌هاي رسمي و علني با يكديگر تبادل نظر كه نه، تبادل جدل كنند. سريال تلويزيوني هم نيست كه يك روز اين مصاحبه كند و يك روز، آن ديگري؛ كأنه همديگر را در جلسات خصوصي نمي‌بينند، حتي شماره تلفن هم را ‌ ندارند! جلسات سران سه قوه هم قرار نبود صرفاً براي گرفتن عكس‌هاي يادگاري با لبخندهاي تصنعي باشد كه مخاطب فكر كند همه چيز آرام است! آن جلسات گذاشته شد كه جدل‌ها و اختلافات به تريبون‌هاي رسمي نكشد. فضاي رواني جامعه را همين احساس ناامني‌هاي اقتصادي به حد كفايت به هم مي‌ريزد و در شأن سران قواي مقننه و مجريه نيست كه آنها نيز، فضا را كه آرام نمي‌كنند هيچ، دستي هم بر آتش تنش‌زايي در جامعه داشته باشند! 

مشكلات ناشي از درگيري رؤساي دو قوه است
جواد كريمي قدوسي، نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي، معتقد است بسياري از مشكلات، ناشي از درگيري مجلس و دولت و به ويژه سران اين دو قوه است. او در گفت‌و‌گو با «جوان» مي‌گويد: «بخشي از مشكلات كشور، مشكلات ريشه‌اي به آن شكلي كه امروز مي‌بينيم، نيست بلكه ناشي از رفتارهاي رؤساي قواست. حالا در پشت پرده هم گاه برخي نمايندگان مجلس و گاه برخي دولتي‌ها هستند، اما اساساً رؤساي قوا، به خصوص اين دو قوه مقننه و مجريه (چه در دولت و مجلس قبلي و چه دولت و مجلس فعلي) خيلي با هم درگير هستند و اين تنش‌زاست. البته مي‌شود كم و زياد كرد اما به طور كلي‌اش اين است كه هر دو مقصر هستند.» 

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس البته جدا از اينكه اين علني شدن اختلافات را باعث به‌وجود آمدن مشكلات مي‌بيند، اشاره‌اي هم به فرمايشات رهبري در اين زمينه دارد. اول فرمايشاتي كه بر كمك و ياري به دولت تأكيد دارد و در اين زمينه مي‌گويد: «توصيه مقام معظم رهبري هميشه اين بود كه دولت چون قوه مجريه هست و كارش سخت هست، بايد كمك بيشتري شود.» كريمي قدوسي البته اشاره‌اي به اين موضوع نمي‌كند كه آيا دولت در طول سال‌هاي گذشته، زمينه دريافت چنين كمكي را فراهم كرده يا آنكه با لجبازي‌هايي چالش‌برانگيز و با محور دانستن خود، همه نخبگان حامي خود را هم از كنار خود پراكنده كرده است؟ 

دست خودمان را براي انتخابات خالي نكنيم
كريمي قدوسي در عين حال چشمي هم به انتخابات سال بعد دارد و با تأكيد بر اينكه نبايد دست اصولگرايان را براي دادن گزارش كار براي انتخابات آينده خالي كرد، مي‌گويد: «اين دولت و مجلس از تفكر اصولگرايي برخاسته و نبايد هر دو كارهاي خوب و گام هايي را كه در اين چند سال برداشته شده و توسط اصولگرايان بوده، از بين ببريم. اعتقاد ما هست و توصيه‌ها هم بر اين است كه همدلي، اين مشكلات را حل مي‌كند.» 

نماينده مشهد در پايان باز هم بر سخنان رهبري تأكيد مي‌كند: «اشكال عمده اين هست كه به توصيه رهبري در علني نشدن اختلافات توجهي نمي‌شود. بلكه اصرار بر ادامه هست و مردم هم كاملاً در جريان اين قضيه هستند و متأسفانه دود اين قضيه هم به چشم مردم رفته است.» 

صحيح نيست مسئولان از تريبون‌ها با هم گفت‌وگو كنند
محمدحسين فرهنگي، نماينده تبريز، رئيس‌جمهور را بيشتر مقصر مي‌داند. او مي‌گويد: «به طور كلي روش صحيحي نيست كه مسئولان در كشور از تريبون‌ها با هم گفت و گو كنند آن هم با اين ادبياتي كه مناسب نيست. ايراد اصلي را اما من متوجه رئيس‌جمهور مي‌دانم چون قانون اساسي مبني بر تفكيك و استقلال قوا از همديگر هست. هر كدام هم وظايفشان روشن است. ايشان ‌ اظهار مي‌كنند مجلس تصميماتي مي‌گيرد و تبعاتش را متوجه دولت مي‌كند، اين مربوط به كدام تصميم هست؟!» 

عضو هيئت رئيسه مجلس نيز از رئيس‌جمهور تقاضاي شفافيت مي‌كند: «بيان مطالب مبهم و كلي درست نيست. اگر ضعفي مي‌بينند در قانون، بايد به طور شفاف بگويند كه مشكل‌شان چي هست و چه استمدادي از قواي ديگر دارند، وگرنه اينكه فرافكني شود و فرداي آن روز شاهد اعتراض كسبه به دولت باشيم، درست نيست.» 

فرهنگي توصيه‌اي هم دارد. او مي‌گويد: «ما هميشه توصيه‌مان اين است كه يك نظام داريم و همه قوا با هم كار مي‌كنند، لذا اينكه در تريبون‌هايي انسان احساس كند كه هر حرفي را مي‌تواند بزند (البته كسي نمي‌تواند جلوي رئيس‌جمهور يا نماينده مجلس را بگيرد) اما به صلاح كشور نيست.» 

نبايد سخنان رئيس‌جمهور تعبير به فحش مي‌شد
سيد محمدعلي بزرگواري، نماينده مردم كهگيلويه هم در عين اينكه تأكيد مي‌كند كه نبايد آقاي لاريجاني سخنان رئيس‌جمهور را به عنوان فحش تعبير مي‌كردند، مي‌گويد: «آنچه رئيس‌جمهور گفتند در حد يك انتقاد سازنده نبود و گزنده بود. ما نشست‌هاي خبري رئيس‌جمهور را در قالب اطلاع‌رساني به مردم تأييد مي‌كنيم، اما اينكه در جايي كه همه رسانه‌هاي داخلي و خارجي آن را رصد مي‌كنند، بعضي حرف‌ها گزنده و فرافكني باشد، مورد تأييد ما نيست.» 

رفتارهاي رئيس‌جمهور قابل تحمل نيست!
عوض حيدرپور، نماينده شهرضا اما كل قضيه را متوجه رئيس‌جمهور مي‌داند. آن ميانه هم حرف‌هايي از برخورد مستقيم مجلس با دولت، مطابق اختيارات قانوني مجلس مي‌زند كه شايد في‌الحال جايش در اين گزارش، با موضوع علني نكردن اختلافات نباشد. اما حرف‌هاي ديگري هم دارد.
او مي‌گويد: «نشست سران سه قوه براي همدلي هست؛ اما در جلسات سه قوه هم رئيس‌جمهور فقط بر حرف خودش اصرار دارد. ما برداشت‌مان اين هست كه رئيس‌جمهور مثل يك طلبكار با نظام برخورد مي‌كند، در نشست خبري هم به همه توپيد! » 

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نگراني‌هاي اقتصادي‌اش را و جوابگو نبودن رئيس‌جمهور در قبال آن را هم بيان مي‌كند و رفتارهاي رئيس‌جمهور را غيرقابل تحمل مي‌خواند: «ما در كشور مسائل اقتصادي را داريم كه مسئول مستقيم به‌وجود آمدنش شخص رئيس‌جمهور و تيم اقتصادي ايشان است. اما ايشان مسئوليت قبول نمي‌كند و پاسخگو نيست و به صورت شفاف براي مردم توضيح نمي‌دهد! ايشان در مصاحبه، كل مشكل ارز را تقصير يك سوم شخص فرضي مي‌اندازد! رفتارهاي غيرقانوني و غيرسياسي و غيراخلاقي شخص رئيس‌جمهور به عنوان شخص اول اجرايي كشور اصلاً قابل تحمل نيست.» 

روساي قواي مجريه و مقننه بايد توجه داشته باشند كه قرار نيست ولي فقيه، هر حرفي را چندين بار تكرار كنند كه اگر چنين شد و گوشي نخواست شنوا باشد، آنكه لاجرم، با زير سؤال رفتن در ميان افكار عمومي ضرر خواهد كرد، همان كساني هستند كه خلاف نظر رهبري، اختلافات را به سطح جامعه و رسانه‌ها كشانده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار