کد خبر: 471754
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
عبد‌الله‌الاشعل، نامزد انتخابات مصر در گفت‌وگوي اختصاصي با «جوان»:
فاطمه احساني

وي يكي از برجسته‌ترين دانشگاهيان در علم سياست و قانون و از كارشناسان مسائل استراتژيك فلسطيني - عربي به شمار مي‌رود. 

قبلاً در وزارت امور خارجه مصر به عنوان ديپلمات فعاليت مي‌كرد و براي مدتي هم معاونت وزير امور خارجه را برعهده داشت و بعدها نيز به عنوان سفير منصوب شد. اشعل قبل از انقلاب ۲۵ ژانويه و در اعتراض به ماده ۷۶ قانون اساسي كه در واقع تنها به مبارك اجازه كانديد شدن را مي‌داد، قصد نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوري مصر در سال ۲۰۱۲ را داشت.

اشعل به صراحت تباني مبارك با رژيم صهيونيستي در هولوكاست غزه را محكوم كرد، او يك مدرك حقوقي در مورد گذرگاه رفح ارائه داد و محاصره اين گذرگاه را جنايتي بين‌المللي و عاملان آن را جنايتكار جنگي خواند و ديوار فولادي را كه مبارك به وجود آورده بود، ديوار شرم ناميد. در مجامع عربي به دفاع از حقوق مردم فلسطين و زندانيان در بند زندان‌هاي رژيم صهيونيستي برخاست. 

بعد از انقلاب و سرنگوني مبارك به خاطر يكپارچگي و انسجام نيروهاي ملي به نفع خيرت الشاطر كنار كشيد اما سرانجام به نمايندگي از حزب الاصاله نامزد انتخابات رياست جمهوري شد و در پايان نيز به‌نفع محمد مرسي كنار رفت و خواستار اجراي «طرح النهضه» وي شد. گفت‌وگوي ما با او را درباره دور دوم انتخابات مصر بخوانيد. 

با توجه به اينكه عربستان، اخوان‌المسلمين را رقيب ايدئولوژيك خود با جايگاهي مستحكم مي‌داند، در صورت موفقيت مرسي در مرحله‌ دوم انتخابات يعني روي كار آمدن اخوان‌المسلمين، آينده روابط مصر و عربستان را چگونه مي‌بينيد؟
مسلماً سياست خارجي مصر در آينده بر پايه منافع مشترك بنا خواهد شد و طبعاً با كشورهاي اسلامي و عربي روابط خوبي خواهد داشت، عربستان نيز يكي از اين كشورهاي عربي است، مصر تا زماني كه منافعش به خطر نيفتد با اين كشور نيز مانند ساير كشورها روابط دوستانه‌اي خواهد داشت. عربستان بايد بداند كه زمان مبارك به سر آمده است، از اين رو بايد در روابط خود با مصر تجديدنظر كند و به مصر به عنوان كشوري مستقل نگاه كند نه به عنوان كشوري كه منافعش را در منطقه تأمين خواهد كرد همانطور كه در دوره مبارك چنين ديدي به مصر داشت. 

آينده روابط ايران و مصر را چگونه ارزيابي مي‌كنيد، روابطي كه همواره در طول تاريخ اين دو كشور دستخوش تغييرات بسياري بوده است؟
در حكومت آينده مصر به ناچار بايد روابط ايران و مصر از سر گرفته شده و بيش از پيش تقويت شود، بايد بر‌اساس منافع مشترك روابط اين دو كشور از سر گرفته شود چراكه ايران نقش بسيار مهمي در منطقه دارد و نمي‌توان اهميت آن را در منطقه ناديده گرفت، اين دو كشور بايد در بسياري از زمينه‌ها با يكديگر رابطه داشته باشند. ملت و حكومت‌هاي مصر و ايران سال‌ها روابط دوجانبه‌اي داشته‌اند هرچند در طول اين سال‌هاي اخير به دلايل متعددي از جمله امضاي معاهده كمپ ديويد با اسراييل قدس توسط مصر روابط اين دو كشور به هم ريخته است. 

در مرحله‌ دوم انتخابات پيروزي را از آن چه كسي مي‌دانيد و چرا؟ عكس‌العمل ديگر نامزدها در مرحله‌ دوم انتخابات چگونه خواهد بود؟
بي‌شك كسي پيروز خواهد شد كه همراه مردم در انقلاب شركت كرده باشد از اين رو مردم در دور دوم با نامزد حزب آزادي و عدالت محمد مرسي خواهند بود. اين در حالي است كه احمد شفيق از اركان نظام سابق به شمار مي‌رود و پيروزي او روي كارآمدن مباركي ديگر خواهد بود كه هيچ ارداه‌اي از خود نخواهد داشت و همچون مبارك تابع امريكا و اسرائيل خواهد بود و مردم مصر هرگز اين را نمي‌خواهند. در مرحله‌ دوم كانديداها با محمد مرسي خواهند بود و اين امكان هست كه تعداد اندكي از آنان به مرسي رأي ندهند. در مرحله‌ اول هريك جدا بودند و آرايي را نيز كسب كردند اما در مرحله‌ دوم وضع متفاوت است و مسئله به انقلاب مربوط مي‌شود و مردم بايد ميان انقلاب و نظام سابق يكي را انتخاب كنند. همه بايد به فكر پيروزي انقلاب باشند كه اين امر تنها با رأي دادن به مرسي عملي مي‌شود. بي‌گمان مردم مصر به جز تعدادي از مسيحيان مصري كه با احمد شفيق هستند، بقيه به مرسي رأي مي‌دهند. 

گزينش و آرايش سياسي دولت آينده مصر چگونه خواهد بود؟ آيا كانديد‌اهايي همچون عبدالمنعم ابوالفتح و حمدين صباحي نقشي در آن خواهند داشت؟
اين امر بستگي به رئيس‌جمهور منتخب دارد يعني ممكن است در آينده منصبي براي آنان در نظر گرفته شود يا نه. ولي اين نكته كه ديگر كانديداها به اميد دست يافتن به مقامي در آينده، به هر طريقي از محمد مرسي حمايت مي‌كنند يا مثلاً به نفع او كنار رفتند، وارد نيست چراكه اين نامزدها نيز مانند ساير مردم در انتخاب راه آزاد هستند و هدف آنها از اين حمايت‌ها تنها به سرانجام رسيدن انقلاب است. 

نظر شما درباره دخالت ديگر كشورها در انتخابات مرحله دوم چيست؟ آيا براي آنان مهم است كه چه كسي به حكومت برسد؟
رژيم اشغالگر قدس و امريكا و برخي از كشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس خواهان پيروزي احمد شفيق هستند ولي مردم مصر خواهان كانديداي انقلابي همچون محمد مرسي هستند و اينكه هميشه ميان خواسته‌هاي مردم و اقدامات حكومت و مطا لبات اسرائيل و امريكا درگيري وجود داشته است. 

روابط آينده مصر و رژيم اشغالگر قدس و سرانجام معاهده كمپ ديويد را چگونه مي‌بينيد با نظر به اينكه يكي از خواسته‌هاي انقلابي مردم لغو اين معاهده است؟
مصر در روابط آينده خود با اسراييل بايد تجديدنظر كند زيرا اسرائيل روابط خود با مصر را قطع نخواهد كرد. اسرائيل جهت حفظ منافع خود در آرزوي پيروزي احمد شفيق است. آينده‌ روابط مصر با رژيم صهيونيستي بايد به طور ريشه‌اي و اساسي حل و فصل شود. معاهده‌ كمپ ديويد در روابط مصر با اسرائيل يكي از مسائل فرعي است و آنچه اكنون مهم است تأمين منافع مصر مي‌باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار