کد خبر: 469099
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۲
در گفتگوی جوان آنلاین با کارشناس مسائل استراتژیک بررسی شد
به گزارش جوان آنلاین، در حالی که غرب تلاش می کرد فضای پس از مذاکرات استانبول تا مذاکرات بغداد را به سمت مصالحه با ایران پیش ببرد، در فاصله پنج روز مانده به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، مجلس نمایندگان آمریکا در راستای بخشی از قانون مجوز دفاع ملی و تعیین هزینه نظامی آمریکا در سال مالی آتی، مجوز استفاده از زور علیه تهران در صورت دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای را تصویب کرد.

این قانون مصوب استفاده از زور را به عنوان پایه ای کلیدی در سیاست آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی امکانپذیر کرد و همچنان به تصویب سنای تحت کنترل قانونگذاران دموکرات آمریکا نیز نیاز دارد؛ سنایی که متحدان "باراک اوباما" رئیس جمهوری دموکرات آمریکا به احتمال زیاد بدون اعمال تغییرات اساسی در قانون مصویب مجلس نمایندگان، آن را تصویب نخواهند کرد.

اوباما نیز پیشتر تهدید کرده است که در صورتی که قانون مجوز دفاع ملی آمریکا مانع اجرای استراتژی دفاعی دولت او شود، آن را وتو خواهد کرد. این مسئله حاکی از شکافی داخلی در آمریکا در مورد مسئله هسته ای ایران است، چنانچه در مذاکرات استانبول نیز مانند مذاکرات قبلی بحث مذاکرات مستقیم با ایران از سوی آمریکا مطرح شد که نشان دهنده طرز فکر دستگاه سیاست خارجی باراک اوباماست اما در مقابل مجلس نمایندگان با رایی متفاوت به مقابله با این رویکرد پرداخته اند.

"محمدفرهاد کلینی" کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در این خصوص به جوان آنلاین گفت: امروزه مفهوم سياست خارجي آمريكا در حال تقسيم شدن است. نگاه دولت آمريكا و شخص باراك اوباما در يك سو و در سوي ديگر برنامه ريزي را كه لابي آِيپك و فشار جمهوري خواهان براي نشان دادن عدم موفقيت سياست خارجي آمريكا دنبال مي کنند، قرار می گیرد.

وی افزود: بنابراین پارادايم مواضع آمريكا هنوز به سكون كامل نرسيده است و به همین سبب شاهد يك دوره چالش آميز در درون آمريكا پيرامون شكل گيري مواضع آنها در موضوع هسته اي هستيم. در اين ميان نقش آقاي اوباما و امضاي رييس جمهور و حق وتو جايگاه خاص خود را دارد. بديهي است ايران نيز جدا از مواضع انفرادي در اصل رفتار و سياست نهايي آمريكا را مورد توجه قرار مي دهد.

این کارشناس مسائل استراتژیک درخصوص تاثیر سفر آمانو به تهران در مذاکرات بغداد هم خاطرنشان کرد: البته طي ماه گذشته كم و بيش شاهد تعاملات مثبت ايران و آژانس بوده ايم. در اين خصوص نمايندگان ايراني با نمايندگان آژانس مذاكراتي را به انجام رساند ه اند كه طرفين بعد از انجام مذاكرات اوليه نگاه خود را به صورت رسمي بيان كرده اند و در مجموع از انجام مذاكرات ابراز رضايت كرده اند. به نظر مي رسد با توجه به پيشنهادات آژانس و همچنين ضرورت تشكيل يك مداليته لازم است تا به اهميت ارتقاي مذاكرات و سطح تصميم گيري توجه بيشتري شود. بديهي است ايران براساس ميزان تعهدات و اهميت مذاكرات استانبول ۲ اقدام خواهد كرد.

کلینی یادآور شد: آژانس به عنوان يك نهاد رسمي بين المللي طبيعي است كه نگاه اعضاي سازمان بين المللي انرژي اتمي را در نظر مي گيرد و البته با توجه به ضرورت فعال شدن تعاملات هر چه بيشتر آژانس با ايران و همچنين مسئوليت آژانس در خصوص برآورده ساختن نوع همكاري هاي خود با جمهوري اسلامي ايران كه در گذشته مغفول مانده است، امروزه فرصتي است تا كليه جنبه ها در نظر گرفته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار