کد خبر: 468478
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰
جوان آنلاین بررسی می کند/
به گزارش جوان آنلاین، حالا که آتش سوریه فرو نشسته است، دست سلطه گران قدیم و جدید به سمت بحرین دراز شده و بحث الحاق بحرین به عربستان چند روزی است که به خبر اول رسانه ها تبدیل شده است. طرحی که با مخالفت شدید مردم مظلوم بحرین مواجه شد و تظاهراتی گسترده از سوی آنان علیه طرحی که استقلال شان را زیر سئوال می برد، برگزار شد. اما به راستی علت تمرکز آمریکا روی بحرین چیست؟

"حسین شیخ الاسلام"، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با جوان آنلاین می گوید: اداره جریان نفت از خلیج فارس و تنگه هرمز یعنی اداره دنیا؛ از وقتی نفت پیدا شد، ساختار انرژی و اهمیت آن در دنیا مشخص شد و غربی ها فهمیدند که ذره ذره آن چگونه یک کشور را متشنج می کند، برای مدیریت آن برنامه ریزی کردند.

وی افزود: در زمان شاه پهلوی، او این کار را مجانی برای غرب انجام می داد. بعد از انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) این مسئله را مدیریت کردند و آمریکا در منطقه حضور پیدا کرد و اصلا یک فرماندهی مخصوص این منطقه ساخت که پایگاه مرکزی و فرماندهی آن با ۵ هزار نیرو در بحرین است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: اگر اروپا، روسیه، چین و هند به حرف آمریکا می روند چون پیچ نفت دست آمریکاست و آنها می دانند که نفت فردای آنها منعطف به مدیریت آمریکاست. پس با این توضیحات کار مردم بحرین خیلی سخت است. ضعیف ترین حکومت این منطقه بحرین است.

شیخ الاسلام با بیان اینکه آمریکا نیروی دریایی اش را در بحرین، نیروی زمینی اش را در کویت و نیروی هوایی اش را در قطر متمرکز کرده است، خاطرنشان کرد:. در این میان بحرین به مرکز فساد تبدیل شده است. مردم بحرین علیه آل خلیفه ای که چنین فسادی را انجام می دهد و راهبر اهداف آمریکا شده است، شوریده اند. آل خلیفه هم لات های بیابان های سعودی و یمن و ... را جمع کرده و به آنها تابعیت و پول داده تا مدافعش باشند، مردم بحرین هم به این مسئله اعتراض دارند.

وی با تاکید بر اینکه بحرین ابزار سلطه آمریکا بر دنیا را به چالش کشیده است، گفت: مردم می گویند پایگاه آمریکا نباید اینجا باشد. زمانی هم که آل خلیفه از آمریکا کمک خواست، آمریکا عربستان را برای دخالت به بحرین فرستاد. آل خلیفه هم طراحی کرد که هر کس یک رای نداشته باشد و شیعه اکثریت رای مجلس را نداشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه مردم بحرین خیلی مظلوم هستند و در عین حال رهبری باارزش و بادرایتی دارند، یادآور شد: شیخ عیسی و شیخ علی سلمان خیلی خوب و مرحله به مرحله اعتراضات را رهبری کرده اند و مردم بحرین به دور از خشونت مبارزه می کنند.

شیخ الاسلام افزود: دعوای بحرین مسابقه فوتبال نیست که بین دو ملت باشد، بلکه مانند مسابقه فرمول یک است که شرکت ها و قدرت هایشان با هم مباره می کنند. حرکتی که اکنون الخواجه ادامه می دهد و ظرف وجودیش را در طبق اخلاص گذاشته برای این است که صدای مظلومیت بحرین را به جهان برساند. تنگه هرمز برای آمریکا بسیار حیاتی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار