کد خبر: 1225705
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
رئیس‌جمهور در دیدار رئیس مجلس سنای پاکستان:
رئیس‌جمهور همچنین عصر دوشنبه به وقت محلی، در دیدار سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان که در محل اقامت رئیس‌جمهور انجام شد، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این سفر گامی در جهت توسعه روابط باشد، نقش مجالس دو کشور را در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین مهم و مؤثر عنوان کرد
جوان آنلاین: رئیس‌جمهور در ادامه سفر دو روزه به پاکستان، روز پرترافیکی را پشت سر گذاشت. دیدار با رئیس‌جمهور پاکستان، رئیس مجلس ملی، رئیس مجلس سنا، دیدار با جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی پاکستان، دیدار با فرمانده ارتش پاکستان، سروزیر ایالت پنجاب و دیدار با نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب و همچنین ادای احترام به اقبال لاهوری شاعر پر آوازه پاکستان، از جمله برنامه‌های دکتر رئیسی بود. رئیس‌جمهور کشورمان در این دیدارها، پیوند‌های عمیق فرهنگی، تمدنی و اسلامی میان ایران و پاکستان را از مهم‌ترین اشتراکات دو کشور توصیف کرد و گفت جریان‌های افراطی دشمنان مشترک ایران و پاکستان هستند. او همچنین ضمن تأکید بر روابط دوجانبه و همسویی و همگرایی در موضوعات مهم بین‌المللی از جمله مسئله فلسطین، به سران رژیم صهیونیستی هشدار داد: «اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.»
رئیس‌جمهور در نخستین روز سفر به پاکستان، پس از دیدار با نخست وزیر و حضور در نشست خبری، در دیدار «آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور این کشور، اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و پاکستان را از جمله عوامل مهم در تحکیم پیوند‌ها و زمینه‌ساز توسعه و تعمیق روابط میان دو کشور عنوان کرد. رئیسی با تأکید بر عزم مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی، حفظ ثبات و امنیت پایدار را از جمله زمینه‌ها و ملزومات تحقق اهداف اقتصادی عنوان کرد و با بیان اینکه ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و فرصت مرز‌های مشترک میان دو کشور در جهت انتفاع دو ملت تأکید کرد. 
آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان نیز در این دیدار عشق و دلدادگی دو ملت ایران و پاکستان به اهل بیت علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت رضا (ع) را موجب تعمیق برادری میان دو کشور دانست و با تأکید بر علاقه‌مندی کشورش به توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، بر اراده مسئولان پاکستان برای گشودن فصل جدیدی از روابط با ایران در این راستا تأکید کرد. رئیس‌جمهور پاکستان همچنین ضمن محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه، بر مخالفت دولت پاکستان نسبت به هرگونه دخالت خارجی در منطقه تأکید کرد. 
 
 ملت ایران راه مقاومت را در پیش گرفت
رئیس‌جمهور همچنین عصر دوشنبه به وقت محلی، در دیدار سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان که در محل اقامت رئیس‌جمهور انجام شد، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این سفر گامی در جهت توسعه روابط باشد، نقش مجالس دو کشور را در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین مهم و مؤثر عنوان کرد. رئیسی با بیان اینکه در برابر دشمنی‌های دشمنان دو راه تسلیم یا مقاومت وجود دارد، افزود: در فلسطین نیز عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت که هزینه سازش به مراتب از مقاومت بیشتر است. جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشار‌ها و تحریم‌های امریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد، در نتیجه امروز شاهد رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران هستیم و مقامات رسمی امریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است. 
سردار ایاز صادق نیز در این دیدار از طرف خود و احزاب مختلف پاکستانی به دکتر رئیسی خوشامد گفت و اظهار داشت: هیچ کدام از احزاب پاکستانی، چه احزاب همسوی دولت و چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند. 
 
 جریان‌های افراطی دشمنان مشترک ایران و پاکستان
سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به پاکستان، در دیدار آقای یوسف رضا گیلانی، رئیس مجلس سنای پاکستان، که در محل اقامت رئیس‌جمهور انجام شد، با بیان اینکه احساس مردم ایران نسبت به مردم پاکستان فراتر از احساس همسایگی و متکی بر اشتراکات فرهنگی، دینی و اعتقادی عمیق است، دوست شمردن دوستان یکدیگر و دشمن شمردن دشمنان یکدیگر را جلوه‌ای از نگاه، احساس و استنباط مشترک میان دو ملت توصیف کرد. رئیس‌جمهور راه‌اندازی و گسترش جریان‌های افراطی را از جمله راهبرد‌های دشمن برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان کشور‌های منطقه از جمله ایران و پاکستان برشمرد و اظهار داشت: دشمن با بهانه‌های مختلف، از جمله حقوق بشر به دنبال ایجاد و ترویج ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی است، اما وقایع امروز غزه چهره بدون نقاب و رتوش امریکایی‌ها و غربی‌ها را به جهانیان نشان داد. 
گیلانی نیز در این دیدار با سپاسگزاری از سفر دکتر رئیسی به پاکستان و با بیان اینکه این سفر باعث تقویت و تحول در مناسبات دو کشور خواهد شد، گفت: ایران اولین کشوری بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و امروز دو کشور در مجامع و عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله نسبت به مسئله فلسطین مواضع مشترکی دارند. 
 
 طوفان الاقصی محاسبات دشمن را به هم ریخت
دیدار با جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی پاکستان از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به پاکستان بود. 
رئیسی در این دیدار با بیان اینکه اشتراکات فرهنگی و تاریخی عمیق پیوند‌های میان دو ملت ایران و پاکستان را ناگسستنی کرده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پرچم خداخواهی، عدالت‌خواهی و حق‌خواهی را برافراشت و تمام مردمی که از ظلم و ستم ناحق در سراسر عالم به ستوه آمده بودند، دلداده نظامی شدند که پرچم مبارزه با ظلم و استعمار و هدف بزرگ دفاع از حق و عدالت را برافراشته بود. وی با اشاره به سابقه ۷۵ ساله کشتار، ویرانی و مظالم فراوان رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین با حمایت‌های بی‌چون و چرای امریکایی‌ها و کشور‌های غربی گفت: صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها تصور می‌کردند با عادی‌سازی روابط با برخی کشور‌های اسلامی مسئله یک تاریخ، غصب و ویرانگری و کشتار به حاشیه می‌رود، اما طوفان‌الاقصی همه محاسبات و تصورات آن‌ها را برهم زد. 
 
 ادای احترام به اقبال لاهوری
رئیس‌جمهور همچنین در دومین روز از سفر رسمی خود به پاکستان با عزیمت به شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب این کشور، ضمن حضور در مجموعه قلعه شاهی این شهر، با تقدیم تاج گل به آرامگاه اقبال لاهوری ادای احترام و پس از قرائت فاتحه برای ایشان، دفتر یادبود این مجموعه را نیز امضا کرد. 
رئیسی در نخستین برنامه از دومین روز سفر خود به شهر بزرگ و تاریخی لاهور در ایالت پنجاب سفر کرد و در مجموعه تاریخی و فرهنگی قلعه شاهی واقع در این شهر که مجموعه‌ای از بنا‌های ملی، مذهبی و فرهنگی را شامل می‌شود، حضور یافت. رئیس‌جمهور با همراهی سروزیر و جمعی از مقامات محلی و با استقبال یگان تشریفات بر سر مزار مرحوم محمد اقبال معروف به لاهوری حضور یافت و ضمن ادای احترام با اهدای تاج گل، برای ایشان فاتحه قرائت کرد و دفتر یادبود این محموعه را نیز امضا کرد. 
 
 مرز‌های دو کشور  مرز صلح و دوستی است
دیروز، اما ژنرال سید عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار دکتر سید ابراهیم رئیسی رفت. بحث طرفین در درجه اول بر موضوعات مورد علاقه متقابل، به‌ویژه صلح منطقه ای، ثبات و امنیت مرزی متمرکز بود. هر دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه و در عین حال تلاش مشترک برای ثبات منطقه‌ای و شکوفایی اقتصادی توافق کردند. دکتر سید ابراهیم رئیسی نیز تأکید کرد: ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فیمابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند. فرمانده ارتش پاکستان مرز‌های ایران و پاکستان را مرز صلح و دوستی توصیف کرد و بر لزوم بهبود هماهنگی در طول مرز‌های مشترک برای جلوگیری از به خطر انداختن روابط دیرینه و برادرانه دو کشور همسایه به دست تروریست‌ها تأکید کرد. 
‌دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز از سفر خود به پاکستان، عصر دیروز با حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» لاهور، در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر تاریخی، فرهنگی و زیبای لاهور، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی، روابط دینی، فرهنگی، تمدنی و قلبی دانست که باعث پیوندی ناگسستنی بین دو ملت شده است. رئیسی اقبال لاهوری را نماد و نمود یک انسان عالم و باایمان معرفی کرد: ایشان توانست علم، ایمان، روحیه استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی، حق‌دوستی، انسان‌خواهی و بسیاری صفات عالی دیگر را در وجود خود تجمیع کند. 
 
 غربی‌ها در ادعای حقوق بشری  صادق نیستند
رئیسی ادعای دفاع از حقوق بشر غربی‌ها را نیز مانند ادعای حمایت از آزادی اندیشه آن‌ها فاقد حقیقت دانست و افزود: حمایت امریکا و غرب از کشته و مجروح شدن بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی در سرزمین غصب شده غزه، بیانگر این واقعیت است که امروز بزرگ‌ترین ناقضان حقوق انسان، امریکایی‌ها و غربی‌ها هستند و ادعای دفاع از حقوق بشر آن‌ها نیز پوچ است. رئیسی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که اگر دنیای استکبار در مقابل دین ما بایستد ما در مقابل تمام دنیای آن‌ها می‌ایستیم، تصریح کرد: امروز ملت ایران در مقابل فساد، زیاده‌خواهی‌ها و ظلم رژیم صهیونیستی ایستاده و پس از این نیز خواهد ایستاد. هر دو ملت ایران و پاکستان مدافع ملت مظلوم فلسطین بوده و این دفاع را با افتخار ادامه خواهند داد. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت بزرگ ایران این بار رژیم صهیونیستی را برای جنایت و اقدام او در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که برخلاف همه قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌ها و منشور ملل متحد بود، تنبیه کرد، گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار