کد خبر: 1225464
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
وزارت کشور از محل ۶۴۰ونی که قرار بود تحویل بدهد، ۱۹۲ون را تحویل داده که ۴۰ون هنوز پلاک‌گذاری نشده است. با توجه به آنچه گفته شد، هر چند به نظر می‌رسد این خودرو‌ها به رانندگان تاکسی واگذار شوند، ولی باید منتظر بود و دید آیا خودرو‌های فیروزه‌ای‌رنگ برقی در سطح شهر به مسافرکشی مشغول می‌شوند یا فقط در بخش‌های مخصوص و به افراد خاصی خدمات ارائه خواهند کرد. 
سجاد آذری
جوان آنلاین: «داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد طی سال۱۴۰۲ تهرانی‌ها ۱۰روز هوای پاک و ۱۲روز هوای ناسالم تنفس کرده‌اند.» این خبر رسانه‌ها در روز‌های ابتدایی سال جاری نشان‌دهنده شرایط سختی است که ساکنان پایتخت در سال گذشته و سال‌های قبل از آن تجربه کرده‌اند. آلودگی هوا مشکلی است که از پیش از انقلاب در تهران مطرح بوده و هنوز هم حل نشده است. در شرایطی که در بیش از ۱۰ سال گذشته به مسئله نوسازی وسایل نقلیه و مخصوصاً خودرو‌های عمومی که سهم بسیار زیادی در آلودگی هوا دارند، بی‌توجهی شده و فقط با شدت گرفتن آلودگی هوا، چشم‌ها به آسمان بود تا باد و بارانی توده‌های آلودگی را از شهر‌های کشور دور کند، مدتی است گفته می‌شود راه‌حلی برای این مشکل قدیمی در حال پیدا شدن است. 
 
 «خودروی برقی» راهکار فرار از بحران بنزین و آلودگی
وزیر صمت از ابتدای کار خود طرح برقی‌کردن خودرو‌های کشور را در دستور کار قرار داده و شهرداری تهران نیز در این زمینه در حال همراهی وی است. در شرایطی که میانگین میزان بنزین مصرفی کشور در تعطیلات بهار امسال به بیش از ۱۲۲میلیون لیتر رسید و عملاً نه تنها تمام تولید بنزین کشور در حال استفاده داخلی است بلکه دولت مجبور شده است سهم ویژه‌ای از بودجه سال جاری را نیز برای واردات این محصول در نظر بگیرد، خودرو‌های برقی از جمله راهکار‌هایی هستند که برای فرار از بحران بنزین و آلودگی هوا اندیشیده شده است. در این شرایط البته برخی معتقد هستند بهتر بود دولت به جای خودرو‌های برقی با سرمایه‌گذاری روی خودرو‌های گازسوز تلاش می‌کرد از وضعیت فعلی عبور کند؛ ایده‌ای که یک بار دیگر نیز تجربه شده است و در هر صورت به شکل کامل اجرایی نشد. به نظر می‌رسد به همین دلیل دولت ترجیح داده است این بار شانس خود را با خودرو‌های برقی بیازماید. 
 
 «خودروی برقی» وسیله نقلیه‌ای لوکس یا کاربردی!
هرچند موضوع خودرو‌های برقی به تازگی در کشور ما مطرح شده ولی این نوع وسیله نقلیه اکنون در بسیاری از کشور‌های پیشرفته توانسته است جای خود را در بازار باز کند و از یک کالای صرفاً لوکس تبدیل به کالایی مصرفی شود، البته این اتفاق هنوز در کشور ما محقق نشده و با توجه به اینکه به دلیل واردات قطره‌چکانی خودرو‌های روز به کشور بخش اصلی خودرو‌های معمولی سطح شهر را تولیدات بی‌کیفیت خودروسازان داخلی تشکیل می‌دهد، خودرو‌های برقی به دلیل استفاده از فناوری‌های جدید در کشور ما جزو محصولات لاکچری محسوب می‌شوند، با این حال واردکننده اصلی این خودرو‌ها در حال حاضر شهرداری تهران است که قرار است آن‌ها را به عنوان جایگزین تاکسی‌های فرسوده وارد ناوگان تاکسی شهری کند. شهرداری تلاش کرده است با تقسیط قیمت، این خودرو‌ها را برای رانندگان تاکسی قابل دسترس‌تر کند، هرچند با توجه به اینکه قیمت ارائه‌شده خودرو‌های برقی حتی تاکسی در کشور از قیمت معمول این خودرو‌ها در دیگر کشور‌ها نیز بیشتر تخمین زده شده است، به نظر نمی‌رسد بخش اصلی رانندگان تاکسی توانایی خرید این وسایل را داشته باشند. 
معاون شهردار تهران در حاشیه واگذاری هزار تاکسی برقی قیمت تمام‌شده این خودرو‌های چینی را حدود یک‌میلیاردو ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرده و گفته است: ۶۰۰ میلیون تومان وامی است که از سوی شرکت واردکننده با سود ۸ درصد و پنج ساله با اقساط ۱۲‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان داده می‌شود. آورده تاکسیران حدود ۱۰۰ میلیون تومان قیمت تاکسی فرسوده است و ۳۰۰ میلیون تومان هم باید پرداخت کند، همچنین ۳۰۰ میلیون تومان هم وام کارآفرینی داده می‌شود! 
 
 مسیر طولانی پیش‌روی خودرو‌های برقی 
همچنین هرمزی ابراز امیداوری کرده است تا پایان سال جاری، ۲۷‌هزار تاکسی برقی از سوی وزارت صمت و ۲۵‌هزار تاکسی هم از طرف شهرداری تهران وارد خواهد شد؛ رقمی که البته با تردد چندصدهزارتایی خودرو در تهران بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. در شرایطی که قائمی، عضو شورای شهر تهران نیز تأکید دارد: «حتی یک خودروی برقی هم هنوز موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و فقط وعده ورود خودروی برقی داده شده و شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی وجود ندارد.» ولی شهرداری تهران بار‌ها اعلام کرده است قصد دارد میزان قابل توجهی از وسایل نقلیه برقی را وارد شهر تهران کند و گزارش‌های اعلام‌شده از سوی رسانه‌های مربوط به شهرداری از برنامه‌ریزی شهرداری برای آماده‌سازی زیرساخت‌های تردد ۴۰‌هزار تاکسی برقی که ۱۰‌هزارتای آن قرار است ون باشد، خبر می‌دهند و همچنین گفته شده قرارداد ۶۵‌هزار تاکسی برقی با دولت نیز منعقد شده است؛ برنامه‌ریزی‌هایی که اگر عملیاتی شود هنوز تا رسیدن به میزان قابل قبول تاکسی برقی در تهران که بتواند تأثیر بسزایی در وضعیت آلودگی شهر تهران داشته باشد، مسیری طولانی در پیش دارد. 
 
 تاکسی‌های برقی به چه کسانی خدمات می‌دهند
مسئله دیگری که در موضوع تاکسی‌های برقی مطرح است اینکه آیا این خودرو‌ها که همانطور که گفته شد در کشور ما جزو خودرو‌های لوکس محسوب می‌شوند، در سطح شهر به عنوان تاکسی نیز تردد خواهند داشت یا نه. سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه به گفته شورای عالی ترافیک طی دو هفته آینده وضعیت پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی تعیین‌تکلیف می‌شود، ابراز امیدواری کرده بود این خودرو‌ها به رانندگان تاکسی واگذار خواهد شد. وی رنگ تاکسی‌های برقی را طبق مصوبه شورای عالی ترافیک آبی فیروزه‌ای اعلام و خاطرنشان کرده بود: با توجه به اینکه خودرو‌هایی که در گام‌های اول وارد کشور شدند، مشکی و سفید هستند؛ مقرر شد این خودرو‌ها از طریق نصب برچسب‌های آبی فیروزه‌ای اجازه تردد در شهر بگیرند. همچنین وی گفته بود: وزارت کشور از محل ۶۴۰ونی که قرار بود تحویل بدهد، ۱۹۲ون را تحویل داده که ۴۰ون هنوز پلاک‌گذاری نشده است. با توجه به آنچه گفته شد، هر چند به نظر می‌رسد این خودرو‌ها به رانندگان تاکسی واگذار شوند، ولی باید منتظر بود و دید آیا خودرو‌های فیروزه‌ای‌رنگ برقی در سطح شهر به مسافرکشی مشغول می‌شوند یا فقط در بخش‌های مخصوص و به افراد خاصی خدمات ارائه خواهند کرد. 
 
 شهرداری تهران در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های وسایل نقلیه برقی
شهریار افندی‌زاده، مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر تهران اخیراً در تشریح کار‌های انجام‌شده در خصوص خودرو‌های برقی ضمن تأکید بر ضرورت برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل پایتخت این طرح را دارای اثرگذاری ویژه بر وضعیت و کیفیت زندگی شهروندان دانسته و بر لزوم بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی آن، در کنار اثرات حمل‌و‌نقلی در سطح شهر تهران تأکید کرده است. مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر تهران مکان‌یابی و طراحی ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه برقی (به تفکیک اتوبوس، تاکسی، خودرو شخصی و موتورسیکلت) با در نظر گرفتن معیار‌های ترافیکی (اثرسنجی ترافیکی)، زیرساخت‌های برقی (دیماند و تأمین برق ایستگاه‌ها) و مکانیکی موردنیاز و الزامات معماری و شهرسازی را از مهم‌ترین موضوعاتی دانست که در مطالعات طرح جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه در شهر تهران به طور کامل بررسی خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار