کد خبر: 1225340
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳

جوان آنلاین: کانال تلگرامی بررسی‌های کریا نوشت:

حمله نافرجام بامداد روز جمعه به تاسیسات نظامی شهر اصفهان یک حمله چند بعدی در واکنش به عملیات "وعده صادق" بود. واکنش خفیفی که نه در اسراییل جدی گرفته شد؛ نه متحدان عربی اسراییل را راضی کرد و نه اپوزیسیون ایرانی توانستند بر آن موج‌سواری کنند، ولی اهمیت این حمله از این جهت بود که طیفی از واکنش‌های امنیتی و نظامی را بشکل ترکیبی علیه ایران بکار گرفت. از حمله با ریزپرنده‌ها به سامانه اس۳۰۰ در اصفهان تا حمله موشکی نافرجام از آسمان عراق به ایران و نیز حمله به سفارت ایران در پاریس که تمامی این وقایع در طول ۱۲ ساعت اتفاق افتاد.

در سطح کلان اسراییل میخواست تا منحنی بازدارندگی که ایران در وعده‌صادق ساخته بود را دچار چالش کند و در عین حال بدلیل فشار امریکا و اروپا و نیز ترس از پاسخ ایران نمیخواست تا عملیات جدید یک عملیات پرسروصدا باشد و صرفاً در حد یک هشدار کم‌خسارت و خفیف، ولی حساب شده باشد. اگر چه این منحنی دچار چالش نشد، ولی اسراییل یک هشدار جدی به ایران داد که امکان خرابکاری حتی در مرکزی‌ترین نقطه ایران را دارد. در واقع نشان داد که میتواند بن‌بست نظامی را با پاسخ امنیتی کم‌اثر کند.

ولی حمله شب گذشته به مقر حشدالشعبی در جنوب بغداد یادآور سطح توازن ایران و اسراییل دو سال گذشته است چنانچه ایران پس از حادثه ماهیدشت با حمله به منافع اسراییل در کشور ثالث (یک ویلای امنیتی در کردستان عراق) وارد عمل شد؛ اکنون اسراییل نیز پس از پاسخ امنیتی به حمله نظامی ایران، با حمله به مقر حشدالشعبی به منافع گروه متحد ایران در عراق حمله کرد. این نشان میدهد که وعده‌صادق باعث معکوس شدن موازنه ایران و اسراییل شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار