کد خبر: 1225271
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
تحلیلگر خبرگزاری الجزیره امروز (یکشنبه) خاطرنشان کرد: جنگ‌های غزه و اوکراین بحث‌ قدیمی ریاکار بودن غرب را دوباره زنده کرده است.

جوان آنلاین: دو جنگ هم‌زمان در غزه و اوکراین و تنش‌های حاد بین ایران و رژیم صهیونیستی توجیه قوانین بین‌المللی را بیش از پیش پیچیده و ناممکن می‌کند. افکار عمومی با متهم کردن غرب به «استانداردهای دوگانه» استدلال می‌کنند که «پایبندی به قوانین بین‌الملل» که غرب برای حمایت از اوکراین عنوان می‌کند توسط همین کشورهای غربی در مورد غزه نادیده گرفته‌ می‌شود و این نشان می‌دهد که غرب تا زمانی به این قوانین احترام می‌گذارد که پای منافع خودش در میان باشد.

به گزارش ایرنا از الجزیره، نویسنده این تحلیل با رد اتهام دوگانگی در مورد نروژ به عنوان کشور متبوع خود، می‌افزاید: سیاست خارجی نروژ فعالانه اذعان دارد که اگر نروژ جهت تعهد به قوانین جهانی جنگ اوکراین را محکوم می‌کند، لازم است به نقض این قوانین در غزه نیز واکنش نشان دهد.

او با ذکر موارد تاریخی همچون منازعات قاره آفریقا، اشغال غیرقانونی اراضی فلسطین توسط اسرائیل، و نقض قوانین بین‌المللی توسط انگلیس در مجمع الجزایر چاگوس ادامه می‌دهد: ما از اعلام هیچ‌یک از این تخلفات صرف‌نظر از اینکه چه کسی آنها را مرتکب شده، خودداری نکرده‌ایم.

او با اشاره به رویکرد مخالفین این ایده که می‌گویند کشورها در صورت نقض قوانین نباید از متحد خود انتقاد کنند، اشاره می‌کند که توجیه این گروه به‌خصوص در کشورهایی مانند نروژ آن است که نباید متحدان و شرکا را از دست داد.

در عین حال او با رد این استدلال تأکید می‌کند: امنیت حقیقی وابسته به یک جامعه‌ بین‌الملل صلح‌آمیز و معطوف به حل چالش‌های همه جهان است. این امر مستلزم آن است که بر رعایت کامل قوانین بین‌المللی نظارت کنیم. تا زمانی که همه کشورها به این قوانین پایبند نباشند، نظم جهانی متزلزل خواهد بود و این یعنی امنیت کمتر و بی‌اعتمادی همه طرفین.

این تحلیلگر با یادآوری میراث «فرانسیس هاگروپ» حقوقدان بین‌الملل و نخست‌وزیر سابق کشورش، می‌گوید: اصل برابری در حاکمیت کشورها است. این اصل هنوز هم به همان جدیت مطرح است و این نگاه مستلزم مقابله با ایده غلط «قدرت همان حق است»، می‌باشد.

او یادآور می‌شود که غرب باید درک کند، تنها در صورتی می‌توان با استاندارد دوگانه مقابله کرد که کردار ما منطبق‌بر اصولی باشد.

او در ارتباط با حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و واکنش تنبیهی ایران، اشاره می کند: نروژ به این دلیل که در مورد اول رژیم اسرائیل را محکوم کرد، کاری که خیلی از دول غربی از آن خودداری کردند، این مشروعیت را دارد که واکنش ایران را نیز محکوم کند تنها به این دلیل که به اصل ثبات عملکرد پایبند بوده است و نه دوگانگی.

این تحلیلگر پرهیز از استانداردهای دوگانه را «میرات هنریک ایبسن» نویسنده نروژی عنوان می‌کند و با تأکید بر موضع دولت متبوع خود مبنی‌بر تحقق عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، تاکید می‌کند: آنچه مهم است، تداوم و عمومیت این اصل در تمامی موارد و توسط همه دولت‌ها است چراکه همه دولت‌ها به یک میزان در صیانت از قوانین بین‌المللی سهم دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار