کد خبر: 1224829
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹
وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه به صادرات در روند تولید محصولات کشاورزی، قطع برق چاه‌های کشاورزی را از سوی وزارت نیرو روندی اصولی ندانست.

جوان آنلاین: محمدعلی نیکبخت روز پنجشنبه در جمع نخبگان، بهره‌برداران و تشکل‌های بخش کشاورزی شهرستان‌های گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان، افزود: در نظام اسلامی مردم اصل هستند و در تولید باید جهش اتفاق بیفتد و دولت با مشارکت و همراهی مردم شعار سال را محقق می‌کند.

به گزارش ایرنا، وی گفت: تولیدکننده باید بخشی از تولید خود را برای تازه‌خوری و بخش دیگری را برای فرآوری و بخشی را هم نیز برای صادرات بگذارد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان به سمت صادرات حرکت کنند، ادامه داد: صادرات را باید به تولیدکننده آموزش دهیم و باید صادرات را به تولیدکننده گره بزنیم.

ضرورت توجه به تولید

نیکبخت با بیان اینکه مردم ۲ دسته‌ هستند، یک دسته در حال تولید هستند و یک عده هم می‌خواهند بیایند و تولید کنند، گفت: باید زمینه تولید فراهم شود تا تولیدکنندگان چند برابر تولیدات فعلی خود را داشته باشند و نیاز است در این مسیر موانع را از سر راه تولیدکنندگان برداشته شود.

وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه برخی از مردم قصد تولید و تمایل به حضور در عرصه تولید دارند و باید موانع را از سر راه آنان برداشته شود و برای مشتاقان نیز فرش قرمز پهن کنیم.

نیکبخت با تاکید بر اینکه باید گذاشت مردم خودشان تولید را مدیریت کنند به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: همه باید برای جهش تولید تلاش کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم و بخش دولتی باید دست به دست هم بدهند تا جهش تولید اتفاق بیفتد و در شهرستان‌های گرمسار و آرادان هم هیچ بن‌بستی وجود ندارد و باید با منابع موجود بازدهی را بالا برد.

وجود ظرفیت خودکفایی در کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در خیلی از محصولات ظرفیت رسیدن به خودکفایی وجود دارد و نیاز است در این زمینه دانشگاه‌ها و نخبگان به کمک بیایند و سایر فرصت‌ها را هم در نظر بگیریم تا به کمک هم خودکفایی شکل بگیرد.

وی گفت: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در بخش شیلات و در بخش گلخانه‌ها وجود دارد و صنایع غذایی برای فرآوری محصولات با ایجاد ارزش افزوده باید به میدان بیایند و باید جلوی خام فروشی و صادرات مواد خام گرفته شود و خلق ثروت و برندسازی و صادرات محقق شود.

ظرفیت تولید در استان سمنان

نیکبخت خاطرنشان کرد: در حوزه دامپروری و صنایع تبدیلی و صنایع جانبی هم نیز اقداماتی نیاز است و در کل کشور و به تبع آن در استان سمنان نیز ظرفیت‌های فراوان رشد وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر استان سمنان تأمین گوشت قرمز و سفید و لبنیات چند استان است را بر عهده دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نباید وجود داشته باشد و در تولید هم هیچ محدودیت و سقف نداریم و برای تولید کننده نباید سقف بگذاریم.

دستاوردهای کشاورزی در سال ۱۴۰۲

نیکبخت خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۲ کمترین چالش در حوزه‌های مختلف به ویژه در تامین میوه و سبزی و سیفی وجود داشت.

وی از صادرات ۲۶۸ هزار تن رب گوجه در سال گذشته خبر داد و گفت: میزان صادرات چندبرابر سال گذشته بود و روزانه صادرات هشت هزارتن گوجه فرنگی ثبت شد.

وی گفت: در سالهای گذشته در آذربایجان غربی کشاورزان سیب تولیدی و مازاد فروش‌نرفته را با لودر امحا می‌کردند اما با کمک صنایع تبدیلی این مساله رفع شد و به تاجران هم اعلام شد صدور مجوز واردات مشروط به خرید محصولات داخلی است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند همه این کارها را انجام دهد و این به معنی مشارکت مردمی در تاثیرگذاری آنان است.

قطع سهم آب چاه‌های کشاورزی درست نیست

وی اضافه کرد: که وزارت نیرو با تغییر دادن پروانه بهره‌برداری چاه‌های آب کشاورزی و یا قطع برق چاه‌های آب کشاورزی نباید به حل این مشکل بپردازد و این کار اساسی نیست بلکه باید با مشارکت وزارت نیرو در دشت‌ها طرح های تغذیه اجرا شود و سفره‌های زیرزمینی را تقویت کرد.

وی تاکید کرد: باید ۲ وزارتخانه جهادکشاورزی و نیرو مشکلات را اولویت بندی و پیگیری و حل کنند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره حل مشکل آب سد نمرود و رودخانه حبله‌رود گرمسار گفت: با مشارکت مردم باید آب سد نمرود را از طریق لوله‌کشی به منطقه منتقل کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار