کد خبر: 1223744
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
با حضور نماینده ایران دنبال شد
نخستین نشست نمایندگان مجالس کشور‌های عضو گروه بریکس در سال۲۰۲۴ میلادی شامگاه پنج‌شنبه در مسکو آغاز به کار کرد؛ نشستی که علاوه بر دستور کار همکاری‌های پارلمانی ۱۰کشور عضو، با پیگیری موضوع توقف جنایات رژیم‌صهیونیستی نیز همراه بود. 

ابراهیم رضایی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه و عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از کشورمان در این نشست حضور یافت. نماینده کشورمان در این نشست، عضویت ایران در بریکس را مبتنی بر راهبرد‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران خواند و با اشاره به وقایع غزه، رفتار رژیم‌صهیونیستی در فلسطین را مصداق کامل تروریسم دولتی و نسل‌کشی دانست و توقف این جنایات را خواستار شد. 
رضایی همچنین در گفتگو با ایرنا در مسکو در حاشیه این نشست تأکید کرد: یکی از دستورکار‌های هیئت پارلمانی ایران در نشست بریکس، دفاع از حقوق فلسطین و محکوم‌کردن و متوقف‌کردن نسل‌کشی صهیونیست‌ها به عنوان پیمانکار و کارفرمای امریکایی‌ها خواهد بود. تلاش ما این است که از ظرفیت سیاسی و دیپلماتیک بریکس برای توقف جنگ و نسل‌کشی مظلومان در غزه استفاده کنیم و از همه ابزار‌های سیاسی و اقتصادی برای خاموش‌کردن ماشین جنگ رژیم‌صهیونیستی بهره ببریم. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه از گروه بریکس به عنوان گروه مهم و نهاد تأثیرگذار در نظام بین‌الملل یاد کرد و گفت: کشور‌های عضو این گروه، ۳۰درصد مساحت کره زمین را در اختیار دارند. بیش از نیمی از جمعیت دنیا در این کشور‌ها زندگی می‌کنند و بیش از یک‌چهارم اقتصاد دنیا مربوط به گروه بریکس و اقتصاد همه کشور‌های عضو این گروه هم در حال رشد است و سالانه رشد اقتصادی قابل توجهی دارند. وی ادامه داد: عضویت ایران در گروه بریکس فواید و اثرات مثبت بسیار زیادی دارد که حوزه‌های اقتصادی و سیاسی- دیپلماتیک را شامل می‌شود. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در حوزه سیاسی و دیپلماتیک، عضویت در بریکس هم اثرات مثبتی دارد و هم فرصت‌های خوبی برای کشور خواهد داشت. 
رضایی از تقویت جبهه ضدغربی به عنوان یکی از فرصت‌های عضویت ایران در بریکس یاد کرد و گفت: این امر، مقابله با نظام سلطه و سیاست یکجانبه‌گرایی امریکا را تقویت و تسهیل می‌کند؛ سیاستی که جمهوری اسلامی ایران پیش از این بر آن تأکید داشته است. 
به اعتقاد وی، بریکس به تقویت سیاست چندجانبه‌گرایی در محیط بین‌الملل کمک می‌کند و بر این اساس، می‌تواند به بازسازی زیرساخت‌های ناعادلانه جهانی بر اساس عدالت و انصاف و همچنین دستیابی به فرایند تصمیم‌گیری مشترک و نه تک‌قطبی کمک کند. نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: عضویت ایران در بریکس همچنین به تأثیرگذاری در محیط بین‌المللی بدون مشارکت اروپا و امریکا و همچنین ایجاد اجماع مقابل غرب و نظام‌های غربی برای کمک به تأمین منافع ملی کشور‌ها کمک می‌کند. 
رضایی ادامه داد: علاوه بر این، عضویت در بریکس، قدرت مقاومت در مقابل غرب را افزایش می‌دهد. بریکس می‌تواند سیاست انزوای ایران را که سال‌ها در دستور کار غرب است، به شکست بینجامد. رئیس طرف ایرانی گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد: عضویت ایران در بریکس نشان‌دهنده شکست سیاست غرب در انزوای ایران است و نقش کشورمان را در شکل‌دهی به نظم جدید جهانی پررنگ‌تر و فعال‌تر می‌کند و مقدمه‌ای برای انتقال قدرت از غرب به شرق و ایجاد موازنه در نظام بین‌الملل است.

برچسب ها: بریکس ، ایران ، روسیه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار