کد خبر: 1220266
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷

جوان آنلاین: کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در مطلبی با عنوان رهبری ایالات متحده در اقیانوس آرام در معرض خطر است، نوشت:

ایالات متحده در طول صد سال گذشته به یک قدرت بزرگ در اقیانوس آرام تبدیل شده است، اما امروزه مواضع راهبردی این کشور در این منطقه با مخاطراتی مواجه است که ممکن است به تضعیف رهبری آمریکا منجر شود. در همین زمینه کارشناسان مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) به بررسی این موضوع پرداخته و نسبت به عواقب آن هشدار داده اند.

در این گزارش آمده است که در طول چهار دهه اخیر، ایالات متحده به عنوان یکی از ابرقدرت‌های جهان، با جمهوری پالائو، جمهوری جزایر مارشال و ایالات فدرال میکرونزی در قالب قرارداد‌های انجمن آزاد (COFA) همکاری نموده است. این توافقات، در ازای کمک‌های مالی و دسترسی به خدمات و برنامه‌های فدرال، ایالات متحده را مجاز به دسترسی نظامی انحصاری در این مناطق می‌سازد. با این حال، در سال‌های مالی ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ این توافق برای سه کشور به اتمام خواهد رسید.

این قراردادها، که از حمایت گسترده دو حزبی در واشنگتن برخوردار است اخیراٌ به منظور تمدید ۲۰ ساله دوباره مورد مذاکره قرار گرفته اند، اما همچنان با تشدید اختلافات درخصوص بودجه آن درکنگره به سرنوشتی مبهم دچار شده است. به عبارت دیگر، مبلغ ۳۶۰ میلیون دلار در سال برای تأمین بودجه این توافق‌ها که کمتر از ۰.۰۴ درصد بودجه دفاعی سالانه و ۰.۰۰۶ درصد از بودجه فدرال است امکان دارد از ردیف بودجه خارج شود.

از طرف دیگر رهبران منطقه اقیانوس آرام با چالش‌هایی اساسی در تجارت خود با چین مواجه هستند، اما به طور همزمان نیاز به تصمیم‌گیری‌هایی دارند که به تأمین نیاز‌های اساسی جامعه و اقتصادشان کمک کنند. همچنین، رقابت با چین در این منطقه مسائل پیچیده دیگری از جمله حفظ صلح در تنگه تایوان و مقابله با کمپین‌های اطلاعاتی نادرست به همراه دارد.

این گزارش در پایان چنین نتیجه می‌گیرد که ناتوانی ایالات متحده در تأمین مالی COFA که بی‌گمان، مهم‌ترین و بلندمدت‌ترین تعهد به کشور‌های منطقه اقیانوس آرام است یک پیام روشن دارد و آن اینکه ایالات متحده دیگر به عنوان یک شریک قابل اعتماد در منطقه شناخته نمی‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار