کد خبر: 1218963
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است رویکرد معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در زمینه فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به دستگاه‌های دولتی با هدف ترک تشریفات و ترک مناقصات امر مفید و مؤثری است. این رویکرد کلیدی و مهم در زمینه داخلی‌سازی تجهیزات منجر به تشویق صنایع در جهت بومی‌سازی خواهد شد. 
 
شرکت‌های دانش بنیان، به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا اغلب محصول یا محصولاتی دارند که تاکنون موفق به فروش آن نشده‌اند یا در بهترین حالت، فروش بسیار محدودی داشته‌اند. 
چنان‌چه این محصول از نوعی باشد که مشتری نهایی آن صرفا دستگاه‌های دولتی، خصولتی، عمومی و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آن‌ها باشد، موضوع فروش تولیدات بار اول بسیار پیچیده‌تر خواهد بود، چراکه در این حالت شرکت دانش‌بنیان باید برای فروش محصولش وارد فرآیند مناقصه شود. لازمه ورود به فرآیند مناقصه این است که شرکت دانش‌بنیان موفق شده باشد محصولات خود را در لیست بلند دستگاه متقاضی محصول ثبت کند یا دارای رتبه پیمانکاری قابل قبول برای ورود به مناقصه باشد. به دلیل نداشتن مرجع و سابقه فروش قابل قبول، این امر برای بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان میسر نیست. 
به منظور حل مشکلاتی که در بالا گفته شد و کمک به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و وارد شدن آن‌ها در لیست تأمین‌کنندگان سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، مجلس در قانون جهش تولید دانش‌بنیان موضوع ترک تشریفات برای تولیدات بار اول را مصوب کرد. 
با اجرای طرح موفق تولید بار اول توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پشتوانه قوی قانونی که برای این موضوع در مجلس پیش‌بینی شد، تولید محصولات بار اول و عرضه آن‌ها به نهاد‌های دولتی مدنظر قرار گرفت. 
عبدالناصر درخشان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «جوان» با اشاره به رفع مشکلات خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و اقدامات معاون علمی و فناروی رئیس‌جمهور با ایجاد کار گروه «تولید بار اول» در راستای ترک تشریفات مزاحم و مناقصات طولانی مدت در این بخش گفت:فعالیت شرکت‌های داش بنیان در کل دنیا، فعالیت نوظهوری قلمداد می‌شود و درکشور ما نیز شرایط بدین نحوه است. 
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعاً در پاره‌ای از موضوعات مربوط به دانش‌بنیانی مشکلات تقنینی داریم، بیان کرد: قوانین مصوب شده در این بخش می‌تواند این شرکت‌ها را برای ادامه فعالیتشان تشویق کند. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین رویکرد معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در زمینه فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به دستگاه‌های دولتی با هدف ترک تشریفات و ترک مناقصات امر مفید و مؤثری است. این رویکرد کلیدی و مهم در زمینه داخلی‌سازی تجهیزات منجر به تشویق صنایع در جهت بومی‌سازی خواهد شد. 
وی در پایان گفت: محوریت توسعه همکاری صنایع با نخبگان و همچنین حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش، با تکیه بر سازوکار موفق بومی‌سازی تولیدات بار اول به وقوع خواهد پیوست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار