کد خبر: 1218769
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
در حالی جریانات ضدمردم در خارج و داخل کشور متحیر از مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفند هستند که سناریو‌های بسیاری برای کاهش مشارکت در انتخابات طراحی کرده بودند. 
جوان آنلاین: در حالی جریانات ضدمردم در خارج و داخل کشور متحیر از مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفند هستند که سناریو‌های بسیاری برای کاهش مشارکت در انتخابات طراحی کرده بودند. 
به گزارش راه‌دانا، در حالی فرایند برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری به ایستگاه اعلام نتایج رسیده است که پروژه ضدانقلاب و جریان اپوزیسیون برای تحریم انتخابات در کشور با شکست مفتضحانه‌ای همراه شد. 
تلاش برای کاهش مشارکت و مأیوس‌کردن مردم از حضور پای صندوق‌های رأی در ماه‌های اخیر موضوعی بود که به شکل‌های مختلف از سوی جریانات ضدانقلاب در حال شکل‌گیری بود. 
از گروه‌های تجزیه طلب تا سلطنت‌طلبان، مدعیان دموکراسی و گردانندگان اغتشاشات در کشور تلاش کردند با ارسال پالس‌های ناامیدی به کشور، مردم را از نظام جمهوری اسلامی ایران دلسرد و حضور آن‌ها پای صندوق رأی را امری بیهوده قلمداد کنند. 
 
 تیر عبدالله مهتدی به سنگ خورد!
در روز‌های منتهی به انتخابات، منابع خبری در اقلیم کردستان عراق از انتشار یک فایل صوتی محرمانه متعلق به عبدالله مهتدی، دبیرکل گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب کومله خبر دادند؛ فایلی که نشان‌دهنده اهداف معاندان برای کاهش مشارکت در انتخابات ۱۱اسفندماه بود. 
مهتدی در این فایل صوتی تأکید می‌کند: «مشارکت پایین در انتخابات به ما این امکان را می‌دهد تیم جذب خود را مجدداً فعال و از میان جوانان، تعداد بیشتری را برای اقدام‌های مسلحانه در ایران فعال کنیم.» 
صدای امریکا نیز در خبری مدعی شد برخی تشکل‌های دانشجویی در بیانیه‌ای با تحریم انتخابات اعلام کردند رفتار مردم به معنای «نه» به جمهوری اسلامی است. 
 
 رأی ما سرنگونی جمهوری اسلامی ایران است!
VOA نیز گفت که در بیانیه تشکل‌های دانشجویی تأکید شده است: «رأی ما سرنگونی جمهوری اسلامی و پیروزی انقلاب زن، زندگی، آزادی است و مردم را به سرعت بخشیدن به پروسه سرنگونی فرامی‌خوانیم.»
وزارت امور خارجه امریکا در گزارش حقوق بشری خود اعلام کرده بود: «شهروندان ایرانی برای تعیین حکومت از طریق مسالمت‌آمیز و انتخابات آزاد و عادلانه با محدودیت مواجه هستند.»
ربع پهلوی هم در بیانیه‌ای ضمن درخواست از مردم برای عدم‌مشارکت در انتخابات گفته بود: در «شیادی» حکومت شریک نشوید، جوانان ایران باید «دست رد» به سینه تبهکاران بزنند!
در این میان، اما اصلاح‌طلبان رادیکال نیز همصدا با جریان ضدملت، برخی عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها را بهانه کردند و برخی دیگر از نداشتن کاندیدا گفتند تا با این دست‌فرمان زیر میز بازی بزنند و فاتحه مشارکت در انتخابات را بخوانند. 
 
 ملت نشان داد حاضر به پذیرفتن فراخوان‌های دشمن نیست
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این باره با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته که فضای سیاسی کشور معطوف به انتخابات بود، تبلیغات دشمن برای دلسردکردن ملت بسیار وسیع و گسترده صورت گرفت، گفت: روز ۱۱ اسفند روزی سرنوشت‌ساز برای ملت ایران بود. 
وی با بیان اینکه مردم ایران باید نشان می‌دادند آیا تحت تأثیر تبلیغات دشمنان قرار دارند یا همچنان بر ارزش‌های انقلاب پایبند هستند، ادامه داد: با وجود سردی هوا در تمام نقاط کشور شاهد حضور حماسی مردم پای صندوق‌های رأی بودیم؛ حضوری که نمودار مشارکت مردم را از سیر نزولی به مدار صعودی تغییر داد. 
ترقی با اشاره به اینکه ملت نشان دادند حاضر به پذیرفتن فراخوان‌های دشمن نیستند، تصریح کرد: مردم به خوبی فهمیده‌اند که دشمن چه می‌خواهد و به دنبال چیست، آن‌ها با حضور آگاهانه نشان دادند پای انقلاب ایستاده‌اند، اگرچه نقد‌ها و نارضایتی‌هایی هم داشته باشند. 
 
 ملت ایران دست از ارزش‌های انقلاب نخواهد کشید
با تمام سناریو‌های ضدانقلاب، اما ملت ایران در روز جمعه ۱۱ اسفند یک حماسه دیگر آفرید. مشارکت بیش از ۴۰ درصدی در کشور حاکی از آن بود که مردم همچنان با امید برای اصلاح پای نظام جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند و دست از ارزش‌های انقلاب نخواهند کشید. 
شاید به باور بسیاری، این میزان مشارکت چندان دلگرم‌کننده نیست، اما بدون شک در مقایسه با درصد مشارکت در برخی کشور‌های مدعی تأمل‌برانگیز است. 
در انتخابات مجلس قانونگذاری فرانسه در سال ۲۰۲۲ میزان مشارکت فرانسویان ۴۶ درصد بود، در ایالات‌متحده نیز نرخ مشارکت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هیچ‌گاه از ۵۰درصد عبور نکرده و به مراتب کمتر از انتخابات ریاست جمهوری بوده است. میزان مشارکت در این انتخابات در سال۲۰۰۶، حدود ۱/۴۰ درصد بود، در سال۲۰۱۰، ۴۱درصد، در سال۲۰۱۴، ۷/۳۶ درصد و در سال۲۰۱۸ به ۶/۴۹ درصد رسید و نتوانست از ۵۰درصد عبور کند. 
کاهش میزان مشارکت مردم انگلیس در انتخابات پارلمانی نیز موجب شده است دولتمردان و سیاستمداران این کشور به دنبال تصویب قانون رأی‌دهی اجباری بیفتند تا شاید به این بهانه برای خود مقبولیت تصنعی به وجود بیاورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار