کد خبر: 1218256
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: سرانجام وعده‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ساماندهی بازار مرغ و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در ماه پایانی سال به ثمر نشست. تا هشت ماه پیش برای تأمین نیاز بازار، دولت به دنبال واردات مرغ از ترکیه و سایر کشور‌های همسایه بود، اما اکنون نخستین محموله مرغ به عراق رسیده و تولید از تقاضای بازار پیشی گرفته است.
 
مجموعه اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی در ماه‌های گذشته به ویژه نیمه دوم امسال انجام داده، اعم از توزیع نهاده مدت‌دار، تضمین خرید مرغ تولیدی از سوی مرغداران و تنظیم بازار عرضه و تقاضا موجب شده در ماه پایانی سال که مصادف با ماه مبارک رمضان و عید نوروز است، تولید مرغ از تقاضای بازار پیشی بگیرد. زمانی بود که به دلیل کمبود نهاده طیور، گرانی قیمت جوجه یک‌روزه و افزایش هزینه‌های تولید، مرغداران از جوجه روزی خودداری می‌کردند، اما چندین ماه است به جز سویا سایر نهاده‌ها به وفور در بازار وجود دارد و قیمت آن حتی به زیر قیمت مصوب نیز کاهش یافته است. 
در چنین شرایطی هم جوجه‌ریزی افزایش یافته و هم اینکه مرغداران از خرید توافقی مرغ تولیدی‌شان از سوی پشتیبانی امور دام اطمینان دارند. خبر‌های رسیده از بازار حاکی است برای ایام پایان سال هیچ نگرانی از کمبود مرغ وجود ندارد و بازار با فراوانی تولید روبه‌رو است. در این خصوص ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در گفتگو با فارس می‌گوید: در حالی که هشت ماه پیش برای تأمین نیاز مرغ داخل دنبال واردات از کشور‌های دیگر بودیم، روز گذشته (سه‌شنبه) یک محموله هزار تنی به عراق صادر کردیم و به دنبال بازار‌های صادراتی جدید هستیم. به گفته این مسئول حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار تن مرغ مازاد تا پایان سال جاری وجود دارد که می‌توان صادر کرد. 
وی می‌افزاید: ظرفیت نصب‌شده برای تولید ۳ میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد، این در حالی است که ۲/۲ میلیون تن تولید می‌شود و اگر این ظرفیت‌ها به چرخه تولید وارد شود، میزان صادرات بیشتر افزایش خواهد یافت، هرچه ارزآوری در این بخش بیشتر شود به فعال‌شدن این ظرفیت‌ها و افزایش تولید کمک می‌کند. 
قاسمی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی سیاست تولید برای صادرات را دنبال می‌کند، تأکید می‌کند: سالانه ۸ میلیارد دلار نهاده تنها برای بخش طیور وارد می‌شود و باید این صنعت ارزآور باشد تا این دلار‌ها را جبران کند، بخش‌های تولیدی برای تأمین نیاز‌های خود نباید تا ابد به دلار‌های نفتی وابسته باشند و باید خودشان با صادرات نیاز‌های خود را تأمین کنند. 
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران تصریح می‌کند: دو اقدام مهم در صنعت طیور در حال انجام است، نخست اینکه با افزایش تولید، ذخایر استراتژیک که پیش از این از مرغ‌های وارداتی تأمین می‌شد، در سال ۱۴۰۳ از تولید داخل انجام خواهد شد، در این باره با مرغداران قرارداد بسته شده است که در فاز اول و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۳۰ هزار تن برای ذخیره استراتژیک از آن‌ها خریداری و دوم اینکه بازار‌های صادراتی جدید برای ارزآوری بیشتر در این بخش ایجاد شود. 
وی در پاسخ به اینکه آیا صادرات، قیمت داخل را افزایش می‌دهد؟ می‌افزاید: صادرات ظرفیت‌های نیمه‌فعال و راکد را فعال خواهد کرد و با افزایش عرضه، قیمت بالا نخواهد رفت، ضمن اینکه ثبات قیمت در یک ماه اخیر حاکی از تعادل و ثبات در بازار است و صادرات هم بر اساس میزان مازاد تولید تنظیم می‌شود، بنابراین خللی در بازار داخلی ایجاد نخواهد شد. 
به گفته قاسمی، مرغ در محدوده ۷۳ تا ۸۳ هزار تومان عرضه می‌شود که خود را به قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان نزدیک کرده است. وی در ادامه وضعیت نهاده دامی ذرت و جو را در بازار کافی می‌داند و می‌گوید: عرضه مناسب باعث شده است قیمت حتی نسبت به نرخ مصوب پایین‌تر باشد، اما در کنجاله سویا همچنان مشکلاتی در تأمین و قیمت وجود دارد که باید برطرف شود. 

 نگرانی از بابت تأمین مرغ نداریم
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با تأکید بر اینکه نگرانی از بابت تأمین مرغ نداریم، می‌گوید: سیاست‌های حمایتی در جهت ارتقای امنیت تولید در جامعه مرغداران تا زمانی که مازاد تولید مرغ در کشور وجود داشته باشد، به طور مستمر و نظام‌مند صورت می‌گیرد و همچنین به منظور حمایت از جوجه‌ریزی مطلوب در ماه‌های آتی نیز «قرارداد خرید آتی تولید مرغ» به استان‌ها ابلاغ شده است که نسل جدیدی از قرارداد‌های هوشمند محسوب می‌شود. 
حسین شیرزاد در گفتگو با ایسنا می‌افزاید: خرید‌های صورت‌گرفته از سوی شرکت پشتیبانی امور دام از مرغداران مستقل، زنجیر‌های تولید، اتحادیه‌های سازمان تعاون روستایی و تحت پوشش اتاق تعاون و تشکل‌های تولیدی است و این شرکت آمادگی دارد به طور مستمر، مرغ مازاد را از هر یک فعالان تولیدی صنعت طیور مذکور به طور نامحدود در سراسر کشور خریداری کند. 
وی تأکید می‌کند: تاکنون از ۱۴استان مرغ مازاد بر نیاز بازار خریداری شده و استان‌های مازندران، اصفهان و البرز با توجه به آمار میزان تناژ خریداری‌شده به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم هستند. در میزان خرید صورت‌گرفته، ارزش مرغ منجمد خریداری‌شده معادل ۲/۱ همت است. 
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام تصریح می‌کند: این خرید‌ها از طریق دستورالعمل‌های این شرکت به اداره‌های کل پشتیبانی امور دام استان‌ها ابلاغ و به جامعه هدف اطلاع‌رسانی و تمامی خرید‌ها با انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان انجام شده است. 
شیرزاد خاطرنشان می‌کند: مرغ‌های منجمد خریداری‌شده در محدوه وزنی هزارو ۲۰۰ تا ۲ هزارگرم بوده و در قرارداد‌های منعقده با موضوع «تأمین مرغ تولیدی آتی» مرغ منجمد با تحویل نهاده‌ها به صورت مدت‌دار دو ماهه در اختیار تولیدکنندگان قرار داده می‌شود. 

 روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تن مرغ وارد استان تهران می‌شود
شیرزاد می‌گوید: با هماهنگی‌های به عمل آمده بین شرکت پشتیبانی امور دام کشور و بخش خصوصی روزانه بین هزارو ۲۰۰ تا هزارو ۴۰۰ تن محموله گوشت مرغ گرم از استان‌های همجوار شامل مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، زنجان، قزوین و البرز وارد استان تهران می‌شود که از این میزان ۵۰۰ تا ۶۰۰تن به عنوان بارانداز و توزیع‌کننده اصلی گوشت مرغ وارد میدان بهمن می‌شود. در ضمن از میان این استان‌های معین، بیشترین میزان سهم تأمین گوشت مرغ را به ترتیب مازندران، گیلان و گلستان بر عهده دارند. 
مدیرعامل پشتیبانی امور دام کشور با تأکید بر اینکه مدیران پشتیبانی امور دام استان‌های تأمین‌کننده گوشت مرغ استان تهران، موظف به انجام نظارت عالیه بر ارسال میزان سهمیه تخصیصی روزانه به استان مقصد هستند، می‌گوید: در راستای رصد بهنگام و بموقع بازار گوشت مرغ گرم و امدادرسانی در صورت بروز هرگونه مشکل، نماینده شرکت پشتیبانی امور دام کشور در میدان بهمن استقرار دارد و بر روند فعالیت‌ها نظارت می‌کند. 
به گفته وی، با تمهیداتی که در وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور اندیشیده شده است، هیچ نگرانی‌ای در زمینه تأمین، عرضه و توزیع مرغ در ماه مبارک رمضان و ایام عید وجود ندارد.

برچسب ها: مرغ ، صادرات ، عراق
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار