کد خبر: 1218043
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است: استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیانی در صنعت نفت و گاز صرفه‌جویی ارزی برای‌مان ایجاد و نیاز‌های راهبردی صنعت نفت را برطرف کرد. با استفاده از این ظرفیت‌ها توانستیم تحریم‌ها را رفع کنیم و رشد اقتصادی را برای کشور رقم بزنیم. 
طی سالیان گذشته همواره هدف تحریم‌های ظالمانه بوده‌ایم. در آخرین تلاش غرب و امریکا برای زمینگیرکردن اقتصاد کشورمان، تحریم‌های شدید صنعتی علیه ما به اجرا گذاشته شد. 
کشور‌ها واکنش‌های مختلفی در مقابل تحریم‌ها در پیش می‌گیرند. برخی تلاش می‌کنند آن‌ها را دور بزنند و بعضی به دنبال مذاکره و رفع تحریم‌ها هستند و برخی دیگر نیز سیاست فعال خنثی‌سازی تحریم‌ها را به اجرا می‌گذارند. ما تلاش کردیم در سایه تلاش و استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیانی سیاست بی‌اثرکردن تحریم‌ها را به اجرا بگذاریم. در این سناریو نیاز به بومی‌سازی اقلام راهبردی صنایع بزرگ کشور مانند صنعت نفت و گاز داریم. محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با «جوان» در خصوص لزوم ارتباط دادن صنایع و دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی و دانش‌بنیانی کشور تصریح کرد: در روند بومی‌سازی کشور باید به استفاده از توان دانش‌بنیانی کشور بپردازیم. شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که بتوانند نیاز‌های صنعتی کشور را رفع و مشکلات گلوگاهی صنایع را برطرف کنند، بسیار کارساز خواهند بود. 
وی ادامه داد: در شرایط خاص کشور ما که موضوع تحریم‌ها بسیار قوی است، استفاده از توان و ظرفیت دانش‌بنیانی اهمیت بالایی دارد. دانش‌بنیان‌ها به طرق مختلف می‌توانند در خدمت صنایع باشند و به رفع نیاز‌های آن‌ها مبادرت کنند. 
این کارشناس انرژی توضیح داد: استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیانی در صنعت نفت و گاز صرفه‌جویی ارزی برای‌مان ایجاد و نیاز‌های راهبردی صنعت نفت را برطرف کرد. با استفاده از این ظرفیت‌ها توانستیم تحریم‌ها را رفع کنیم و رشد اقتصادی را برای کشور رقم بزنیم. مهرجو گفت: خوشبختانه ضرورت استفاده از توان دانش‌بنیانی در کشور درک شده است. اخیراً نمایشگاهی در کشور برگزار شد که دستاورد‌های دانش‌بنیانی به نمایش گذاشته شد و رهبری نیز از این نمایشگاه دیدن کردند. 
وی ادامه داد: در این نمایشگاه، یکی از فعالان حوزه دانش‌بنیانی در صنعت نفت در حال توضیح تجهیزی برای رهبری تحت عنوان سیستم دورانی هدایت‌شونده (RSS) بود که در حوزه حفاری کاربرد دارد. این تجهیز در حفر چاه‌های افقی با شاخه افقی طویل جزو های‌تک‌ترین تجهیزاتی است که از خارج از کشور وارد می‌کنیم تا بتوانیم چاه‌های با بازوی افقی طویل بالای یک کیلومتر را حفر کنیم. این کارشناس انرژی گفت: الان تمامی چاه‌هایی که حفر می‌کنیم، افقی با زاویه ۹۰ درجه هستند، اما طول بازوی افقی آن‌ها محدود است. این تجهیزات به ما کمک می‌کند بالای یک کیلومتر بازوی افقی حفر کنیم. تجهیزات مورد بحث، هدایت ما را از روی سطح برعهده دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است. 
وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نفت با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای تولید این تجهیزات بسته شده و در طرح تولیدات بار اول قرار گرفته است، مثلاً سیستم دورانی هدایت‌شونده به عنوان یک نمونه آورده شد تا اهمیت بومی‌سازی تجهیزات گلوگاهی در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز از طریق تولیدات بار اول و دستاورد‌های دانش‌بنیانی مشخص شود.

برچسب ها: صنایع ، صنعت نفت ، انرژی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار