کد خبر: 1217656
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
ایرادات آیین‌نامه باعث شد تا قانون رتبه‌بندی برای همه معلمان اجرا نشود و رتبه‌بندی نومعلمان در ابهام قرار گیرد؛ معلمانی که امید داشتند با اجرای این قانون وضعیت جایگاه و دستمزدشان روزبه‌روز بهتر و بهتر شود
مهسا گربندی
جوان آنلاین: ایرادات آیین‌نامه باعث شد تا قانون رتبه‌بندی برای همه معلمان اجرا نشود و رتبه‌بندی نومعلمان در ابهام قرار گیرد؛ معلمانی که امید داشتند با اجرای این قانون وضعیت جایگاه و دستمزدشان روزبه‌روز بهتر و بهتر شود، اما سهم‌شان از رتبه‌بندی، صفر شد. برخی از آن‌ها که بیش از یکسال سابقه معلمی داشتند، نتوانستند مدارک مربوط به آیتم «تجربه» را در سامانه رتبه‌بندی بارگذاری کنند و به همین دلیل حق و حقوقشان کاملاً نادیده گرفته‌شد، برخی دیگر هم امسال تدریس را شروع کردند و آن‌ها هم از رتبه‌بندی جاماندند. متأسفانه این روند پیش آمده، فشار روانی و مالی زیادی را برای این گروه از فرهنگیان ایجاد کرد و اعتراضات گسترده‌ای را نیز از سوی آن‌ها به دنبال داشت. اخیراً سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفته که سامانه برای نومعلمان باز شده تا آن‌ها مدارکشان را بارگذاری کنند و رتبه‌بندی شوند. 
 
طرح رتبه‌بندی معلمان با اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و پس از ۱۰ سال انتظار اجرایی شد، اما در نحوه اجرا ایرادات و انتقاداتی را به دنبال داشت. هدف از این طرح ارتقای کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت بود، اینکه معلمان نه بر اساس سنوات خدمت بلکه براساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، ارتقا پیدا کنند، اما تا امروز، جای نومعلمانی که فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ویژه‌ای داشتند در طرح رتبه‌بندی خالی مانده بود. 
 
 فرصتی دوباره برای ۲ گروه از معلمان
اخیراً میزکار رتبه‌بندی معلمان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در اجرای ماده ۵ آیین‌نامه رتبه‌بندی برای همکارانی که در مرحله نخست ارزیابی حداقل امتیاز برای رتبه آموزشیار معلم را کسب نکرده‌اند و عدم احراز رتبه شده‌اند، از فروردین ماه ۱۴۰۳ فرصت بارگذاری مدارک و ارزیابی مجدد فراهم خواهد شد؛ در مرحله ارزیابی مجدد تمامی مستندات و اطلاعات ارائه شده تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ ملاک عمل خواهد بود. همچنین «برای مشمولین رتبه‌بندی که تاکنون موفق به ثبت‌نام در سامانه رتبه‌بندی rtb.medu.ir نشده‌اند از تاریخ اول اسفند ۱۴۰۲ امکان ثبت‌نام و بارگذاری مدارک فراهم می‌شود.»
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده‌است: «نظر به اجرای مرحله اول طرح رتبه‌بندی معلمان و تعیین رتبه هر یک از همکاران در فرایند تعیین‌شده طرح مذکور، در راستای صیانت از حقوق همکاران محترم و تکریم معلمان عزیز امکان ثبت اعتراض و درخواست بازبینی در سامانه My. medu. ir فراهم شده‌است. مقتضی است ضمن فعال بودن میز‌های پاسخگویی، اطلاع‌رسانی لازم و به موقع در این خصوص صورت پذیرد.» انتشار این اطلاعیه سؤالات زیادی را در میان جامعه فرهنگیان ایجاد کرد. اینکه آیا این رتبه‌بندی شامل حال همه معلمان فاقد رتبه خواهد شد؟ و اینکه آیا امکان اعتراض به آن دسته از معلمانی که به دلیل نقص در بارگذاری مدارک رتبه یک گرفته‌اند هم وجود دارد؟ 
 
 نومعلمان مدارکشان را بارگذاری کنند
علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با جزئیات باز شدن سامانه رتبه‌بندی برای گروهی از معلمان به «جوان» گفت: «در حال حاضر سامانه‌ای ناظر به اعتراضات رتبه‌بندی باز نشده‌است، بلکه سامانه باز شده مربوط به معلمانی می‌شود که رتبه‌ای ندارند و عموماً نومعلمان فارغ‌التحصیل از دانشگاه فرهنگیان هستند. آن‌ها می‌توانند مدارک خود را در سامانه rtb بارگذاری کنند تا پس از بررسی این مدارک، نتیجه اعلام خواهد شد.»، اما آیا معلمانی که به رتبه خود معترض هستند هم می‌توانند اعتراض‌شان را در سامانه ثبت کنند؟ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال گفت: «پرونده اعتراضات رتبه‌بندی فرهنگیان بسته شده‌است. تاکنون اعتراضات بررسی و به آن‌ها پاسخ داده شده‌است. هر چند اعتراضات برخی فرهنگیان با تأخیر واصل شد و ۲هزار تا ۳ هزار فرهنگی در این رابطه باقی مانده‌بودند که پرونده آن‌ها نیز بررسی و در صورت پذیرفته‌شدن اعتراضات، احکامشان اسفندماه صادر می‌شود.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هنوز معلمانی هستند که نسبت به رتبه‌شان اعتراض دارند و می‌گویند که بنا به دلایل متعددی نتوانسته‌اند مدارک خود را تمام و کمال در سامانه ثبت کنند. فرهادی در رابطه با اینکه چه زمانی معلمان می‌توانند به رتبه‌شان اعتراض کنند، گفت: «باید آیین‌نامه رتبه‌بندی را بعد از دو سال تغییر دهیم، این تغییرات در کارگروه تخصصی بررسی و انجام می‌شود. به این ترتیب برای سال آینده، سامانه به روز خواهد شد و مبتنی بر آن نیز اقدام می‌کنیم.»
 
 دانشجومعلمان هم رتبه‌بندی می‌شوند
دانشجو معلمانی که تحصیل آن‌ها پایان یافته‌باشد و مدارکشان تکمیل و توسط دانشگاه تأیید شده‌باشد نیز مشمول رتبه‌بندی می‌شوند. آنطور که دانشگاه فرهنگیان اعلام کرده تعداد ۵ هزارو ۷۰۹ نفر از دانشجو‌معلمان ورودی ۱۳۹۹ دانشگاه فرهنگیان، در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ در تمامی پایه‌های مقطع ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه مشغول به تدریس در مدارس هستند. این دانشجومعلمان در همه استان‌ها به غیر از استان‌های اردبیل، ایلام، لرستان، خراسان شمالی، سمنان و خراسان رضوی با هدف کمک به رفع بحران کمبود معلم و تربیت آینده‌سازان این مرز و بوم آستین همت بالا زده‌اند. از همین رو انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان با ارسال نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار تأثیر ابلاغ آن دسته از دانشجومعلمان ورودی سال‌های ۹۸ و ۹۹ که سال گذشته در مدارس حضور یافته و تدریس کردند، جهت بهره‌مندی از امتیاز رتبه‌بندی شدند. رضامراد صحرائی، وزیر آموزش و پرورش با این درخواست موافقت کرد و در پی این درخواست، دستور اعمال امتیاز در رتبه‌بندی دانشجومعلمان ورودی ۹۹ و ۹۸ دانشگاه فرهنگیان را که پیش از فارغ‌التحصیلی به کلاس درس رفته‌اند، صادر کرد و از معاونت توسعه و پشتیبانی خواسته تا راهکار‌های اجرایی شدن آن را احصا کند. در همین راستا روز ۲۸ بهمن مصطفی پردلی، معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش در صفحه ویراستی خود نوشت: «با دستور وزیر آموزش و پرورش و تصویب هیئت ممیزه مرکزی رتبه‌بندی برای تقدیر از دانشجو‌معلمان عزیز ورودی ۹۹ و ۹۸ دانشگاه فرهنگیان که قبل از فارغ‌التحصیلی به کلاس درس رفتند و ابلاغ تدریس دارند، امتیازی در رتبه‌بندی در نظر گرفته خواهد شد. میزان این امتیاز در حال بررسی است.»
حال امید است که اجرای رتبه‌بندی نومعلمان و همچنین دانشجو‌معلمان به طور دقیق و درست اجرایی شود تا مشکلاتی که تا امروز گریبانگیر این گروه از فرهنگیان شده، به زودی برطرف شود.
برچسب ها: معلم ، حقوق معلمان ، قانون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار