کد خبر: 1217040
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: مصاحبه روزنامه اعتماد با محمدعلی وکیلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس نکات جالب توجهی دارد. از موضع وکیلی نسبت به اصلاح‌طلبان رادیکال و تندرو تا اصطلاحات نامأنوس و غریب سیاسی که به نظر می‌رسد برای تئوریزه کردن و اصالت بخشی به گفتمان‌های مختلف جریان سیاسی اصلاح‌طلب به کار رفته و چه از منظر تحلیل کذایی روزنامه اعتماد که اصلاح‌طلبان را غایب انتخابات هفته بعد خوانده، جالب توجه است. 
در مقدمه مصاحبه اصلاح‌طلبان دو طیف خوانده شده‌اند با دو گفتمان که اعتماد مدعی شده این دو گفتمان با عناوینی، چون «جامعه‌محور» و «صندوق‌محور» شناخته می‌شوند. ابتدای گفتگو هم همین عناوین به‌علاوه اصطلاحاتی همچون تدریج‌گرایان و روزنه‌گشایان مورد استفاده قرار گرفته است. در فضای تخصصی و نخبگانی بحث‌های سیاسی هم این اصطلاحات کمتر شنیده شده است، اما اعتماد چنان نوشته که گویی همه مردم این اصطلاحات را می‌شناسند. شاید تأمل در همین نکته برای اصلاح‌طلبان درس‌آموز باشد که چرا مردم از آن‌ها فاصله گرفته‌اند و آنچه در این ادبیات مورد بیان قرار گرفته، چقدر دغدغه مردم است؟
نکته جالب توجه دیگر گفتگو، انتقاد محمدعلی وکیلی از تحریم کنندگان انتخابات است که در این مصاحبه با عنوان «جامعه‌محوران» نام برده می‌شوند. وکیلی معتقد است این طیف فرصت را از اصلاح‌طلبان گرفته‌اند: «ماحصل دیدگاه دوم این بود که در سال ۹۸ فرصت را از جریان اصلاح‌طلب گرفتند و این غفلت باعث شد، جریانات رقیب اصلاح‌طلب، مجلس را یکدست به دست بگیرند. در مرحله بعد هم در سال ۱۴۰۰ ساختار اجرایی را کاملاً به دست بگیرند و فرصت حضور اصلاح‌طلبی در ساحت قدرت را از دست داد.»
وکیلی معتقد است که اصلاح‌طلبان تنها زمانی توانسته‌اند تأثیرگذار باشند که در قدرت بوده‌اند، از جمله زمانی که دولت‌های خاتمی و روحانی بر سر کار بوده‌اند و وقتی در قدرت نبوده‌اند، حتی توان تربیت نیرو هم نداشته‌اند: «اصلاح‌طلبان زمانی اثرگذار بوده‌اند که در ساحت قدرت حضور داشته‌اند. در برهه‌هایی که از قدرت به دور بوده، فاقد اثرگذاری حتی به اندازه تربیت نیروی انسانی خود بوده است.»
وکیلی می‌گوید که بر اثر همین قهر با صندوق رأی، اصلاح‌طلبان سازمان رأی خود را هم از دست داده‌اند: «در بسیاری از شهرستان‌ها سازمان رأی اصلاح‌طلبان مستهلک شده است... بازی‌ای که برخی دوستان تحت عنوان جبهه اصلاحات در قالب قهر با صندوق‌ها راه انداخته‌اند به مرور زمان اثر خود را در ساحت قدرت از دست می‌دهد، چون اثر عشوه تا حدی ماندگار است. دوم، اثرگذاری خود را در جامعه ایرانی ازدست می‌دهد، چون از قدیم گفته‌اند از دل برود هر آنکه از دیده برفت. سوم، اثر خود را بر سازمان رأی خود هم ازدست می‌دهند، چون سازمان‌های رأی هرگز عهد دائمی با فرد یا جریانی نبسته‌اند که سرنوشت خود و فرزندان‌شان را به ایده‌های فانتزی یک جریان خاص گره بزنند.»
از سویی در حالی که افراد و احزاب اصلاح‌طلب مشغول تهیه فهرست انتخاباتی هستند، روزنامه اعتماد اصلاح‌طلبان را غایب انتخابات نامیده که «شلاق سنگین ردصلاحیت‌ها بر بدنه آن‌ها فرود آمده» است!

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
0
0
نه بابا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار