کد خبر: 1216816
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
‌در روز‌های اخیر خبر‌هایی از فهرست ائتلافی چند حزب اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس بیرون آمد. خبر‌هایی که با استقبال رسانه‌ها – البته غیر از برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب- روبه‌رو شد. مطابق خبر‌های منتشر شده، این فهرست از ائتلاف چهار حزب اصلاح‌طلب با حزب اعتدال و توسعه بیرون خواهد آمد. 
زینب شریعتی
جوان آنلاین: یکدست و تک جناحی، وصفی کذایی است که تندرو‌های ضدانتخابات برای انتخابات مجلس دوازدهم به کار می‌برند. اما حضور اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و گروه‌های مختلف اصولگرایان نشان می‌دهد که حتی در صورت ائتلاف همه گروه‌های همسو، حداقل دو قطب در انتخابات حاضر هستند. یک‌سو ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و سوی دیگر ائتلاف احزاب مختلف اصولگرا آماده رقابت جدی می‌شوند. 
‌در روز‌های اخیر خبر‌هایی از فهرست ائتلافی چند حزب اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس بیرون آمد. خبر‌هایی که با استقبال رسانه‌ها – البته غیر از برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب- روبه‌رو شد. مطابق خبر‌های منتشر شده، این فهرست از ائتلاف چهار حزب اصلاح‌طلب با حزب اعتدال و توسعه بیرون خواهد آمد. 
سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان با اشاره به نهایی شدن فهرست ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان با سرلیستی علی مطهری در تهران گفته که «پس از انجام نشست‌های مشترکی که میان چهار حزب ندای ایرانیان، اعتماد ملی، کارگزاران سازندگی و اعتدال و توسعه و آقای علی مطهری برگزار شد، فهرست ۳۰ نفره ما برای انتخابات در تهران نهایی شد. یکی از نکات قابل توجه فهرست ائتلاف ما این است که احتمالاً هفت نفر از ۳۰ چهره حاضر در فهرست از خانم‌ها هستند.»
علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگویی با اشاره به جزئیات فهرست پیشنهادی خود برای انتخابات مجلس دوازدهم موسوم به «صدای ملت» اعلام کرده که «اگر از طرف نیرو‌های معتدل و اصلاح‌طلب فهرستی داده نشود، ما فهرست "صدای ملت" را که برای مجلس نهم و دهم هم فعال بود برای مجلس دوازدهم، فعال خواهیم کرد.»
مطهری، با بیان اینکه این لیست، لیستی شخصی است، گفت: احتمالاً برای برخی شهرستان‌ها نیز لیست بدهیم. او معتقد است فهرست صدای ملت منتسب به هیچ جریان سیاسی نیست، اما نمی‌توان از نظر دور داشت که مطهری به لحاظ سیاسی نزدیک به طیف اصلاح‌طلب است. 
 
 اصلاح‌طلبان در مسیر تأیید بیانیه ۱۱۰ نفری
هفته گذشته ۱۱۰ تن از چهره‌های اصلاح‌طلب بیانیه‌ای در حمایت از شرکت در انتخابات منتشر کردند. در این بیانیه تأکید شده بود که «ده‌ها سال تجربه انتخاباتی در ایران و جوامع دیگر شاهد است که تحریم و عدم شرکت در انتخابات ابزار کارآمدی برای نیل به انتخابات آزاد نیست و در اغلب موارد به بسته‌ترشدن قوانین و رویه‌های انتخاباتی می‌انجامد». 
برخی این بیانیه را عبور امضاکنندگان از محمد خاتمی دانستند. خاتمی هم کمی بعد، بیانیه‌ای به مناسبتی دیگر صادر کرد و در آن آورد که «اصلاح‌طلب واقعی با کسی قهر نیست و قهر نخواهد کرد. گرچه ممکن است موضع داشته باشد و انتقاد کند و باید بکند ولی با انتخابات، با حاکمیت و به‌خصوص با مردم قهر نخواهد کرد.»
و این یعنی خاتمی بیشتر از تحریم‌طلبان، خود را به بیانیه ۱۱۰ نزدیک کرد تا اگر آن‌ها عبوری هم از او داشته‌اند، خود را به آن‌ها برساند و از دایره مشارکت سیاسی از مسیر انتخابات عقب نیفتد. 
علی مطهری هم روز گذشته از موضع این ۱۱۰ نفر حمایت کرد. او البته کاندیدای انتخابات است و طبعاًکاندیداتوری او نشانگر نظرش در مورد تحریم یا مشارکت در انتخابات است، اما باز هم ترجیح داد تا حمایت صریحی هم داشته باشد. 
مطهری در نشستی خبری که در نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار کرد، گفت که «بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب بیانیه خوبی بود و حرف اصلی این بود از هر فرصتی برای اصلاح امور استفاده کنیم. با وجود انتقاداتی که داریم باید از فرصت انتخابات استقاده کنیم و افرادی وارد مجلس شوند تا تغییراتی ایجاد و مردم را امیدوار کنند. کنار رفتن راه اصلاح امور نیست و شرایط را بدتر می‌کند. مردم باید با عزم راسخ در انتخابات شرکت کنند.»
روزنامه شرق هم در روز‌های اخیر طی یادداشتی تحریم انتخابات‌های گذشته از سوی تحریم طلبان اصلاح‌طلب را «خطای استراتژیکی» دانسته که آن‌ها حاضر نیستند بدان اعتراف کنند و تحریم طلبان را «مدعیان اصلاح‌طلبی» نامیده و گفته که باید ببینیم این افراد در مقابل موضع خاتمی که گفته اصلاح‌طلب واقعی با انتخابات و حاکمیت و مردم قهر نمی‌کند، چه موضعی می‌گیرند. 
هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، مرزبندی اصلاح‌طلبان با تندرو‌های تحریمی در داخل جریان اصلاح‌طلب پررنگ‌تر می‌شود و فاصله‌های معنادار بیشتر می‌شود. 
 
 اصولگرایان مثل همیشه پای کار انتخابات
در این سو اصولگرایان ایستاده‌اند، از شورای ائتلاف تا جبهه پایداری و موتلفه و کلی گروه و حزب ریز و درشت دیگر؛ اما همگی مشترک در اینکه در انتخابات حاضر خواهند بود و مردم را هم به جای تحریم دعوت به حضور در انتخابات می‌کنند. این موضع اصولگرایان در طول هیچ انتخاباتی تغییر نکرده و اصل شرکت در انتخابات و نیز دعوت مردم برای حضور حداکثری در انتخابات، برای گروه‌ها و احزاب اصولگرا یک اصل لایتغیر محسوب می‌شود. 
هفته گذشته بود که غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی گفت که «شورای ائتلاف به سرلیستی قالیباف فهرست می‌دهد. بعید نیست چند فهرست بیرون بیاید چراکه کسی نمی‌تواند کسی را مجبور کند. ما در انتخابات مجلس یازدهم نیز شاهد بودیم در کنار فهرست شورای ائتلاف چند فهرست دیگر هم منتشر شد، اما بایدتوجه داشت که انتخاب با مردم است و میزان هم رأی ملت است... ما هم سعی می‌کنیم بهترین‌ها را به مردم معرفی کنیم، ولی نهایتاً این مردم هستند که انتخاب می‌کنند.»
روز یک‌شنبه هم حدادعادل گفت که «تعداد نامزد‌های انتخاباتی زیاد است و سلیقه‌های مختلف می‌توانند طیف فکری متنوعی را ارائه دهند، تصمیم‌گیری با خود مردم است که مجلسی تشکیل شود که با کمک دولت مشکلات مردم را حل کند. هر کس که نفوذ کلمه دارد باید با جهاد تبیین برای دعوت مردم به مشارکت در انتخابات اقدام کند.»
در واقع در باره اصولگرایان، صحبت بر سر شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نیست، بلکه گفتگو پیرامون این است که با فهرست واحد در انتخابات حاضر می‌شوند یا چند فهرست خواهند داشت. 
رضا تقی پور، نماینده مجلس و از اعضای شورای ائتلاف انقلاب اسلامی نیز روز گذشته در گفت‌وگویی، درباره اینکه آیا جبهه پایداری و شورای ائتلاف به فهرست واحدی برای انتخابات پیش رو خواهند رسید یا خیر؟ گفت که «این فرایند به روند پیشرفت بین مسئولان دو حزب سیاسی بستگی دارد و تاکنون بر اساس اخباری که دریافت شده، در جهت اتحاد و ایجاد یک ائتلاف قوی‌تر، این دو جناح سیاسی همکاری لازم را انجام می‌دهند. حتی به نظر می‌رسد امنا (ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی) نیز به جمع این ائتلاف بپیوندد و ارائه فهرست واحد از سوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی، جبهه پایداری انقلاب اسلامی و ائتلاف مردمی انقلاب اسلامی (امنا) دور از دسترس نیست.»
حالا می‌توان با صراحت و قاطعیت بیشتری تأکید کرد که انتخابات مجلس دوازدهم که ۱۱ اسفند ماه جاری برگزار خواهد شد، به لحاظ سیاسی یکدست و تک جریانی نیست و آن‌هایی که می‌کوشند رقابت‌های انتخابات مجلس را تک قطبی و درون گروهی توصیف کنند، در واقع به دنبال عبور از صندوق رأی و اعتبارزدایی از انتخابات هستند تا با تندروی و به اصطلاح خودشان «فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا» برای کشور تصمیم‌سازی کنند و مسائل را به‌جای انتخابات در کف خیابان و با آشوب حل کننند. اما چون نمی‌توانند با صراحت حرف خود را بزنند، با تخریب ساختار انتخابات تلاش می‌کنند موفق شوند. جمعه ۱۱ اسفند روشن خواهد شد که این تندرو‌های اصلاح‌طلب موفق خواهند شد یا خیر. جواب سؤال البته روشن است، اما برای عده‌ای گویا آفتاب باید بیاید دلیل آفتاب!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار