جوان آنلاین: صفحه توییتری اندیشه آینده طی رشته توییتی خلاصه مقالهای از دکتر عباس کاظمی با عنوان «دیالکتیک تمایز و تمایززدایی: پرسهزنی و زندگی گروههای فرودست شهری در مراکز خرید تهران» را به اشتراک گذاشت. در این رشته توییت میخوانیم: گروههای موجود در مراکز خرید را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: ۱- گروه بزرگی که در طیف فروشنده- خریدار شناخته میشوند. ۲- طیف متنوعی از افرادی که اساساً با خرید و کالا در این مراکز کاری ندارند، بلکه از این مکانها به منزله پاتوق یا محلی برای گذران وقت استفاده میکنند. درمورد طیف خریدار- فروشنده باید گفت که شامل افرادیاند که با امر خرید کالا یا فروش آن سروکار دارند و اساساً طراحی مراکز خرید نیز با هدف گردآمدن چنین افرادی صورت پذیرفته است. این همان موقعیتی است که میتواند زمینهای برای شکلگیری گروههای متمایز مصرف و ایجاد سبکهای منحصربهفرد شود، چراکه مراکز خرید عمدتاً در مکانهایی مستقر شده که طبقات بالا و متوسط شهری در آن ساکناند. در مناطق جنوب شهر، مراکز بزرگ خرید پدید نیامدهاند. چنین مراکزی خود را بیشتر با مصرف و خرید و با حضور طبقات بالا و متوسط تعریف میکنند. این مراکز اساساً برای طبقات مرفه طراحی شده است، زیرا قیمت کالاهایی که آنجا عرضه میشود با توان مالی ساکنان آن منطبق است، بنابراین ساختارهای متناسب با ایجاد تمایز در تهران وجود دارد؛ فروشگاههای مدرن، کالاهای گرانقیمت و براساس مارکهای شناختهشده عرضه میکنند. پیامد مصرف کالاهایی که با مارکهای خاص خود مشخص میشوند، ایجاد تمایز و تفاوت فرهنگی و منزلتی است. مراکز خرید بزرگ خریدارانی دارد که سعی در ایجاد تمایز با دیگران دارند. ویترین فروشگاهها، مانکنها و فضای درونی مراکز خرید تداعیکننده ایماژی منحصربهفرد از گروههای منزلتی بالاست.