کد خبر: 1215810
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
محسن مهدیان فعال سیاسی اصولگرا و مدیرمسئول روزنامه همشهری و سعید نورمحمدی سخنگوی حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان در یک مناظره انتخاباتی به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

جوان آنلاین: در این مناظره تلویزیونی که شامگاه سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد، نورمحمدی با بیان اینکه نهادهای حاکمیتی در یک جریان خاص خلاصه شده است، به بیانیه اخیر ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره لزوم مشارکت در انتخابات و روزنه‌گشایی اشاره و اظهار کرد: این بیانیه می‌تواند در کسانی که ناامید هستند امید ایجاد و آنها را به شرکت در انتخابات تشویق کند.

به گزارش مشرق، وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه نهادهای اجرایی و نظارتی به دغدغه رهبری درباره مشارکت گوش نکردند و اساسا یک جریان سیاسی حذف شده است. وقتی کارکشته‌ها را حذف می‌کنید افرادی که پشتوانه مالی و سیاسی ندارند باید در مقابل کسانی که همه امکانات را در اختیار دارند رقابت کنند که این خیلی اثرگذار نیست و نتیجه انتخابات از پیش مشخص است.

مهدیان هم در این مناظره با بیان اینکه پیشنهاد من این است که دوستان اصلاح‌طلب قواعد بازی را در فضای سیاسی و کار حزبی رعایت کنند، اظهار کرد: پیشنهاد من صداقت است.حرفتان قابل وزن‌کشی و صحت‌سنجی نیست. آدم‌های شما چه کسانی بودند که حذف شدند؟ پس قبلا همین اصلاح‌طلبان چگونه به دولت و مجلس راه یافته بودند؟ آیا قانون عوض شده است؟ پیشنهاد من این است کسانی که رد صلاحیت شده‌اند بیایند علنی در رسانه‌ها اعلام کنند که دلایل رد صلاحیتشان چه بوده است چرا که شورای نگهبان این دلایل را به نامزد رد شده اعلام می‌کند اما خود شورا از نظر اخلاقی نمی‌تواند این دلایل را منتشر کند.


وی همچنین تاکید کرد: مشکل من با آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان این است که با پایگاه اجتماعی خود صادقانه رفتار نمی‌کنند. آقای خاتمی حاضر نیست خط مشی خود را بگوید و می‌خواهد وسط بازی کند تا سر و ته طیف را داشته باشد. امروز با وجود شبکه‌های اجتماعی دیگر نمی‌توان وسط بازی کرد بلکه دوقطبی انقلابی و ضدانقلاب شکل گرفته به همین دلیل اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند وسط بازی کنند.

نورمحمدی در پاسخ به مهدیان عنوان کرد: خطاب من آقای مهدیان نیست چون بحث با ایشان فایده‌ای ندارد اما از آقای جبلی رئیس سازمان صداوسیما می‌پرسم که آیا آقای خاتمی حق دارد در مقابل اتهاماتی که به ایشان زده شد از خود در رسانه ملی دفاع کند؟ بر اساس چه قانونی این اجازه وجود دارد که علیه آقای خاتمی صحبت شود اما پاسخ ایشان پخش نشود؟ البته آبرو و عزت آدم‌ها دست من و شما نیست و آقای خاتمی و امثال ایشان عزتشان را از خدا و مردم گرفته‌اند. همانطور که نتوانستید عزت علی دایی، عادل فردوسی‌پور و مجمدرضا شجریان را بگیرید.

وی با اشاره به اظهارات مهدیان درباره صداقت یادآور شد: شما چند سال قبل درخواست دیدار با آقای خاتمی را داشتید و من آن را هماهنگ کردم. قبل از جلسه هم گفته شد که مباحث مطرح شده محرمانه خواهد بود و ضبط و خبری نشود. اما در حالی که جلسه در حیاط بود و امکان شنود وجود نداشت، یکی از شما به صورت غیراخلاقی جلسه را ضبط کرده در رسانه‌ها منتشر کردید. در این چند روز هم گفتید که آقای خاتمی در آن جلسه گفته که پایگاه پایگاه اجتماعی من بهایی‌ها هستند درحالی که من در آن جلسه بودم و آقای خاتمی یک کلمه درباره بهایی‌ها صحبت نکرد ولی شما آمدید و دروغ گفتید.

مهدیان در پاسخ بیان کرد: درباره همین جلسه سوال من این است که اگر صداقت داشتید پس چرا آن را تکذیب کردید؟ برای ایجاد رقابت در انتخابات باید با پایگاه اجتماعیمان صادقانه رفتار کنیم.

در بخش دیگری از این مناظره، نورمحمدی درباره بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب و اینکه حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن چقدر در انتشار این بیانیه تاثیر داشته خاطرنشان کرد: از چند ماه قبل در میان دوستان بحث چنین اقدامی بود و به ۲۲ بهمن ارتباطی نداشت و همزمانی آن اتفاقی بود. کسانی که این بیانیه را امضا کرده‌اند با وجود انتقاداتی که به روند انتخابات دارند معتقدند که باید از فضا استفاده کرد و نگذاشت این روند خالص‍سازی ادامه پیدا کند. البته به طور قطعی نمی‌توانیم جلوی این خالص‌سازی را بگیریم ولی از روزنه‌ها می‌توان استفاده کرد.

وی اضافه کرد: ما در حال بررسی کاندیداها هستیم. متاسفانه هیات‌های نظارت دست ما را در بیشتر حوزه‌ها خالی کرده‌اند و حوزه‌های محدودی مانده است. اما با همین محدودیت هم این امید وجود دارد که بتوان فراکسیون اقلیتی در مجلس تشکیل داد. متاسفانه نتیجه انتخابات از الان نهایی شده اما ما برای تشکیل همان فراکسیون اقلیت تلاش می‌کنیم. به مردمی که رنجیده‌اند و حوادث تلخ پارسال را دیده‌اند که کسی در دولت و مجلس پشتشان نبوده است می‌گویم که باید تلاش کنیم این فراکسیون اقلیت را تشکیل دهیم تا اقلا صدایتان شنیده شود. اگر امروز دستمان بسته است ولی هنوز امید داریم.

در ادامه مهدیان با استقبال از بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب تاکید کرد: در بدنه و نسل جدید اصلاحات اتفاق خوبی رخ داده و به این عقلانیت رسیده‌اند که رادیکالیسم دیگر ثمری ندارد و باید با صندوق رای رجوع کنیم و با قهر نتیجه نمی‌گیریم. این بیانیه عبور اصلاح‌طلبان معتدل از اصلاح‌طلبان رادیکال است که باید از آن استقبال کرد.

نورمحمدی در پاسخ گفت: تقابلی در جریان اصلاحات وجود ندارد و موافق عبور از تندروها نیستم بلکه این تکثر در اصلاح‌طلبان را نشان می‌دهد. بحث تقابل را مطرح نکنید چون واقعی نیست. نظر بخشی از اصلاح‌طلبان چنین بیانیه‌ای است و در مقابل برخی تصور می‌کنند روزنه‌ای که ما به دنبالش هستیم قبلا امتحان شده و به نتیجه نمی‌رسد و به همین دلیل ناامید هستند. ما باید تلاش کنیم کسانی را که فکر می‌کنند صندوق رای نتیجه ندارد ترغیب کنیم که می‌توان کارهایی کرد. آنها که به بیانیه ما انتقاد دارند می‌گویند شما صدای جامعه را نمی‌شنوید.

وی در بخش دیگری از این مناظره درباره نقش احزاب اظهار کرد: احزاب فقط برای دعوت به شرکت در انتخابات تشکیل نمی‌شوند بلکه وظایفی دارند که به دلیل ساختار فعلی نمی‌توانند این وظایف را انجام دهند. امروز احزاب نمی‌توانند گزینه‌های ایده‌آل خود را معرفی کنند و بین گزینه‌های موجود که ایده‌آل آنها نیست باید انتخاب کنند.

در ادامه این مناظره مهدیان با اشاره به اینکه از نظرش دوران اصلاح‌طلب و اصولگرا گذشته است، بیان کرد: مردم هم دیگر این تقسیم‌بندی‌ها را قبول ندارند. الان اصولگرایان سنتی با هم در حال رقابت هستند و حرف آقای نورمحمدی درباره تکثر در اصلاح‌طلبان را هم قبول ندارم. این بیانیه همان اندازه که به آینده امید دارد مایه مباهات است و نشان از عبور از رادیکال‌هاست و دیگر تکثر نیست.

وی همچنین اظهار کرد:اساس تشکیل حزب و جریان سیاسی به امیدی است که به آینده دارد. وقتی امیدی به آینده ندارید دیگر اسمتان تشکیلات سیاسی نیست. در همین یکی دو روز بدنه اصلاحات و نزدیکان آقای خاتمی نسبت به این بیانیه موضع گرفتند. بزرگ‌ترین مشکل بدنه سنتی اصلاحات این است که نمی‌توان رفتارشان را پیش‌بینی کرد چون می‌خواهند وسط بازی کنند و وسط بازها مشکلشان این است که به بدنه اجتماعیشان خیانت می‌کنند و برای داشتن همه طرف، حرف‌هایی می‌زنند که حتی اپوزیسیون هم خوشش بیاید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار