کد خبر: 1215513
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جماعت مسجد مکی زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته این مسجد، خواستار اعطای مبلغی چند برابری برای دیه کشته‌شدگان حادثه ۸ مهرماه ۱۴۰۱ در زاهدان و حتی پرداخت آن به دلار شد!
عبدالحمید روز جمعه در مسجد مکی گفت که «از بعضی از اولیای دم حادثۀ جمعه خونین زاهدان رضایت گرفته و به آن‌ها دیه داده‌اند. واقعیت این است که دیۀ یک میلیارد تومان یا ۹۰۰ میلیون تومان مبلغ بسیار ناچیزی است. یا اینکه برای دست یا پایی که شکسته است پرداخت دیۀ ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان چیزی نیست... ما آن زمان گفتیم اگر کسی خودش رضایت بدهد حرفی نداریم و مردم گفتند ما قصاص می‌خواهیم. حالا که از راه‌ها و روش‌های مختلف رضایت بعضی را گرفته‌اند، اما چیزی که به‌عنوان دیه پرداخت شده است منصفانه نیست و بسیار ناچیز است. شما که رضایت گرفتید و می‌خواستید دیه بدهید حداقل بر اساس دیۀ منصوص که صد شتر است، عمل می‌کردید و به اولیای دم صد شتر به‌عنوان دیه می‌دادید. شما دولت هستید و فقیر نیستید؛ به‌جای یک میلیارد، به اولیای دم ۶ میلیارد و ۷ میلیارد می‌دادید. یا اینکه گفته‌اند به اولیای دم ۳۰۰، ۴۰۰ متر زمین می‌دهند و برای آن‌ها منزلی می‌سازند؛ اما آیا این وعده محقق شد یا نه؟»
مبلغ دیه هر ساله از سوی قوه قضائیه تعیین می‌شود و قوانین مربوط به دیه هم روشن است. طبعاً برای همه پرونده‌ها یکسان خواهد بود و نمی‌شود به خاطر زیاده‌خواهی امثال عبدالحمید اسماعیل‌زهی مبلغ دیه را چندین برابر کرد یا به جای پول رسمی کشور، آن را با دلار و شتر پرداخت کرد. گویی تبادلات دلاری با خارجی‌ها برخی را بدعادت کرده است! دیه انسان کامل در سال ۱۴۰۱ نهصد میلیون تومان است و معلوم نیست چرا عبدالحمید دنبال دیه ۷ میلیارد تومانی است!
از سویی عبدالحمید در ماه‌های گذشته بار‌ها گفته بود که اولیای دم این حادثه حاضر به گرفتن دیه نیستند و این‌گونه تلاش برای تفرقه‌افکنی می‌کرد، حالا هم که اولیای دم دیه را گرفته‌اند، می‌گوید چرا کم داده‌اید، چرا دلار ندادید، چرا شتر ندادید؛ گویی قانون باید برای آن مواردی که عبدالحمید می‌خواهد، باید تغییر کند! البته که اینجا قانون و بعد هم خواست اولیای دم ملاک است و عبدالحمید حقی در این زمینه ندارد، ولی طبق معمول دنبال برهم زدن فضای آرام است.

برچسب ها: دیه ، زاهدان ، عبدالحمید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار