کد خبر: 1215320
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
ترتیبات امریکا - ناتو به سمت تغییر جدی 

جوان آنلاین: انتخابات امریکا که نزدیک می‌شود، صدای زنگ‌های خطر روسیه برای اروپا، هر روز بلند‌تر از قبل به صدا درمی‌آید. دونالد ترامپ، پرچالش‌ترین نامزد انتخابات امریکا گفته در صورت پیروزی در انتخابات، روسیه را تشویق خواهد کرد به کشور‌هایی که «صورتحساب‌شان (به ناتو) را نپرداخته باشند» حمله کند؛ سخنانی که با واکنش منفی کاخ سفید روبه‌رو شد و از تعبیر «وحشتناک» برایش استفاده کرد. وزیر دفاع دانمارک پیش‌بینی کرده که ممکن است ارتش روسیه به یکی از اعضای ناتو در پنج سال آینده حمله کند و سوئدی‌ها در حال آماده شدن برای پیوستن به ناتو هستند. 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا و نامزد پیشتاز جمهوریخواهان برای انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ شنبه شب هشدار داد که مسکو می‌تواند با آن دسته از اعضای ناتو که به حد کافی در پرداخت سهم خود از هزینه‌های این پیمان مشارکت نمی‌کنند، «هر کاری که می‌خواهد بکند.» به گزارش یورونیوز، ترامپ در جریان سخنرانی در یک گردهمایی سیاسی در کارولینای جنوبی گفت که در نشستی با حضور رهبران ناتو رئیس‌جمهور «یک کشور بزرگ» از او پرسیده: «خوب آقا، اگر ما [سهم‌مان به ناتو را]نپرداخته باشیم و روسیه هم به ما حمله کند، آیا در آن صورت شما از ما حمایت می‌کنید؟» ترامپ در پاسخ گفته است: «شما پول ندادید؟ یعنی شما مجرم هستید؟ نه من از شما حمایت نمی‌کنم. در واقع، من آن‌ها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند با شما انجام دهند. شما باید پول بدهید، باید صورتحساب‌های‌تان را بپردازید.» در حالی که دوره چهارساله ریاست‌جمهوری ترامپ بین ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، یکی از پرتنش‌ترین مناسبات امریکا با اروپاییان بوده، صحبت‌های شنبه شب ترامپ در میانه نگرانی‌ها از حمله احتمالی روس‌ها به اروپا، نگرانی‌ها را بیش از قبل تشدید کرده است. کاخ سفید در انتقاد از موضع ترامپ گفته که هدف جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی امریکا تقویت اتحاد‌های جهانی امریکا را در دستور کار دارد و اظهارات ترامپ را غیرمسئولانه خوانده است. اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید گفت: «به لطف رهبری باتجربه رئیس‌جمهور بایدن، ناتو اکنون بزرگ‌ترین و حیاتی‌ترین سازمانی است که تاکنون بوده است. تشویق تهاجم به نزدیک‌ترین متحدان ما توسط رژیم‌های قاتل، وحشتناک و بی‌اثر است و امنیت ملی امریکا، ثبات جهانی و اقتصاد ما را در داخل به خطر می‌اندازد.»
در تازه‌ترین برآورد از رویکرد روسیه در برخورد با اروپا، وزیر دفاع دانمارک روز شنبه پیش‌بینی کرد که روسیه ممکن است ظرف سه تا پنج سال به یک کشور عضو ائتلاف ناتو حمله کند. به نوشته روزنامه «ینی شفق»، «ترولز لوند پولسن» وزیر دفاع دانمارک به یک روزنامه دانمارکی گفته که «ظرفیت روسیه برای تولید تجهیزات نظامی به شدت افزایش یافته» و هشدار داده که «ممکن است در دوره سه تا پنج ساله، روسیه همبستگی ناتو را آزمایش کند. روسیه به طور بالقوه اراده‌ای برای حملات دارد.» «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز روز شنبه در گفتگو با روزنامه آلمانی «ولت آزونتاگ» بر لزوم تمرکز بیشتر کشور‌های اروپایی عضو این ائتلاف بر تولید تسلیحات و مهمات تأکید کرد و خواستار افزایش هوشیاری آن‌ها شد. استولتنبرگ هشدار داد که عدم افزایش تولید تسلیحات می‌تواند به نفع «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه باشد و امنیت اروپا را به خطر بیندازد. همزمان، سوئدی‌ها در حال آماده شدن برای پیوستن به ناتو هستند. دولت استکهلم قرار است یگانی را با ۶۰۰ تا ۸۰۰ سرباز به همراه تجهیزات سنگین نظامی به عنوانی بخشی از عملیات ناتو با عنوان «افزایش حضور در خط مقدم» اعزام کند. این گردان به صورت چرخشی شش ماهه در لتونی مستقر خواهد شد. یورورنیوز در این باره گزارش کرده که پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، سوئد در ماه مه همان سال تلاشی را برای پیوستن به ائتلاف ناتو آغاز کرد و سیاست دیرینه بی‌طرفی خود را کنار گذاشت. «استفان سژورنی» وزیر خارجه فرانسه در اظهارنظری که نشانه جدی شدن بحث‌ها درباره تهدید روسیه است با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا باید در امر دفاع و تولید تسلیحات بیشتر سرمایه‌گذاری کند، به روزنامه اوئست فرانس گفت: «این یک مسئله وجودی برای اتحادیه اروپاست و امنیت جمعی ما به آن بستگی دارد.» سژورنی گفته که با توجه به مفهوم کنونی ژئوپلیتیکی، ما باید بودجه‌های دفاعی و نظامی خود را تقویت کنیم تا بتوانیم به این تهدید پاسخ بدهیم و باید دفاع اتحادیه اروپا را به شکلی مستحکم‌تر سازماندهی کنیم. این امر، نیازمند تلاش‌های بیشتر ماست. وزیر خارجه فرانسه همچنین در پاسخ به اینکه آیا احتمال می‌دهد روسیه به کشور‌های عضو ناتو حمله کند، بدون اشاره به روسیه گفته است: «فرانسه سرمایه‌گذاری خود در امور دفاعی را با توجه به این احتمال افزایش داده است.» استفان سژورنی گفته که اروپا باید تضمین‌های امنیتی پیدا کند، هماهنگی بین ارتش‌های کشور‌های عضو را تقویت کرده و به تدریج به یکپارچگی نظامی بیشتری دست پیدا کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار