کد خبر: 1214215
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
آموزش سواد رسانه‌ای نباید محدود به یک همایش یا نشست و جشنواره باشد بلکه لازم است بین تمامی اقشار و در جغرافیای گسترده‌تری حتی تا روستاها فراگیر شود.

جوان آنلاین: احمد یحیایی‌ایله‌ای استاد روابط عمومی و عضو هیات علمی پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران با بیان این‌که سواد رسانه‌ای، مهارتی برای زندگی بهتر است گفت: آموزش سواد رسانه‌ای نباید محدود به یک همایش یا نشست و جشنواره باشد بلکه لازم است بین تمامی اقشار و در جغرافیای گسترده‌تری حتی تا روستاها فراگیر شود.

احمد یحیایی‌ایله‌ای درباره اهمیت و اثرگذاری برگزاری پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای و چهارمین نشست فعالان سواد رسانه‌ای ایران در ترویج سواد رسانه‌ای اظهار داشت: سواد رسانه‌ای مهارتی برای بهتر و با کیفیت‌تر شدن زندگی ما است و باعث می‌شود در تقابل با رسانه‌ها که همنشین همیشگی ما هستند دچار اشتباه‌های کمتری شویم.

وی با بیان این‌که رسانه و به ویژه شبکه‌های اجتماعی قوی‌ترین همنشین هر انسانی است خاطرنشان کرد: طبق مطالعات به عمل آمده، ایرانی‌ها به طور متوسط روزانه تا چهار ساعت با شبکه‌های اجتماعی سر و کار دارند که اگر شناختی نسبت به این فضا نداشته باشیم در طوفان و دریای بیکران اطلاعات غرق و در مسیر زندگی دچار اشتباه می‌شویم و آسیب می‌بینیم.

به گفته یحیایی‌ایله‌ای، اولین آسیبی که شبکه‌های اجتماعی به ما می‌زنند این است که بهترین چیزی که ما در زندگی خود داریم یعنی زمان را تلف می‌کنیم و اگر سواد رسانه‌ای نداشته باشیم، بسیاری از این شبکه‌ها می‌توانند به کارخانه بزرگ وقت‌تلف‌کنی تبدیل شوند.

وی درباره اهمیت برگزاری همایش ملی سواد رسانه‌ای گفت: ترویج گفتمان رسانه‌ای یک ضرورت است و برگزاری چنین همایش‌ها و رویدادهایی می‌تواند به ترویج این گفتمان کمک کند.
عضو هیات علمی پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای ایران اظهار داشت: لازم است اهمیت سواد رسانه‌ای را به خانواده‌ها و همه اقشار مردمی گوشزد و آن را تقویت کنیم تا متوجه فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از رسانه‌ها باشند.

یحیایی‌ایله‌ای افزود: برگزاری این همایش‌ها نباید تنها محدود و منحصر به پایتخت شود بلکه لازم است در سطح کشور، شهرستان‌ها حتی شهرهای کوچک و روستاها برگزار و فراگیر شود.

این عضو شورای سیاستگذاری پنجمین همایش سواد رسانه‌‎ای پیشنهاد داد: باید تلاش کنیم که گفتمان سواد رسانه‌ای را به یک گفتمان غالب تبدیل کنیم تا آسیب‌ها را کاهش داده و از فرصت‌های فضای مجای بیشتر استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: این گونه همایش‌ها باید در لایه لایه جامعه از نظر جغرافیایی و همه اقشار جامعه وارد شده و نفوذ کند و در حد یک همایش چند روزه نباشد.

عضو هیات علمی پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای گفت: نهادهایی چون رسانه ملی، وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و آموزش عالی همه باید به صورت یکپارچه و در قالب کمپین ملی فضای مجازی و خانواده نقش‌آفرینی کنند تا سواد رسانه‌ای را برای حداقل یک سال تمدید کنیم و مردم را از شر آسیب‌ها و مشکلاتی که می‌تواند گریبان آنها را بگیرد جدا و از فرصت این فضا بیاموزیم که اصل داستان، آموزش عمومی برای جامعه است.

بنا بر این گزارش، پنجمین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی و چهارمین نشست فعالان سواد رسانه‌ای کشور، نهم اسفند ماه 1402 به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار