کد خبر: 1210933
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
گلریز قهرمان، نماینده ایرانی‌تبار مجلس نیوزلند از اولین مقامات خارجی بود که در آشوب‌های پاییز ۱۴۰۱ در ایران، کنار آشوبگران ایستاد و حتی در اقدامی نمادین، مقابل دوربین مو‌های خود را قیچی زد

جوان آنلاین: گلریز قهرمان، نماینده ایرانی‌تبار مجلس نیوزلند از اولین مقامات خارجی بود که در آشوب‌های پاییز ۱۴۰۱ در ایران، کنار آشوبگران ایستاد و حتی در اقدامی نمادین، مقابل دوربین مو‌های خود را قیچی زد. حالا بیش از یک سال از آن روز‌ها گذشته و قهرمان ایرانی- نیوزلندی «زن، زندگی، آزادی» مجبور شده پس از افشای دزدی‌هایش از فروشگاه‌های لباس، استعفا بدهد.
گلریز قهرمان اواخر دهه ۶۰ شمسی و در حالی که دختری دبستانی بود، همراه والدینش ایران را در پوشش سفر تفریحی به قصد مالزی ترک کرد. او و خانواده‌اش سپس به امریکا رفتند و آنجا پناهندگی سیاسی دریافت کردند. او بعد‌ها حقوق خواند، وکیل جنایی شد و بعد به عنوان وکیل سازمان ملل فعالیت خود را ادامه داد. از نقاط تاریک فعالیت حرفه‌ای او حضور در جمع وکلای مدافع رادوان کاراجیچ، جنایتکار جنگی صرب بوده است. در جریان اغتشاشاتی که به نام زن، زندگی، آزادی در ایران روی داد، قهرمان جنب و جوش زیادی از خود نشان داد، هم از بعد رسانه‌ای و هم سیاسی و تلاش برای اعمال فشار بین‌المللی بر ایران، فعالیت بسیاری داشت. او همچنین در جریان محاکمه برخی متهمان امنیتی اغتشاشات ژست حقوق بشری گرفت و اعلام کرد که کفالت سیاسی آن‌ها را برعهده می‌گیرد. قهرمان همچنین خواستار تروریست شناخته شدن سپاه و اخراج سفیر ایران از نیوزیلند شد.
در همین سال جاری هم او در سالگرد شروع آشوب‌ها در ویدئویی اعلام کرد: «ما به یاد مهسا امینی و تمام جوان‌هایی که جانشان را برای آزادی دادند، هستیم. هموطنان، ما با شما هستیم. پشت شما هستیم. برای زن، زندگی، آزادی.»
در اوج ادا‌های حقوق بشری گلریز قهرمان، ناگاه او با اتهام دزدی لباس‌های گران‌قیمت مواجه شد. چند روز پس از بالا گرفتن جنجال‌ها، سرانجام قهرمان ۴۳ ساله، دزدی از فروشگاه لباس را به مشکلات خود در زمینه سلامت روان مرتبط دانست و گفت که مسئولیت کامل کارهایم را بر عهده می‌گیرم و عمیقاً متأسفم.
او که نماینده حزب سبز نیوزلند است، در اولین اظهارنظر عمومی خود از زمان مطرح شدن اتهام سرقت از دو فروشگاه لباس گران قیمت گفت: «برای من واضح است سلامت روانی من به شدت تحت تأثیر استرس‌های مربوط به کارم قرار گرفته بود. این باعث شد من به شیوه‌هایی رفتار کنم که کاملاً خارج از شخصیت من است. من سعی نمی‌کنم اعمالم را توجیه کنم، اما می‌خواهم آن‌ها را توضیح دهم.»
او پیش از این اظهارات، در ۲۶ دی ماه جاری از سمت خود در مجلس نیوزلند استعفا داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار