کد خبر: 1210840
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
نخست وزیر کانادا می‌گوید که اگر رییس جمهور سابق و نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا دوباره روی کار بیاید، «زندگی را برای کانادا دشوار خواهد کرد.»

جوان آنلاین: جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا بر این باور است که پیروزی دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور و بازگشت او به کاخ سفید، زندگی را برای کانادایی‌ها دشوار خواهد کرد.

به گزارش فارس، ترودو که حزب چپ میانه او موسوم به لیبرال‌ها در نوامبر ۲۰۱۵ به قدرت رسید، در جریان چهار سال نخست ریاست جمهوری ترامپ، روابط پرتنشی با او داشت. ترامپ در سال ۲۰۱۸ ترودو را به ضعیف بودن و حقه‌بازی متهم کرد.

ترودو در جریان نشستی به میزبانی اتاق بازرگانی مونترا، در واکنش به بازگشت احتمالی ترامپ به قدرت در آمریکا، گفت: بار اول آسان نبود و اگر بار دومی در کار باشد، باز هم آسان نخواهد بود.

وی افزود: گذشته از این، ما نمی‌توانیم حتی یک روز هم با آمریکایی‌ها خوب و خوش سر کنیم. مسوولیت اصلی هر نخست وزیری، نمایندگی و دفاع از منافع کاناداست و ما موفق شده‌ایم که طی چند سال اخیر این کار را خیلی خوب انجام دهیم.

کانادا ۷۵ درصد کالاها و خدمات صادراتی خود را به آمریکا ارسال می‌کند و تغییر رویکرد واشنگتن به هر نوع سیاست «حمایت‌گرایی»، اتاوا را به شدت تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و آن را آسیب‌پذیر خواهد کرد.

زمانی که ترامپ در آمریکا به قدرت رسید، متعهد شد که مذاکرات توافق تجارت آزاد آمریکا، کانادا و مکزیک را دوباره به جریان بیندازد. اتاوا تقریباً دو سال صرف مذاکره کرد تا به معاهده‌ای سه‌جانبه برای حفاظت از منافع کانادا دست یابد.

حدود دو سوم کانادایی‌ها در نظرسنجی که این ماه انجام شد، گفتند که دموکراسی آمریکا نمی‌تواند از یک دوره چهار ساله دیگر با حضور ترامپ در راس قدرت، جان سالم به‌در ببرد. همچنین حدود نیمی هم گفته‌اند که آمریکا در مسیر تبدیل شدن به یک کشور استبدادی است.

ترودو اضافه کرد: پیروزی ترامپ یک «پسرفت» خواهد بود. یک پیروزی برای پوپولیسمی که بازتاب انبوهی از رنج و خشم است و لزوماً هیچ راه‌حلی هم ارایه نمی‌دهد.

لیبرال‌ها مبارزه با تغییرات اقلیمی را به اولویت خود بدل کرده‌اند و ترودو می‌گوید که ترامپ در جریان «چهار سال بیهوده» نخستین دوره ریاست جمهوری‌اش، تمایل اندکی به حوزه محیط زیست نشان داد. نخست وزیر کانادا با اشاره به موضوع تغییرات اقلیمی گفت: بدیهی است که در برخی مسائل به هیچ وجه با ترامپ موافق نیستم.

انتخابات بعدی کانادا سپامبر ۲۰۲۵ برگزار خواهد شد و لیبرال‌ها نسبت به رقبای محافظه‌کار راست میانه‌شان پیشتاز هستند. ترودو همواره به دفعات اینکه گفته می‌شود حزب او از جنبش ترامپ الهام گرفته را مورد انتقاد قرار داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار