کد خبر: 1210024
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
معاون دبیرکل سازمان ملل:

جوان آنلاین: معاون دبیرکل سازمان ملل بار دیگر زبان به انتقاد از جنایات تل‌آویو در غزه گشوده و گفته که اگر برای آتش‌بس فوری در غزه اقدام نشود «به لکه‌ای ماندگار بر پیشانی انسانیت ما تبدیل خواهد شد.»
به گزارش فارس، مارتین گریفیتس جمعه شب در نشستی خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل، با توصیف «صحنه‌های وحشتناکی» که همکارانش در شمال غزه شاهد بوده‌اند، خواستار تصمیمات فوری برای پایان جنگ غزه شد. گریفیتس گفت: «آنچه از هفتم اکتبر شاهد بوده‌ایم، لکه‌ای بر وجدان جمعی ماست. اگر اقدام نکنیم، به لکه‌ای ماندگار بر پیشانی انسانیت ما تبدیل خواهد شد... بار دیگر خواستار تصمیمات فوری برای پایان جنگ غزه هستم.» معاون آنتونیو گوترش در توصیف وضعیت غزه گفته که اجساد رها شده در راه‌ها، افرادی با علائم واضح قحطی‌زدگی که کامیون‌ها را در جست‌وجوی هر چیزی برای زنده ماندن متوقف می‌کنند، «صحنه‌های وحشتناک مطلق» است که همکارانش در شمال غزه شاهد بوده‌اند. بیش از ۲۳ هزار شهید، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار آواره، تخریب اکثر زیرساخت‌های غیرنظامی و کمبود شدید آب، غذا و دارو، تبعات ۹۸ روز جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است، چیزی که گریفیتس در انتقاد تند خود اشاره کرد و گفت تلاش‌های تیمش برای اعزام کاروان‌های بشردوستانه به شمال غزه با تأخیر و انکار‌ها مواجه شده و امنیت امدادگران به خطر افتاده است. این مقام سازمان ملل با اشاره به سیاست‌های کوچ اجباری اسرائیل گفت که بمباران‌های هوایی در مناطقی که به غیرنظامیان گفته شده برای امنیت خود جابه‌جا شوند، تشدید شده و «هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد و حیات با عزت تقریباً غیرممکن است.»
همزمان، «آندریا دی دومنیکو» رئیس دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی هم گفته که عملیات در شمال غزه به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر شده و «طرف اسرائیلی به طور سیستماتیک از دسترسی به شمال جلوگیری کرده است.» «دومنیکو» گفته اسرائیل نگران تحویل سوخت و سایر منابعی است که می‌توانند به سمت جنبش حماس منتقل شوند و بدین ترتیب از صدور مجوز ارسال کمک به بیمارستان‌های شمال غزه خودداری کرده است. او افزود: «آن‌ها به طور بسیار سیستماتیک به ما اجازه حمایت از بیمارستان‌ها را نمی‌دهند؛ اقدامی که غیرانسانی بوده و برای من غیرقابل درک است.» به گفته این مقام سازمان ملل، در۱۱ روز نخست از سال ۲۰۲۴، تنها پنج بسته کمکی بشردوستانه از ۲۴ بسته از پیش برنامه‌ریزی شده وارد شمال غزه شده است و مقامات اسرائیلی چندین کمک برنامه‌ریزی شده جهت پر کردن ذخایر دارویی در غزه را رد می‌کنند. رئیس دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: هر روز که کمک‌ها نمی‌رسند، موجب از دست رفتن جان صد‌ها هزار نفر از ساکنان شمال غزه می‌شود. موقعیت وخیمی است که می‌توان آن را حس کرد. مردم گرسنه هستند و شدیداً به کمک احتیاج دارند. اگر ما گزینه‌های خود را افزایش ندهیم، این تنش بیشتر خواهد شد.


پرتوریا: اسرائیل شکست مفتضحانه‌ای خورد
وزیر دادگستری آفریقای جنوبی بعد از دفاعیات نهایی اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که رژیم اسرائیل متحمل شکست مفتضحانه‌ای شده است. رونالد لامولا گفت: «ما اطمینان خاطر داریم که شکایت متقاعدکننده‌ای را مطرح کرده‌ایم که جزئیات جنایی آن توسط وکلای‌مان تشریح شده است و اسرائیل امروز به طرز مفتضحانه‌ای شکست خورده است.» وزیر دادگستری آفریقای جنوبی اضافه کرد که اکنون واقعیت‌های متقاعد‌کننده‌ای توسط وکلای این کشور در اختیار دادگاه قرار گرفته و «قانون جانب ما است.» اظهارات این مقام آفریقای جنوبی بعد از آن مطرح شد که نماینده اسرائیل در دومین جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری مقابل این دادگاه حاضر شد و استدلال‌های خود را در رد شکایت آفریقای جنوبی ارائه کرد. او همچنین در دقایقی از این دادگاه که فیلم آن بار‌ها در شبکه‌ها منتشر شد، وقتی برگه‌های جلوی دستش به هم ریخت، دچار لکنت زبان شدید شده و مدعی شد کسی عمداً برگه‌های او را به هم ریخته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار