کد خبر: 1209855
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
انگلیس با گستاخی تمام مدعی شد که حمله به یمن نه‌تنها پیامی برای انصارالله یمن که پیامی برای ایران نیز بود.

اختصاصی جوان آنلاین، دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس روز جمعه در گفتگو با شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی ضمن تکرار ادعا‌های نخ‌نما شده درباره نقش ایران در عملیات گروه‌های مقاومت منطقه به‌خصوص حملات راهبردی مقاومت یمن به کشتی‌های رژیم صهیونیستی، مدعی شد این اقدام نه‌تن‌ها پیامی برای انصارالله یمن که پیامی برای ایران نیز بود.
«گرانت شاپس» وزیر دفاع انگلیس نیز ساعاتی پس از حملات تجاوزکارانه مشترک با آمریکا به اهدافی در یمن، به ایران هشدار داد که حملات «نیرو‌های نیابتی» خود در منطقه را متوقف کند.
شاپس که با نشریه دیلی‌تلگراف گفتگو می‌کرد، مدعی شد «جهان در حال از دست دادن صبر» خود است و ایران باید به ارتش یمن و دیگر گروه‌های مقاومت بگوید از اقدامات خود «دست بکشند و آن‌ها را متوقف کنند» چراکه این اقدامات «واقعا از حد عبور کرده است».
ایران بار‌ها اعلام کرده نیروی نیابتی در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت و همچنین ارتش یمن بر اساس منافع کشور‌های خود تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند.
شاپس در پاسخ به این سوال که پیام او به ایران چیست، مدعی شد: «شما باید حوثی‌ها (انصارالله)، حزب الله و دیگران در عراق و سوریه را متوقف کنید. صبر جهان در حال پایان‌یافتن است».
این گستاخی و تهدید تلویحی ایران در پی آن صورت گرفت که امریکا و انگلیس سحرگاه جمعه ۲۲ دی‌ماه به برخی مواضع انصارالله یمن حمله کردند. ادعای بی‌معنای وزیر خارجه روباه‌پیر در کنار اظهارات مقامات امریکایی در خصوص عملیات مشترک آن‌ها علیه یمن نشان می‌دهد تا چه اندازه سردرگمی در جبهه دشمنان منطقه وجود دارد.

وحشت بایدن از قدرت ایران
البته «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر به ایالت پنسیلوانیا در سخنانی ادعا کرد: «من قبلاً پیام خود را به تهران رسانده‌ام، آن‌ها می‌دانند که نباید اقدام مخربی انجام دهند، به عقیده من جمهوری اسلامی از درگیری با آمریکا پرهیز می‌کند؛ ما هم به دنبال جنگ با آن‌ها نیستیم.»
بایدن همچنین درباره بمباران اخیر یمن توسط ائتلاف آمریکایی-انگلیسی گفت: «تا آنجا که من می‌دانم به هیچ غیرنظامی در جریان این حملات آسیبی نرسیده است.»
همچنین جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی تأکید کرد واشنگتن دنبال تشدید تنش‌ها و درگیری با ایران نیست.
اظهارات جان کربی یک روز بعد از حمله آمریکا و انگلیس به نقاطی در یمن مطرح شده است.
از سوی دیگر، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، تجاوز نظامی علیه یمن به رهبری آمریکا و انگلیس را محکوم و اعلام کرد: اقدامات غیرقانونی ایالات متحده آمریکا و انگلیس بر اساس قوانین بین المللی فاقد مجوز است.
این نمایندگی افزود: ایران تجاوز نظامی به رهبری آمریکا و انگلیس علیه یمن را محکوم می‌کند. این جنگ بی دلیل، حاکمیت یمن، قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند و صلح و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد.
نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: اقدامات غیرقانونی ایالات متحده آمریکا و انگلیس بر اساس قوانین بین المللی یا قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد فاقد مجوز است. مخالفت آن‌ها با اصلاحات روسیه در قطعنامه، حاکی از تصمیم و قصد از پیش برنامه ریزی شده برای ارتکاب این تجاوز است.
در همین رابطه، جمعی از مردم و دانشجویان تهرانی (جمعه ۲۲ دی‌ماه) با برپایی تجمع در مقابل سفارت انگستان در تهران، حمله تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم کردند.
دانشجویان در این تجمع ضمن اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه و همبستگی با ملت قهرمان یمن، تاکید کردند: حق اقدام متقابل از سوی انصارالله و ارتش یمن محفوظ است.
مردم و دانشجویان حمله هوایی آمریکا و انگلیس به نقاطی در یمن را که با همراهی تعدادی دیگر از کشور‌ها و مساعدت برخی حکام مرتجع منطقه رخ داده بود را به شدت محکوم کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار