کد خبر: 1209749
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
کانون فرهنگی- هنری محمدرسول‌الله (ص) گره‌گشای مردم روستای «کردر» شده است
صندوق قرض‌الحسنه محمدرسول‌الله (ص) در کانون فرهنگی- هنری محمدرسول‌الله (ص) روستای کردر‌رضوی میناب در فروردین ماه سال۱۴۰۱ با ثبت‌نام و عضوگیری چهار نفر و با سرمایه اولیه ۲میلیون ریال تشکیل شد و در حال حاضر تعداد اعضای صندوق به ۱۵۶نفر رسیده است
محمد‌رضا هاديلو

جوان آنلاین: گذری به استان‌ها و روستا‌های مختلف نشان می‌دهد هموطنان از هر فرصتی برای کمک به یکدیگر و به خصوص یاری‌رساندن به خانواده‌های کم‌برخوردار استفاده می‌کنند؛ از تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی گرفته تا انجام کار‌های عمرانی یا خدمات‌رسانی در زمینه بهداشت و درمان و انجام کار‌های فرهنگی. در استان هرمزگان و شهرستان میناب روستایی وجود دارد به نام «کردر»؛ روستایی که ابتدا یک کانون فرهنگی- هنری راه‌اندازی کرد و به سبب فعالیت‌هایش حالا پسوند «رضوی» را هم به دست آورده است. مسئولان کانون فرهنگی- هنری محمد رسول‌الله (ص) «روستای کردر‌رضوی» وقتی دیدند روستاییان نیاز به حمایت دارند، تصمیم گرفتند برای گره‌گشایی از مشکلات اهالی و کمک به آن‌ها در بخش‌های مختلف همچون اشتغال، کارآفرینی و درمان صندوق قرض‌الحسنه‌ای راه‌اندازی کنند؛ کاری که حالا به یک الگو برای مناطق دیگر تبدیل شده است.

اسفند ماه ۱۳۷۲ بود که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد با هدف احیای کارکرد‌های متنوع مساجد، جذب نوجوانان و جوانان به مساجد، خنثی‌سازی هجمه‌های فرهنگی و تربیت نیرو و کادرسازی برای آینده انقلاب و نظام شکل گرفتند و امروز با پشت سر گذاشتن سه دهه از عمرپربرکت‌شان به مأمنی برای آحاد مردم تبدیل شده‌اند. روستای «کردر» در بخش بندزرک شهرستان میناب استان هرمزگان واقع شده است که به واسطه فعالیت‌های شاخص در حوزه فرهنگ رضوی کانون فرهنگی- هنری امام المنتظر (عج) و به ویژه بعد از برگزاری ۱۶دوره جشنواره استانی فرهنگی، هنری، ورزشی آسمان هشتم و پنج دوره جشنواره ملی آسمان هشتم با مدیریت ابراهیم زاکری حالا به «کردر رضوی» شهرت یافته است.
این روستا دارای سه کانون فرهنگی- هنری است که یکی از آن‌ها کانون محمد رسول‌الله (ص) است. ویژگی کانون فرهنگی- هنری محمدرسول‌الله (ص) روستای کردررضوی این است که در کنار فعالیت‌های فرهنگی، هنری، قرآنی، آموزشی، کتابخوانی، مهارت‌های زندگی، اردویی و مشاوره‌ای سراغ انجام کار‌های دیگر هم رفته و سعی کرده به نوعی کمک‌رسان زندگی هموطنان باشد. بر همین اساس طی سال‌های اخیر و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و نیاز اهالی روستا به حمایت و پشتیبانی در شرایط ضروری، اقدام به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه‌ای به نام کانون کرده است.


برکت راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه
حمید جعفری، مدیر کانون فرهنگی- هنری محمدرسول‌الله (ص) روستای کردررضوی میناب است که قبل از هر چیز خود را یک بسیجی معرفی می‌کند و می‌گوید خدمات‌رسانی به مناطق و محله‌های محروم را از اوایل دهه ۹۰ به همراه گروهی از هم روستاییانش شروع کرده است.
او در مورد نحوه راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه توضیح می‌دهد: این صندوق در فروردین ماه سال۱۴۰۱ با ثبت‌نام و عضوگیری چهار نفر و با سرمایه اولیه ۲میلیون ریال تشکیل شد و در حال حاضر تعداد اعضای صندوق به ۱۵۶نفر رسیده است.
جعفری با بیان اینکه هر عضو صندوق ماهانه ۵۰هزارتومان به حساب صندوق واریز می‌کند، ادامه می‌دهد: اعضای صندوق تا شش ماه نمی‌توانند از حساب برداشت کنند و مبالغ جمع‌آوری شده به عنوان سرمایه و ذخیره صندوق بوده و پس از آن به افرادی که اعلام نیاز کرده‌اند، وام پرداخت می‌شود.
به گفته این جهادگر فعال، گردش مالی صندوق قرض‌الحسنه طی یک سال اخیر ۱۰۵میلیون تومان بود که در قالب تسهیلات به ۲۹متقاضی پرداخت شد.
جعفری مبلغ تسهیلات صندوق قرض‌الحسنه محمدرسول‌الله (ص) را بین ۵ میلیون‌و۳۰۰هزار تومان تا ۷میلیون‌و۳۰۰هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: انجام کار‌های درمانی، ایجاد اشتغال خرد خانگی و کمک‌هزینه خرید چرخ خیاطی، لوازم زری‌بافی و تهیه مایحتاج تولید کیک خانگی، در کنار کمک برای خرید لوازم خانگی و کالا‌های ضروری از جمله مهم‌ترین موارد پرداخت تسهیلات این صندوق است. مدیر صندوق قرض‌الحسنه محمدرسول‌الله (ص) که از جهادگران این منطقه است و در اردو‌های جهادی هم شرکت دارد، معتقد است بهترین راه کمک به هموطنان کم‌برخوردار در گام اول شناخت نیاز‌های این خانواده‌هاست.
وی با اشاره به اینکه وام‌های این صندوق با کارمزد ۴ درصد پرداخت می‌شود، می‌گوید: متقاضی دریافت وام درخواست خود را در برنامه‌ای که از سوی کانون فرهنگی- هنری طراحی و روی گوشی اعضا نصب شده است، ثبت می‌کند و پس از تکمیل تعهدنامه و ارائه ضمانت که ضامن نیز دو نفر از اعضای صندوق است، در همان روز وام مورد نظر را می‌تواند دریافت کند یا به حسابش واریز شود.

کانون‌هایی که باید الگو شوند
اقدامات صورت‌گرفته در حوزه‌های مختلف در روستای کردر رضوی آنقدر برجسته و ویژه است که باعث شده است سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد استان هرمزگان از مدیر و اعضای کانون
فرهنگی- هنری محمد رسول‌الله (ص) به خاطر راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه جهت کمک و یاری‌رساندن به اهالی روستا در شرایط خاص و ویژه تشکر و تقدیر کند.
اسلام خواجه‌یی با بیان اینکه اهالی روستای کردررضوی ولایتمدار و عاشق اهل‌بیت (ع) به ویژه امام رضا (ع) هستند، به برگزاری جشن‌های مردمی دهه کرامت در طول ۱۶سال متوالی در این روستا اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: همه مردم روستا در مدت‌زمان برگزاری جشنواره ملی آسمان هشتم که امسال ششمین دوره آن برگزار خواهد شد، میزبانان شایسته‌ای برای میهمانان این رخداد هستند و برخی از آن‌ها منازل خود را در اختیار شرکت‌کنندگان در جشنواره قرار می‌دهند، از این رو خدمت به این مردم وظیفه تک‌تک مردم به ویژه مسئولان است.
وی تأکید می‌کند: با توجه به شرایط کنونی جامعه و ضرورت حمایت و دستگیری از اقشار آسیب‌پذیر به ویژه روستانشینانی که چندین سال است با خشکسالی و از بین رفتن باغات و نخیلات روبه‌رو هستند، راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه در کانون‌ها کاری بسیار ارزشمند بوده که در کانون محمد رسول‌الله (ص) روستای کردر رضوی و برخی دیگر از کانون‌ها انجام شده است و امیدواریم دیگر کانون‌ها نیز از آن الگوبرداری کنند. خواجه‌یی با بیان اینکه هم اکنون هزارو۶۳ کانون در هرمزگان راه‌اندازی شده است که برخی از آن‌ها اقدامات شاخصی انجام داده‌اند، به معرفی برخی از کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد فعال این استان می‌پردازد و تأکید می‌کند: کانون فرهنگی- هنری امام المنتظر (عج) روستای کردررضوی در زمینه جشن‌های دهه کرامت به ویژه جشنواره ملی آسمان هشتم، کانون موعود روستای روتان شهرستان سیریک میزبان دو دوره جشنواره قرآنی مدهامتان ویژه کانون‌های مساجد روستایی کشور، کانون انصارالحجه (عج) مرکز بخش شمیل بندرعباس میزبان نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی روستا و عشایر و همچنین مسابقه نقاشی شکوه انقلاب سرآمد بوده‌اند.
سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد استان هرمزگان با بیان اینکه چندی پیش کانون اباعبدالله الحسین (ع) روستای بازیاری شهرستان میناب میزبان نخستین نمایشگاه خوشه‌های خلاقیت روستا بود که در آن به ارائه آثار فرهنگی، هنری و صنایع دستی پرداخته شد، می‌گوید: این نمایشگاه با شرکت استان‌های فارس، خوزستان، بوشهر، سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان و کرمان برپا شد، ضمن اینکه برگزاری جشنواره تئاتر کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد روستای شهرستان میناب با عنوان «جوانه‌ها» به میزبانی کانون امیرالمؤمنین‌علی (ع) روستای سرباران، برگزاری هشت دوره مسابقات قرآنی کانون‌های مساجد شرق بندرعباس به میزبانی کانون امام مهدی (عج) روستای گرده‌صفر باقری بخش شمیل و برپایی موکب از سوی کانون فرهنگی- هنری منتظران فرج روستای چهواز در مسیر زائران اربعین حسینی از جمله دیگر فعالیت‌های شاخص در سال جاری در استان هرمزگان است.
اقـدام خیرخواهانـه کانـون فرهنگـی- هنری محمدرسول‌الله (ص) روستای کردررضوی در راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه و دست‌گیری از اهالی این روستا به ویژه قشر آسیب‌پذیر آن هم در شرایط کنونی جامعه بسیار پسندیده و نیکو است، اما این صندوق نیاز به حمایت افراد خیر، نیکوکار و همچنین دستگاه‌ها و نهاد‌های حمایتی برای ارائه خدمات بهتر دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار