کد خبر: 1209356
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
ارتش رژیم صهیونیستی استقرار سامانه موشکی MLRS در مرز‌های شمالی با لبنان را آغاز کرد؛ اقدامی که یک تغییر وضعیت قابل‌توجه در مرز‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی است. این تحول، همزمان با شروع فاز سوم عملیات اسرائیلی‌ها در غزه انجام شده که شامل عقب‌نشینی بخش قابل‌توجهی از نیرو‌های اسرائیلی از غزه و تمرکز بیشتر روی حملات هدفمند و دقیق در این منطقه است. همزمان، تنش‌ها در جبهه شمالی بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی رو به تصاعد است

جوان آنلاین: حزب‌الله دیروز در پاسخ به ترور فرماندهان مقاومت، مقر فرماندهی شمال ارتش رژیم صهیونیستی را با پهپاد هدف قرار داد. اسرائیلی‌ها نیز به مراسم تشییع جنازه وسام طویل، جانشین یگان ویژه رضوان حمله کردند. به نظر می‌رسد با ورود اسرائیلی‌ها به فاز سوم جنگ در غزه که عقب‌نشینی نیرو‌ها از این منطقه بخشی از آن است، تل‌آویو در حال متمرکز شدن روی جبهه شمالی است. معاون حزب‌الله لبنان دیروز هشدار داد که حزب‌الله خواهان جنگ نیست ولی «اگر اسرائیل اقدام به توسعه جنگ کند، پاسخ و رویارویی حتمی است؛ تا هر اندازه که نیاز باشد.»

به گزارش «جوان»، ارتش رژیم صهیونیستی استقرار سامانه موشکی MLRS در مرز‌های شمالی با لبنان را آغاز کرد؛ اقدامی که یک تغییر وضعیت قابل‌توجه در مرز‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی است. این تحول، همزمان با شروع فاز سوم عملیات اسرائیلی‌ها در غزه انجام شده که شامل عقب‌نشینی بخش قابل‌توجهی از نیرو‌های اسرائیلی از غزه و تمرکز بیشتر روی حملات هدفمند و دقیق در این منطقه است. همزمان، تنش‌ها در جبهه شمالی بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی رو به تصاعد است. دیروز حزب‌الله اعلام کرد در پاسخ به ترور فرماندهان مقاومت، یعنی شهید «صالح العاروری» نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت و همچنین ترور شهید «وسام الطویل» در جنوب لبنان، مقر فرماندهی شمال ارتش رژیم صهیونیستی به نام پایگاه «دادو» در شهر صفد را هدف قرار داده است. پایگاه دادو در ۲۹ کیلومتری مرز‌های جنوبی لبنان است که اسرائیلی‌ها تصاویر محدودی از این حمله منتشر کرده‌اند. در بیانیه حزب‌الله آمده که مقر دادو با چند فروند پهپاد هدف قرار گرفته ولی تعداد پهپاد‌ها اعلام نشده و شواهد نیز نشان می‌دهد سامانه پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی موفق به رهگیری پهپاد‌ها نشده است. برخی رسانه‌های اسرائیلی هم تصاویری از آتش‌سوزی در این پایگاه و لاشه پهپاد‌های انتحاری منتشر کردند. تقریباً همزمان با حمله حزب‌الله به پایگاه دادو که دومین عملیات در واکنش به ترور فرماندهان حزب‌الله به شمار می‌آید، اسرائیلی‌ها به یک خودرو که به مراسم تشییع جنازه وسام طویل در شهر خربت می‌رفت، حمله کردند. جزئیات چندانی از این حمله منتشر نشده ولی برخی منابع ادعا کرده‌اند که برادر وسام طویل هدف حمله پهپادی اسرائیل قرار گرفته است. به رغم این حمله، مراسم تشییع وسام طویل با حضور جمعیت گسترده‌ای از لبنانی‌ها برگزار شد.

۱۰ برابر حماس
حزب‌الله بامداد سه‌شنبه علاوه بر حمله پهپادی به پایگاه اسرائیلی‌ها در صفد، ظهر دیروز اعلام کرد پایگاه نظامی «حانیتا» را با سلاح‌های مناسب هدف قرار داده و تلفاتی به آن‌ها وارد کرده است. همچنین حزب‌الله تصاویری از لحظه هدف قرار دادن تانک و پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی منتشر کرد و در ویدئویی دیگر تصاویری از هدف قرار دادن پایگاه نظامی «المطله» و محل تجمع اشغالگران در شهرک صهیونیست‌نشین المطله در شمال فلسطین منتشر کرد. عصر دیروز هم سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد که ارتش این رژیم مسئول یگان پهپادی حزب‌الله لبنان را در بمباران جنوب این کشور ترور کرده است. خبری که تا لحظه تنظیم این خبر، حزب‌الله آن را تأیید نکرده است.
همچنین جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی دست‌کم طی سه نوبت شهرک «کفرکلا» در جنوب شرق لبنان را بمباران کردند. با تصاعد تنش در مرز‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی، احتمال رویارویی دو طرف در حال بیشتر شدن است.
سه منبع امنیتی مختلف به رویترز گفته‌اند که احتمال رویارویی در مرز‌های لبنان در حال تشدید شدن است. یکی از این منابع گفته که درگیری اسرائیلی‌ها با لبنان در مرز‌های شمالی می‌تواند جرقه جنگی دیگر را بزند و تأکید کرده که «شعله‌ها (ی آتش) در حال بیشتر شدن است.» سیما شاین، رئیس برنامه ایران در مؤسسه مطالعات امنیت ملی، به سی‌بی‌اس‌نیوز می‌گوید که توانایی‌های حزب‌الله «ده برابر» بیشتر از حماس است. به گفته شاین، جنگ همه‌جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله بعید است، اما در صورت وقوع، اسرائیل با نیروی جنگی بسیار قوی‌تری در گروه لبنانی نسبت به حماس روبه‌رو خواهد شد.»
شاین می‌گوید: «این (حزب‌الله) ارتشی است که بسیار بهتر از ارتش لبنان تجهیز شده است و آن‌ها پس از شرکت در جنگ سوریه تجربه زیادی دارند.» چیزی که صحبت‌های شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز آن را تأیید می‌کند. نعیم قاسم دیروز در تازه‌ترین هشدار، گفته که «ما خواهان توسعه جنگ از لبنان نیستیم، اما اگر اسرائیل اقدام به توسعه جنگ کند، پاسخ (ما) و رویارویی حتمی است؛ تا هر اندازه که نیاز باشد.» او تأکید کرد که «تصمیم ما روشن و آن آزادسازی سرزمین خود است و هیچ قیمومیت خارجی را نمی‌پذیریم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار