کد خبر: 1209332
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
در شرایطی‌که کاروان فرزندان ایران در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو با نایب‌قهرمانی در قاره‌کهن نتیجه تاریخی را رقم زدند، چند تن از رؤسای فدراسیون‌های حاضر در مجمع از عدم رسیدگی کمیته گلایه کردند و خواهان بازگشت رشته‌هایشان به فدراسیون جانبازان و توان‌یابان شدند. انتقاد‌های مطرح شده باعث شد کیومرث هاشمی، وزیر ورزش وعده آسیب‌شناسی این موضوع را بدهد.
شیوا نوروزی

جوان آنلاین: انتقاد برخی رؤسای فـدراسیـون‌هـا مجمع عمـومی کمیته ملـی پارالمپیک را تحت‌تأثیر قرار داد. بیست‌و‌سـومین مجمـع عمـومی کمیته ملی پارالمپیک روز گذشته با حضـور وزیر ورزش، غفور کارگری رئیس کمیته ملـی پارالمپیک، محمد پولادگر معـاون وزیـر، مناف هاشـمی دبیرکل کمیتـه ملـی المپیک و دیگر اعضای مجمع برگـزار شد.
در شرایطی‌که کاروان فرزندان ایران در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو با نایب‌قهرمانی در قاره‌کهن نتیجه تاریخی را رقم زدند، چند تن از رؤسای فدراسیون‌های حاضر در مجمع از عدم رسیدگی کمیته گلایه کردند و خواهان بازگشت رشته‌هایشان به فدراسیون جانبازان و توان‌یابان شدند. انتقاد‌های مطرح شده باعث شد کیومرث هاشمی، وزیر ورزش وعده آسیب‌شناسی این موضوع را بدهد.

انتقاد رؤسای فدراسیون‌ها
در مجمع عمومی گزارشی از عملکرد یک‌ساله کمیته ملی پارالمپیک ارائه شد. در این گزارش به اعزام کیفی کاروان ۲۱۰ نفره به هانگژو، کسب ۱۳۳ مدال رنگارنگ و دومی در آسیا اشاره شد. بحث اصلی زمانی شروع شد که دو رئیس فدراسیون عملکرد کمیته پارالمپیک در قبال رشته‌های جدا شده از فدراسیون جانبازان و توان‌یابان را به چالش کشیدند. جدایی چند رشته از فدراسیون جانبازان و سپردن آن‌ها به فدراسیون‌های تخصصی پروژه‌ای است که چند سال پیش کلید خورده و در این مدت عدم رسیدگی، انتقاد‌های زیادی را به همراه داشته است.
دکتر عزیزی، رئیس فدراسیون تنیس از عدم حمایت بودجه‌ای کمیته ملی پارالمپیک از پاراتنیس انتقاد کرد. عزیزی اظهار داشت در صورت ادامه این روند، رشته پاراتنیس را به فدراسیون جانبازان و توان‌یابان بازمی‌گرداند.
در ادامه هادی ساعی، رئیس کمیته پارالمپیک را مورد خطاب قرار داد. رئیس فدراسیون تکواندو مدعی شد غفور کارگری حتی جواب نامه‌هایش را نیز نمی‌دهد: «بخش فنی، مربیان و ثبت‌نام تیم‌های پاراتکواندو برعهده فدراسیون است، اما اعزام‌ها و برگزاری اردو‌ها را خود کمیته برگزار کند. پاداش هم نمی‌خواهیم. تیم را رها می‌کنید و مسئولیتش را به ما می‌دهید. مصلحت ورزشکاران را ما بهتر از شما می‌دانیم. از این به بعد مسئولیتش با خودتان است. برای برگزاری جلسه وعده می‌دهید، اما جلسه را برگزار نمی‌کنید!» همچنین هادی رضایی یکی از اعضای هیئت اجرایی کمیته پارالمپیک و سرمربی تیم‌ملی والیبال نشسته نیز جدایی برخی رشته‌ها از فدراسیون جانبازان و توان‌یابان را یکی از عوامل عقب‌ماندگی این رشته‌ها خواند.

من هم مخالف بودم!
غفور کارگری گلایه رؤسای منتقد را پذیرفت. رئیس کمیته ملی پارالمپیک بر بررسی واگذاری رشته‌ها به فدراسیون‌های تخصصی تأکید کرد: «من هم یکی از مخالفان این طرح بودم و این مسائل نیاز به بررسی دارد. از اول هم روی این بحث نظراتی داشتم. در حال حاضر که چند سالی است امر جداسازی رشته‌های ورزشی پارالمپیکی در چند رشته از فدراسیون جانبازان به فدراسیون‌های مربوطه انجام شده، تجربه خوبی به دست آمده که ادامه کار مثبت است یا باید بازنگری کنیم. البته بحث الزامات بین‌المللی هم مطرح است، ولی مجامع بین‌المللی تقریباً این کار را به فدراسیون‌های خودشان واگذار کرده‌اند.»

بودجه اندک
رئیس کمیته ملی پارالمپیک در ادامه از کمبود بودجه این حوزه گفت: «در شرایط سختی مسئولیت پارالمپیک را برعهده گرفتیم و ورزش کشور دو سال در بلاتکلیفی بسر می‌برد. این مسئله به حوزه پارالمپیک هم ضربه زد و وضعیت‌مان از جهت بودجه اصلاً خوب نبود. سال گذشته بودجه جاری ما، ۱۱۹ میلیارد بود و ۱۱۳ میلیارد دریافت کردیم. امسال با تلاش زیاد این رقم به ۲۲۶ میلیارد رسید، درحالی‌که تنها برای بازی‌های پاراآسیایی هزینه‌مان ۳۰۰ میلیارد بود!»
کارگری در خصوص برنامه‌های آتی کمیته پارالمپیک اظهار داشت: «مهم‌ترین مسابقات سال آینده بازی‌های پارالمپیک پاریس است و شرایط خوبی هم نداریم. در پاریس راهبرد اصلی‌مان مدال‌آوری با تمرکز بر کسب مدال طلا و کیفی‌گرایی است. این سیاست در گذشته جواب داده است. همچنین بحث استعدادیابی، توجه بیشتر به اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی، حل چالش کمبود بودجه، تعیین ردیف بودجه برای احداث آکادمی پارالمپیک و بازی‌های پارالمپیک پاریس و فعال کردن ورزش بانوان از جمله برنامه‌های ما در سال آینده خواهد بود.»

تأکید بر استقلال کاری کمیته‌ها
کیومرث هاشمی، وزیر ورزش در مجمع عمومی کمیته پارالمپیک به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد: «این مسئولان هستند که باید از رهنمود‌های مقام معطم رهبری استفاده کنند. در دیدار رهبری با ورزشکاران، شاه‌بیت کلام ایشان بحث ایران قوی و ورزش قوی بود. این یک فرصت برای جامعه ورزش است. باید از ظرفیت‌های ورزش در جهت اهداف نظام استفاده کرد. ورزش فرصتی است تا خدمات و پیشرفت‌های کشورمان را به سمع و نظر جهانیان برسانیم.» وزیر ورزش اعتقادی به ستاد بازی‌های آسیایی ندارد: «باید اجازه داد کمیته‌های المپیک و پارالمپیک هم مستقل وظایف‌شان را انجام دهند. حمایت از این دو کمیته وظیفه وزارت است. قبلاً هم گفته‌ام اعتقادی به تشکیل ستاد بازی‌های آسیایی، پاراآسیایی و المپیک و پارالمپیک ندارم، چراکه وظایف مشخص است. برای حفظ استقلال مجموعه‌ها شأن قائل هستیم.»

خبر خوش وزیر
کیومرث هاشمی در نشست دیروز از هدایای ویژه مقام معظم رهبری به ورزشکاران مدال‌آور خبر داد: «حضرت آقا هدایایی را برای ۲۶۰ مدال‌آور آسیایی و پاراآسیایی به وزارت ورزش ارسال کردند. امیدواریم این هدایا را طی مراسمی به مدال‌آوران اهدا کنیم. از محبت ایشان نسبت به جامعه ورزش تشکر ویژه دارم.»‌

حمایت کیفی‌گرایی
وزیر ورزش ضمن حمایت از سیاست کیفی‌گرایی از مسئولان حوزه پارالمپیک خواست گول دومی آسیا را نخورند: «بزرگ‌ترین رویداد سال آینده، بازی‌های المپیک و پارالمپیک است. حفظ رتبه دوم بازی‌های پاراآسیایی مهم و بسیار سخت است. دوره بعدی بازی‌ها در ژاپن خواهد بود. از الان باید تلاش کنیم و نباید گول دومی‌مان در هانگژو را بخوریم. سیاست خوبی از سنوات گذشته اعمال شده و سیاست کیفی‌گرایی باید تقویت شود و ادامه یابد. از این سیاست حمایت می‌کنم. وقتی می‌گوییم کاروان کیفی، یعنی از ۱۶ رشته اعزامی به هانگژو در ۱۵ رشته مدال گرفته‌ایم. همین سیاست در پارالمپیک پاریس هم اجرا شود. از طرفی توجه بیشتر به رشته‌های پرمدال نیز باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال فلپس امریکایی در المپیک پکن هشت مدال طلا گرفت. این مسئله باید به عنوان یک اصل در دستور کار قرار گیرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار