کد خبر: 1209272
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰

جوان آنلاین: کانال «زاویه» در پیامرسان بله به نقل از Chinadaily نوشت: وزارت علوم و فناوری چین، اصول استفاده صحیح از محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی را صادر و تأکید کرد که محققان باید الزامات اخلاقی را در کل فرآیند تحقیق بگنجانند. اهم محور‌های مطرح شده در سند «اصول رفتار پژوهشی مسئولانه» سال ۲۰۲۳ عبارت است از:
- هوش مصنوعی مولد نباید، برای تولید مستقیم مواد کاربردی تحقیقاتی استفاده شود و همچنین نمی‌تواند، عنوان دستیار نویسنده را بگیرد.
- هنگام استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا به ویژه زمانی که حاوی حقایق و نظرات علمی باشد، باید به وضوح برچسب‌گذاری شده و برای اطمینان از صحت و سقم و احترام به حقوق مالکیت معنوی فرآیند تولید آن توضیح داده شود.
- محتوای تولید شده با استفاده از این فناوری نباید به عنوان منبع و رفرنس اصلی ذکر شود.
- رفرنس‌های تأیید نشده‌ای که از سوی هوش مصنوعی تولید شده‌اند، نباید مستقیمأ در پژوهش مورد استفاده قرار گیرند.
- روش‌های اولیه و جزئیات استفاده از این فناوری باید در روش‌های تحقیق یا بخش‌های پیوست ذکر شود.
- در طول انتشار نتایج تحقیقات، نویسندگان باید درباره بهره‌مندی از هوش مصنوعی مولد شفاف‌سازی و نام نرم‌افزار، نسخه و زمان استفاده را مشخص کنند. همچنین حاشیه‌نویسی خاصی برای محتوای تولید شده کمکی مرتبط با مطالب و نظرات ارائه دهند.
- در صورت استفاده از هوش مصنوعی مولد در فرآیند ارزیابی، باید رضایت پیشینی از متصدیان (سفارش‌دهندگان) ارزیابی گرفته و تدابیر لازم برای جلوگیری از درز محتوای بررسی شده و اقدامات اصلاحی لازم در صورت نشت اطلاعات به سرعت انجام شود.
- مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، مؤسسات پزشکی و بهداشتی، شرکت‌ها و محققان آن‌ها موظف به رعایت این اصول هستند. به عقیده کارشناسان، الزامات مذکور ابعاد و فرآیند‌های اصلی فعالیت‌های علمی و فناوری را پوشش می‌دهد.
بنا بر اعلام این وزارتخانه، انجام تحقیقات علمی مسئولانه استانداردی شناخته شده در حکمرانی علم و فناوری بین‌المللی است و نیاز ضروری برای ارتقای توسعه سالم حوزه علم و فناوری چین و دستیابی به خودکفایی در فناوری‌های پیشرفته محسوب می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار