کد خبر: 1208161
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
حسین فصیحی
حسین فصیحی

دو روز قبل سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه در یکی از محاکم قضایی کرج برگزار می‌شود. مسعود ستایشی به نحوه برگزاری این جلسه که علنی است یا غیرعلنی اشاره‌ای نکرد.
داریوش مهرجویی و همسرش شامگاه ۲۲ مهرماه امسال در ویلای شخصی‌شان در زیبادشت کرج به قتل رسیدند. شب حادثه وقتی دختر خانواده قدم به داخل خانه گذاشت با جسد والدینش مواجه شد و پلیس را از ماجرا باخبر کرد. زمانی که مأموران پلیس متوجه شدند قربانیان حادثه از چهره‌های سرشناس دنیای سینما هستند، تیم‌های ویژه جنایی قدم به محل حادثه گذاشتند و چهار روز بعد موفق شدند چهار مرد جوان را که در ارتکاب جنایت نقش داشتند، بازداشت کنند. تحقیق از متهمان به دلیل حساسیت پرونده به صورت غیرعلنی دنبال شد، به‌طوری‌که به خبرنگاران اجازه ورود به صحنه جرم و مواجهه با مجرمان داده نشد. با این حال با تلاش رسانه‌ها اعلام شد عاملان حادثه به خاطر اختلاف مالی که با زنده‌یاد مهرجویی داشتند، دست به ارتکاب جنایت زده‌اند. با کامل شدن تحقیقات در این باره، بازپرس چهار متهم بازداشت شده را به اتهام قتل عمد مجرم شناخت و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان البرز ارجاع شد تا عاملان حادثه سه ماه پس از ارتکاب جنایت محاکمه شوند.
پرونده‌های جنجالی همواره مورد اقبال جامعه قرار می‌گیرند و مخاطبان تلاش می‌کنند برای پرسش‌های مطرح شده در بستر اجتماعی پاسخی پیدا کنند. تجربه نشان می‌دهد جنجال‌های شکل گرفته همزمان با فاصله گرفتن از ماجرا یا وقوع حادثه‌ای خونین‌تر کمرنگ می‌شود و هیجان شکل‌گرفته ناشی از حادثه رنگ می‌بازد.
تا پیش از وارد شدن فضای سایبر به زندگی اجتماعی، مدیریت اخبار با در نظر گرفتن راستی‌آزمایی‌های صورت گرفته در تحریر‌یه‌های خبری صورت می‌گرفت. اطلاع‌رسانی درباره پرونده‌های جنجالی آن دوران مثل خفاش شب، بیجه، شهلا و بسیاری از پرونده‌های دیگر با تلاش میدانی خبرنگاران انجام می‌شد، از همین رو روایت دست اول از مرجع رسانه به بدنه اجتماعی می‌رسید. با ورود فضای سایبر، اما رسانه‌های رسمی از جمله رسانه‌های مکتوب مورد بی‌مهری قرار گرفتند و در سایه همین بی‌مهری‌ها، منتشر‌کنندگان اخبار غیررسمی این فرصت را پیدا کردند تا با انتشار روایت‌های غیرواقعی، مدیریت افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهند. از همان زمان تأکید شده که در چنین فضایی این مرجع‌های رسمی خبر از جمله پلیس و دستگاه قضایی هستند که باید با اعتماد به رسانه‌های رسمی، امکان انتشار اخبار مستند از روایت‌های دست اول را فراهم آورند. روشن است، رسانه‌های رسمی در انتشار اخبار و گزارش‌های خود تلاش دارند با در نظر گرفتن ارزش‌های خبری هر رویداد به پرسش‌های مطرح شده در عناصر خبری که همان پرسش‌های مطرح شده در بستر اجتماعی است پاسخ دهند.
از زمان شکل گیری پرونده قتل مهرجویی و به دلیل شهرت وی روشن بود چرایی شکل‌گیری پرونده مورد اقبال عمومی قرار گیرد. با این حال در شکل‌گیری فضای هیجانی در جامعه دستگاه قضایی موفق شد در زمان کمی از وقوع حادثه با کامل کردن تحقیقات، پرونده را در نوبت رسیدگی قرار دهد. با اینکه هنوز علنی و غیرعلنی بودن جلسه روشن نشده است، اما تأکید رسانه‌های رسمی همواره بر اطلاع‌رسانی سالم و آگاهی‌بخشی عمومی بوده تا در چنین فضایی از امکان غلبه حاشیه بر متن جلوگیری شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار