کد خبر: 1206647
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
عبدالرضا دلاوری، مدیر بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم (عج):
بی‌شک عوامل مهمی در به‌وجود آمدن این تفکر دخالت دارد، اما مهم‌ترین آن نقش حمایتی و تشویقی مادی و روحی اعضای خانواده و کارفرمایان است که می‌تواند مؤثر باشد.

جوان آنلاین: در سال‌های نه‌چندان دور به ندرت خانواده‌ای پیدا می‌شد که کمتر از سه فرزند داشته باشد و اکثر ایرانی‌ها دارای خانواده‌ای بزرگ، شلوغ و پرجمعیت بودند، اما امروزه اغلب پدر و مادر‌ها یا تمایلی به فرزندآوری ندارند یا فقط به داشتن یک فرزند اکتفا می‌کنند، بدون اینکه به عواقب آن برای آینده کشور و فرزندان‌شان فکر کنند. بی‌شک عوامل مهمی در به‌وجود آمدن این تفکر دخالت دارد، اما مهم‌ترین آن نقش حمایتی و تشویقی مادی و روحی اعضای خانواده و کارفرمایان است که می‌تواند مؤثر باشد.
پنجمین ماه از تابستان امسال بود که باخبر شدیم اولین زایمان پنج‌قلویی در بیمارستان بقیه‌الله (عج) با تلاش کادر درمانی آن به لحاظ شرایط خاص مادر پنج‌قلو‌ها انجام شده است. از همه مهم‌تر حمایت‌های مالی و تشویقی این بیمارستان بود، از جمله، عدم‌پرداخت هزینه‌های بستری و زایمان، استفاده از مهدکودک بیمارستان برای کمک به نگهداری پنج‌قلوها، پیشنهاد شغل موقت کنار شغل پدر برای کمک به مخارج زندگی و استخدام پنج‌قلو‌ها در بیمارستان بعد از اتمام تحصیلات‌شان که ما را بر آن داشت گفت‌وگویی با مدیریت بیمارستان، والدین پنج‌قلو‌ها و پزشک جراح داشته باشیم تا همه مسئولان، مدیران و خانواد‌ه‌هایی که می‌توانند در رسیدن به اهداف بزرگ و مهم جمعیتی گامی بردارند و کشور را از یک تهدید جدی دور کنند، کمر همت بگمارند و از هر کمکی دریغ نکنند.
عبدالرضا دلاوری، کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی با سابقه ۲۶ سال خدمت در بخش‌های مختلف بهداشت و درمان، هم اکنون مدیر بیمارستان بقیه‌الله (عج) است. او قبلاً مدیر آموزش بیمارستان، مسئول تحقیق و توسعه بیمارستان و مدتی هم مشغول تحقیق و پژوهش بوده است. وی علاوه بر حمایت‌های لازم از این خانواده عیالوار، همچنین از دیگر اقدامات این بیمارستان و طرح‌های تشویقی این مرکز در حمایت از کادردرمانی، اداری و خدماتی این بیمارستان جهت فرزندآوری توضیحاتی داده است.

رویدادی شاد و به یادماندنی برای یک بیمارستان
وی درباره تولد پنج‌قلو‌ها و حمایت‌های این بیمارستان در راستای تشویق به فرزندآوری گفت: «تولد پنج‌قلوها، اولین پنج‌قلوزایی در این بیمارستان بود، به همین خاطر فرصت مانور و تمرین خوبی، هم برای تیم درمان و هم تیم پرستاری ایجاد شد که به لطف خدا پایانی شاد و به یادماندنی بر جای گذاشت. بعد از مراجعه زوج جوان، مادر به دلیل شرایط خاص بارداری، تحت پایش درمانی استادان قرار گرفت، سپس با تشخیص پزشک مربوط در بیمارستان بستری شد و تحت مراقبت‌ها و آزمایشات تخصصی قرار گرفت. از آنجا که منزل آن‌ها در شهرستان مینودشت استان گلستان و رفت‌وآمد به تهران و بیمارستان برای‌شان سخت بود، پدر و همراهان در یکی از میهمانسرا‌های مجاور بیمارستان اسکان داده شدند و مشکل ترددشان به بیمارستان هم حل شد.
دلاوری در ادامه اظهار داشت: قبل از زایمان، با تمهیدات لازم هر پنج‌قلو در سلامت کامل به دنیا آمدند. نوزادان بلافاصله به NICU که از قبل مهیای پذیرش نوزادان شده بود، منتقل شدند و مدتی را تا به دست آوردن سلامت کامل در آنجا قرار داشتند. فراهم شدن شرایط ملاقات برای شخصیت‌هایی که تمایل به ملاقات داشتند و تدارک هدایا و کیک تولد از سوی پرسنل بیمارستان از جمله اقداماتی بود که هماهنگی آن انجام گرفت. بعد از ترخیص از بیمارستان هیچ هزینه‌ای بابت مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان و خود زایمان دریافت نشد. علاوه بر این به دستور ریاست بیمارستان یک سال هزینه درمانی پنج‌قلو‌ها در این بیمارستان رایگان و خارج از نوبت است. برای کمک به مخارج این خانواده هشت نفره، به پدر پنج‌قلو‌ها پیشنهاد شغل موقت داده شد و هر وقت اعلام آمادگی کند می‌تواند کنار شغلی که دارد در این بیمارستان هم مشغول کار شود. مهد کودک بیمارستان هم پذیرای این پنج‌قلو‌های عزیز است و هر زمان خانواده تمایل داشته باشند می‌توانند از امکانات مهدکودک استفاده کنند. مساعدت دیگر بیمارستان به این خانواده، استخدام پنج‌قلو‌ها بعد از اتمام تحصیلات‌شان است. شاید تا آن زمان بنده در این بیمارستان مشغول کار نباشم، اما این ثبت شده و قابل اجراست.

حمایت بیمارستان از زایمان‌های سه‌قلو به بالا
مدیر این بیمارستان در پاسخ به این سؤال که آیا این خدمات به خانواده‌های مشابه نیز تعلق می‌گیرد، گفت: «این بیمارستان آمادگی دارد همه این خدمات را در اختیار خانواده‌های سه‌قلو به بالا قرار دهد.»

طرح‌های تشویقی برای فرزندآوری پرسنل بیمارستان
وی همچنین به ارائه تسهیلات و خدمات ویژه این بیمارستان در راستای فرزندآوری به کادر درمانی و اداری بیمارستان اشاره‌ای کرد و در توضیح گفت: این بیمارستان مزین به نام بقیه‌الله‌الاعظم (عج) است. تلاش‌مان این است سربازانی تربیت کنیم و پرورش دهیم که در آینده سربازان امام‌عصر (عج) شوند. این مهم را حقی بر گردن خودمان می‌دانیم، به همین جهت در راستای فرزندآوری با توجه به فرامین مقام معظم رهبری تسهیلاتی را برای کارمندان قرار داده‌ایم تا آن‌ها را در امر ازدواج و فرزندآوری کمک و تشویق کنیم. از جمله این تسهیلات، آماده‌سازی رستوران غذاخوری و آمفی‌تئاتر نوساز بیمارستان برای برپایی جشن ازدواج آسان و کم‌هزینه، سفر‌های تشویقی برای ازدواج و جهیزیه‌های تشویقی است. این نگاه وجود دارد و این مرکز به فکر آینده شغلی فرزندان همکاران است، به همین خاطر این تعهد داده شد در صورتی که فرزندان‌شان بعد از اتمام تحصیل تمایل به کار در این بیمارستان داشته باشند، استخدام شوند. با توجه به پیری جمعیت نیز قرار شد در تشویق به فرزندآوری، سومین فرزند هر کدام از کارمندان بدون نوبت در این بیمارستان استخدام شود. هم اکنون در بین همکاران افرادی را داریم که دوران کودکی‌شان در مهدکودک این بیمارستان گذرانده شده است.
دلاوری در ادامه گفت: از خدمات دیگر این مجموعه فضای مهدکودک، تسهیلات بانکی و مرخصی‌های تشویقی است که علاوه بر مرخصی‌های قانونی لحاظ می‌شود، ضمن اینکه این تشویق برای تولد فرزندان سوم و چهارم خاص‌تر انجام می‌شود.

تلاش بیمارستان برای حفظ سلامتی کودکان بیمار
این بیمارستان در مسیر حمایت از نوزادان و اطفال بیماری‌های خاص، اولین مرکز در بین مراکز درمانی نیرو‌های مسلح است که مجهز به PICU است. دلاوری در این باره نیز اظهار داشت: «خوشبختانه با توجه به نگاه ریاست بیمارستان، این بخش نجات‌بخش در حمایت از بیماران اطفال سرطانی برپا شده است. دو بخش ویژه و یک بخش بستری هم داریم. فاز جدید اورژانس این بیمارستان نیز در ایام‌الله دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.
به گفته مدیر بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم (عج) این مجموعه درمانی با همه بیمه‌های تکمیلی با وجود پرداخت‌های سخت بعضی بیمه‌ها، قرارداد دارد. همچنین پرداخت‌های خارج از صورتحساب‌های بیمارستانی هم ندارند و اگر موردی باشد بلافاصله آن پزشک اخراج می‌شود. اقامت همراه بیماران شهرستانی در میهمانسرای بیمارستان نیز از جمله خدماتی است که با نازل‌ترین قیمت در اختیار همراهان بیماران گذاشته می‌شود.

تحقق وعده‌ها مردم را دلگرم می‌کند
دلاوری درباره خلف وعده بعضی از مسئولان در بحث مقابله با پیری جمعیت گفت: مردم کشور ما بهترین‌ها هستند. این انتظار زیادی نیست که می‌خواهند مسئولان در بحث فرزندآوری به وعده‌های‌شان عمل کنند. وعده‌ها عملی شود، مردم تشویق و دلگرم‌تر می‌شوند و همین ما را به اهداف جمعیتی نزدیک‌تر می‌کند. آن‌ها باید در مسیر خدمت به خلق و از روی تقوا، خلف‌وعده نکنند. در این بیمارستان بار‌ها این اتفاق افتاده است که برای انجام کار یا تقاضایی همه تلاش‌مان را انجام داده‌ایم، آن وقت اگر به نتیجه‌ای هم نرسیم، بیمار به خاطر دیدن این تلاش‌ها رضایت دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار