کد خبر: 1203720
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

جوان آنلاین: جنگ کریدوری که انصارالله یمن علیه رژیم صهیونیستی در دریای سرخ به راه انداخته در حال تشدید است و این حملات دیگر محدود به هدف قرار دادن کشتی‌های متعلق یا تحت اداره شرکت‌های اسرائیلی نیست، بلکه همه کشتی‌ها از هر ملیتی که به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت می‌کنند جزو اهداف مشروع صنعا به شمار می‌روند؛ اقدامی که در کمتر از دو ماه توانسته ضربه جبران‌ناپذیری را بر اقتصاد اسرائیل وارد کند و به اعتراف مقامات تل‌آویو با ادامه حملات یمنی‌ها، ۸۵ درصد سود بندر ایلات از میان خواهد رفت، یعنی چیزی معادل ۳ میلیارد دلار در سال که این مسئله صهیونیست‌ها را به‌شدت نگران کرده است.
به گزارش «جوان»، درحالی که گروه‌های مقاومت منطقه هر کدام به نوعی در همبستگی با مردم غزه، ضرباتی را به دشمن صهیونیستی و هم‌پیمانان آن وارد می‌کنند، تهدید بزرگ برای این رژیم از جانب انصارالله است که توانسته نبض شاهرگ حیاتی صهیونیست‌ها را به دست بگیرد. آثار توقیف دو کشتی صهیونیستی به دست انصارالله در دریای سرخ در هفته‌های اخیر و هشدار برای ادامه این اقدامات، بر اقتصاد سرزمین‌های اشغالی به‌خوبی ملموس است. گدئون گلبر، مدیرکل بندر ایلات روز دوشنبه تأیید کرد که تهدیدات یمن در راستای جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به سمت سرزمین‌های اشغالی ۸۰ تا ۸۵ درصد سود بندر ایلات را از بین می‌برد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از گلبر گزارش کرد که تهدید‌های نیرو‌های مسلح یمن از ۱۵ نوامبر گذشته تاکنون مانع از ورود کشتی‌های حامل ۱۴ هزار خودرو به بندر ایلات شده است. این مقامات صهیونیستی ادامه داد: «اسرائیل نگران بسته شدن تنگه باب‌المندب به روی حرکت کشتی‌های تجاری است که از طریق دریای سرخ یا کانال سوئز به بندر ایلات منتقل می‌شوند، چراکه این امر باعث طولانی‌تر شدن پنج هفته‌ای زمان سفر کشتی‌های باری از شرق به اسرائیل می‌شود.» گدئون همچنین تأکید کرد: «به این دلیل، کشتی‌های باری مجبور خواهند شد قاره آفریقا را در دماغه «امید نیک» دور بزنند و از تنگه جبل‌الطارق به دریای مدیترانه منتقل شوند.»
خسارت ۳ میلیارد دلاری
توقیف و تغییر مسیر کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ، بار مالی سنگینی را روی دوش این رژیم خواهد گذاشت. شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش کرد: «حجم وارداتی که از شرق به اسرائیل وارد می‌شود، تقریباً ۳۵۰ میلیارد شکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) معادل ۹۵ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.» این شبکه گزارش داد: «تغییر مسیر ناوبری دریایی قیمت محصولات وارداتی را تا حدود ۳ درصد افزایش می‌دهد که بار مالی اسرائیلی‌ها را حدود ۵/۱۰ میلیارد شکل یا حدود ۳ میلیارد دلار افزایش می‌دهد.»
تازه‌ترین عملیات انصارالله علیه رژیم صهیونیستی این بود که دیروز به یکی کشتی که به مقصد اسرائیل در حرکت بود، اجازه عبور نداد. شبکه المیادین به نقل از وزارت دفاع یمن اعلام کرد: «تعامل مناسب با یک کشتی که به هشدار ما توجه نکرد، انجام شد و از عبورش ممانعت به عمل آمد و مجبورش کردیم برگردد.»
تغییرات ژئوپلیتیکی اهمیت دریای سرخ را افزایش داده است که کریدوری برای کالا‌هایی است که از شرق آسیا می‌آیند و با عبور از کانال سوئز، کالا‌هایی که مقصد آن‌ها اسرائیل است مستقیماً به بندر ایلات می‌رسند و در آنجا تخلیه می‌شوند. تجارت اسرائیل در سال‌های اخیر به سمت کشور‌های شرق و جنوب شرق آسیا سوق پیدا کرده است، یعنی تجارت آن بیشتر به خطوط دریایی که از تنگه باب‌المندب و کانال سوئز می‌گذرد وابسته است. بنابراین، حملات انصارالله خطرات جدی را برای اقتصاد رژیم صهیونیستی به همراه دارد، زیرا اگر صنعا مانع از عبور کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی شود، تجارت با کشور‌های آسیایی که از نظر صادرات و واردات برای آن مهم‌تر هستند قطع و تقریباً محاصره می‌شود.
هرچند امریکا و برخی کشور‌های عربی خلیج فارس در روز‌های اخیر مذاکراتی را برای ایجاد «کریدور امن» برای عبور کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ انجام داده‌اند، با توجه به عزم انصارالله برای مقابله با رژیم اشغالگر، این‌گونه اقدامات هم نمی‌تواند مانع از عملیات یمنی‌ها شود، چرا که انصارالله بر باب‌المندب اشراف کامل دارد و می‌تواند تردد کشتی‌ها را مختل کند. این تنگه یکی از پرترددترین خطوط دریایی جهان است که حدود یک‌پنجم مصرف جهانی نفت از آن عبور می‌کند و اهمیت آن به دلیل ارتباط با کانال سوئز و تنگه هرمز افزایش یافته است. همچنین سالانه ۱۰ درصد تجارت دریایی بین‌المللی از باب‌المندب یعنی حدود ۲۱ هزار کشتی از این منطقه عبور می‌کنند و با این اوصاف نگرانی امریکا و اسرائیل از حملات صنعا بی‌دلیل نیست، زیرا می‌تواند بر کل جهان تأثیر منفی بگذارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار