کد خبر: 1202313
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
در روز‌های اخیر، بازار سهام رنگی دیگر به خود گرفته و شاخص‌های سهامی، هفتمین روز متوالی مثبت خود را در جریان معاملات روز گذشته (دوشنبه ۱۳ آذر) تجربه کردند.

جوان آنلاین: شاخص کل بورس در پایان معاملات روز گذشته با رشد بیش از ۴۴ هزار واحدی مواجه شد. ارزش معاملات خرد عدد ۹،۰۰۳ میلیارد تومان را به ثبت رساند که نسبت به میانگین هفتگی، ۲۰ درصد و نسبت به میانگین ماهانه ۶۶ درصد افزایش داشت.


در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، ورود نقدینگی حقیقی به ارزش ۸۷۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. دیروز نیز روند ورود نقدینگی حقیقی برای چهارمین روز متوالی با ثبت رقم ۴۵۵ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت آن هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

خروج نقدینگی حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت
برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۱،۵۶۳ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها است. خروج نقدینگی از این صندوق می‌تواند نکته مثبتی برای بازار سهام باشد.

بازار روی موج اخبار مثبت
تداوم رشد بورس امیدواری به عبور بازار سرمایه از بحران را افزایش داد. در معاملات دیروز ارزش معاملات خرد ۸ همتی شد که عدد قابل توجهی است. موج جدید خوش بینی به بازار سرمایه در شرایطی است که در روز‌های اخیر خبر‌های مثبتی به بازار مخابره شده که برای سهامداران قابل توجه است. روز گذشته، عباس علی‌آبادی وزیر صمت در نامه‌ای خطاب به سید‌احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواستار توقف اجرای ابلاغیه اخذ ۲‌درصد مالیات علی‌الحساب صادرات مواد معدنی به دلیل ایجاد اخلال در روند صادرات و بازگشت ارز در حاصل از آن به کشور شد.

بالا رفتن شاخص بورس عجیب نیست
هاتف سیدپور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «جوان آنلاین» در خصوص علت رشد اخیر بورس گفت: بالا رفتن بورس علت نمی‌خواهد و این پایین رفتن آن است که علت می‌خواهد.


وی با اشاره به ارزش ذاتی بالای بورس در شرایط فعلی اظهار داشت: ارزش ذاتی شرکت‌هایی که در بورس معامله می‌شود خیلی بیشتر از رقم‌های روی تابلو است.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس ارزانترین بازار ایران است به جلسه هفته گذشته مدیران سازمان بورس با مدیریان شرکت‌های بورس اشاره کرد و گفت: در این نشست به آن‌ها گفته شد که با توجه به افزایش ارزش ذاتی شرکتها، تجدید ارزیابی دارایی بدهند.


سیدپور ادامه داد: بازار معنای این خبر‌ها را فهمیده و بنابراین تقاضایی در بورس ایجاد شده است که این تقاضا منجر به صعود آن شده است.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام دیر و زود دار د، اما سوخت و سوز ندارد تصریح کرد: بورس مسیر خود را پید می‌کند و به تعادل می‌رسد.


سیدپور با اشاره به ناهمخوانی ارزش شرکت‌ها با قیمت آن افزود: نمی‌شود با فروش یک مجتمع آپارتمانی ۵ تا ۱۰ واحدی در تهران، در بورس تهران کارخانه بزرگ بخری و این یعنی عدم تعاد.


بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه رشد بازار را نشانه خوبی برای آشتی نقدینگی با بازار و شروع یک روند جدید صعودی می‌دانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار