کد خبر: 1202262
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
واشنگتن تایمز در گزارشی از افزایش تحقیقات وزارت دادگستری امریکا در مورد لابی‌های خارجی، ‌از بازداشت مانوئل روچا، ‌سفیر اسبق این کشور در بولیوی به اتهام خدمت مخفیانه به عنوان مامور دولت کوبا خبر داد.

جوان آنلاین: مانوئل روشا، ۷۳ ساله، بر اساس یک شکایت جنایی در میامی، ‌فلوریدا دستگیر شد.

به گزارش ایرنا، این گزارش با اشاره به اینکه وزارت دادگستری آمریکا روچا را به تلاش برای ارتقای منافع دولت کوبا متهم کرده است، افزود: طبق قانون فدرال، افرادی که در داخل امریکا به سود یک دولت یا نهاد خارجی فعالیتی را انجام داده باشند ملزم به ارائه اطلاعات و ثبت نام در وزارت دادگستری خواهند بود. روچا متهم است به اینکه اطلاعات خود را به این وزارتخانه ارائه نکرده است.
گفتنی است وزارت دادگستری آمریکا در سال‌های اخیر تحقیقات جنایی خود را برای شناسایی لابی‌های خارجی افزایش داده است.

مشخص نیست که آیا روچا وکیل دارد یا خیر. از طرفی یک شرکت حقوقی که وی قبلاً در آن کار می‌کرد نیز اعلام کرده است وکالت او را بر عهده نمی‌گیرد.

طبق گزارش واشنگتن تایمز، دوران دیپلماتیک ۲۵ ساله روچا در هر دو دولت دموکرات و جمهوری خواه سپری شد که بیشتر آن در آمریکای لاتین و در طول جنگ سرد یعنی دوره ای از اعمال سیاست‌های سنگین سیاسی و نظامی امریکا در این منطقه بود.
پست‌های دیپلماتیک او از جمله در دفتر حافظت از منافع آمریکا در کوبا، درست زمانی بود که دولت آمریکا با دولت فیدل کاسترو روابط دیپلماتیک کامل نداشت.

گفتنی است مانوئل روچا بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ هم دیپلمات ارشد کشورش در آرژانتین بود. وی در پست بعدی خود به عنوان سفیر آمریکا در بولیوی، مستقیماً در رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۰۲ دخالت کرد و هفته‌ها قبل از رای‌گیری هشدار داده بود که در صورت انتخاب مورالس، آمریکا کمک به این کشور آمریکای جنوبی را قطع خواهد کرد. این تلاشی آشکار برای حفظ سلطه آمریکا در منطقه ارزیابی شد. سه سال بعد، مردم بولیوی مورالس را انتخاب کردند و او، جانشین روچا را به دلیل تحریک "جنگ داخلی"، از کشورش اخراج کرد.

روچا همچنین در ایتالیا، هندوراس، مکزیک و جمهوری دومینیکن خدمت و سرانجام با شورای امنیت ملی آمریکا نیز به‌عنوان کارشناس آمریکای لاتین همکاری کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار