کد خبر: 1202029
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
یک رسانه لبنانی در گزارشی به روابط میان آمریکا و رژیم صهیونیستی و توان تاثیرگذاری واشنگتن بر تل آویو پرداخت.

جوان آنلاین:  شبکه المیادین در گزارشی با اشاره به روابط قوی آمریکا و رژیم صهیونیستی، به نمایشی بودن اظهارات برخی مقامات آمریکایی از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور درباره غیرنظامیان در غزه پرداخته است.

به گزارش ایرنا، المیادین نوشت: برای آگاهی از علت حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی لازم است که به روابط میان تل آویو و واشنگتن اشاره شود.

با وجود حمایت آمریکا از شکل گیری کشوری یهودی پس از جنگ جهانی دوم، روابط میان طرفین پس از جنگ ۱۹۶۷ آشکار شد که طی آن تل آویو بر متحدان شوروی سابق یعنی مصر و سوریه از حیث نظامی فائق آمد. پس از آن بود که آمریکایی‌ها به رژیم صهیونیستی نگاه راهبردی پیدا کردند و اینکه می‌توانند به آن نقشی برای مهار شوروی در خاورمیانه و قدرتهای مخالف غرب و نیز تامین امدادرسانی نفت، بدهند.

با وجود این، کمک های نظامی مجانی نبود تا اینکه در دوره دوم ریاست جمهوری بیل کلینتون، سه یادداشت تفاهم امضا شد که طی آن آمریکا متعهد به ارائه کمک نظامی سالیانه و به مدت ۱۰ سال به رژیم صهیونیستی شد.

این کمکها به شکل تدریجی افزایش یافت و هر رئیس جمهور آمریکا بر آن افزود، به گونه ای که کمک نظامی واشنگتن از تل آویو قبل از جنگ غزه، به چهار میلیارد دلار در سال رسیده بود و این در راستای تعهد آمریکا به حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه و حفظ بازدارندگی آن علیه دشمنانش بود.

المیادین در ادامه با طرح این سئوال که آیا آمریکایی ها قدرت تاثیر بر رژیم صهیونیستی را دارند؟ افزود: آمریکاییها اهرم های زیادی در اختیار دارند که با آن می توانند بر رژیم اسراییل برای توقف جنگ غزه استفاده یا به سمت راهکار سیاسی حرکت کنند که به ثبات در منطقه منجر شود.

با این حال، علیرغم اعتقاد بسیاری از کارشناسان آمریکایی مبنی بر اینکه دستاوردهایی که ایالات متحده از اسرائیل در منطقه به دست می آورد، با هزینه اخلاقی و بین المللی پرداخت شده در سطح جهانی برابری نمی کند، به ویژه نفرتی که بسیاری از مردم جهان به ویژه جهان عرب، نسبت به آمریکا احساس می‌کنند؛ اما پای فوائد شخصی و هزینه سنگین انتقاد از اسرائیل در داخل آمریکا در میان است.

به نوشته این رسانه، مسئولان آمریکایی منافع شخصی از حمایت رژیم صهیونیستی می‌برند، به ویژه در سایه فعال بودن لابی یهودی در آمریکا و حمایت قوی که اسرائیل از آن برخوردار است. علاوه بر آن رژیم صهیونیستی از نفوذ برخوردار و انتقاد از آن در داخل آمریکا هزینه آور است.

بر این اساس، به نظر می‌رسد آنچه که می‌بینیم یا درباره شکاف‌های درون دولت آمریکا گفته می‌شود، نوعی توزیع نقش‌ها در درون حزب دموکرات است که بیم آن را دارد که اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ برای «هیلاری کلینتون» افتاد، برای جو بایدن هم در انتخابات ۲۰۲۴ تکرار شود.

المیادین اضافه کرد: خلاصه اینکه آمریکایی‌ها توان فشار بر اسرائیل شامل؛ فشار سیاسی، نظامی، اقتصادی، تحریم و دیگر ابزاری که در دنیا به کار می‌گیرند، را دارند؛ اما واقعیت این است که اراده و تمایلی از سوی آمریکا در این زمینه وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار