کد خبر: 1201218
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
با این حساب دو تیم برتر دوم باید از گروه B یا از گروه C و E (سپاهان و پرسپولیس) انتخاب شوند. معادلات در گروه B پیچیده‌تر از سایر گرو‌ه‌هاست. در این گروه نسف‌قارشی ۱۰ امتیازی صدرنشین است و شارجه و السد به ترتیب هشت و هفت امتیازی.
دنیا حیدری
جوان آنلاین: پایان هفتـه پنجم لیگ قهـرمانان آسیـا بـرای نماینده‌های ایران امیدوار‌کننده بود. تساوی پرسپولیس برابر النصر در عربستان و برتری سپاهان در آزادی مقابل نیرو هوایی، شانس آن‌ها را برای حضور در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان افزایش داده است، اما برای رسیدن به این هدف پرسپولیس برد می‌خواهد و سپاهان مساوی، درست برخلاف نتایجی که در این هفته کسب کردند. 
در گروه A تنها پاختاکور شانس صعود است، آن‌هم به عنوان صدرنشین، اما در گروه D با توجه به اینکه الهلال و نوبهار هر دو از چهار بازی ۱۰ امتیاز کسب کرده‌اند (قبل از مصاف شب گذشته در هفته پنجم)، قطعاً یکی از تیم‌های دوم برتر از این گروه خواهد بود، چراکه در صورت از دست دادن امتیاز در هفته پنجم، کسب حداقل امتیاز در هفته ششم نیز جواز صعود هر دو تیم نوبهار و الهلال را صادر خواهد کرد، مگر در اتفاقی نادر، نساجی و مومبای‌سیتی در هفته پایانی موفق به شکست الهلال و نوبهار شوند که این احتمال بسیار ضعیف است.
 
 گروه B، گروه تعیین‌کننده
با این حساب دو تیم برتر دوم باید از گروه B یا از گروه C و E (سپاهان و پرسپولیس) انتخاب شوند. معادلات در گروه B پیچیده‌تر از سایر گرو‌ه‌هاست. در این گروه نسف‌قارشی ۱۰ امتیازی صدرنشین است و شارجه و السد به ترتیب هشت و هفت امتیازی. در این صورت اگر السد برنده مصاف با نسف قارشی باشد، ۱۰ امتیازی می‌شود و نسف‌قارشی شانسی برای صعود ندارد و شارجه به واسطه برتری برابر الفیصلی اردن به عنوان صدرنشین صعود می‌کند، اما در صورت برتری نسف‌قارشی، این تیم ۱۱ امتیاز (به‌زعم برتری شارجه مقابل الفیصلی) خواهد داشت که در این صورت کار پرسپولیس و سپاهان سخت می‌شود، چراکه سپاهان در هفته پایانی با الاتحاد دیدار دارد. تیمی که به لطف رأی ای‌اف‌سی برنده بازی رفت شد و حالا در صورتی که مصاف با این تیم در خانه حریف به تساوی کشیده شود، کار به تفاضل گل و موارد دیگر می‌کشد (برای تعیین تیم دوم برتر)، چراکه پرسپولیس هم در صورت برتری دوباره مقابل الدحیل ۱۱ امتیازی می‌شود و این یعنی باید دو تیم از سه تیم ۱۱ امتیازی به مرحله یک‌هشتم نهایی راه یابند. 
 
 بهترین حالت
بهترین حالت برای پرسپولیس و سپاهان این است که السد موفق به شکست نسف‌قارشی شود که در این صورت از این گروه تنها شارجه شانس صعود دارد (به‌زعم کسب امتیاز مقابل الفیصلی قعرنشین). البته این در حالی است که پرسپولیس، حریف خود الدحیل را ببرد و سپاهان نیز حداقل یک امتیاز از الاتحاد در عربستان بگیرد، درست مثل کاری که پرسپولیس در هفته پنجم برابر النصر کرد. 
 
 سرنوشتی که به دست دیگران افتاد 
البته پرسپولیس می‌توانست برنده بازی باشد تا دیگر در هفته پایانی با دل‌نگرانی چشمش به دنبال نتیجه سایر تیم‌ها نباشد، خصوصاً که النصر هیچ برتری نسبت به سرخپوشان نداشت و یاران یحیی در طول بازی سر بودند و سوار بر بازی. البته که ۱۰ نفره شدن النصر هم بی‌تأثیر نبود، اما پرسپولیس نه از این فرصت استفاده کرد و نه از فرصت‌های بی‌شماری که در طول بازی نصیبش شد. 
سرخ‌ها حالا چاره‌ای جز کسب هر سه امتیاز بازی با الدحیل ندارند. کاری که پیشتر در قطر انجام داده‌اند، اما تساوی مقابل استقلال ازبکستان، تیمی که در آزادی به آتش کشیده شده بود نشان داد در خصوص پرسپولیس این چنین معادلاتی خیلی صدق نمی‌کند، خصوصاً که الدحیل هیچ چیزی برای از دست دادن ندارد و بی‌تردید به دنبال اعاده حیثیت در آزادی است و همین کار سرخپوشان را دشوار‌تر خواهد کرد. 
 
 این سپاهان صعود می‌کند
برتری مقابل نیرو هوایی عراق شانس سپاهان برای صعود به یک‌هشتم نهایی را افزایش داده است. هرچند که هنوز هم نتیجه کسب شده توسط سایر تیم‌ها و البته نتیجه بازی با الاتحاد تعیین‌کننده است، اما حداقل سپاهان هم مانند پرسپولیس شانس صعود دارد. یاران مورایس می‌توانند حتی به عنوان صدرنشین صعود کنند، البته به شرط برتری مقابل الاتحاد، اما باید به این دیدار واقع‌بینانه نگاه کرد نه احساسی. سپاهان تیم پرمهره و جنگنده‌ای است، ولی بازی در زمین حریف کار ساده‌ای نیست، آن‌هم اگر این حریف عربستانی باشد و علاقه‌مند به بازی روانی قبل از مصاف رودررو، درست مثل اتفاقی که برای پرسپولیس پیش از رویارویی با النصر در میدان رخ داد. 
از سوی دیگر سپاهان اگرچه نیرو هوایی عراق را با حساب یک بر صفر از پیش‌رو برداشت، اما فرصت‌های زیادی را هم از دست داد، فرصت‌هایی که اگر در مصاف با الاتحاد هم به این سادگی از دست برود، می‌تواند حسرتی عمیق را برای زردپوشان اصفهانی به دنبال داشته باشد، اما درس گرفتن این برد خانگی و برطرف کردن مشکلات در اندک زمان باقیمانده تا دیدار با الاتحاد می‌تواند صعود سپاهان را به دنبال داشته باشد. مورایس به تغییر تاکتیک برای عبور از سد الاتحاد یا حداقل کسب امتیاز در عربستان نیاز دارد. سپاهان با یک تساوی و پرسپولیس با یک پیروزی ۱۱ امتیازی می‌شوند و صعود می‌کنند، مگر در اتفاقی نادر، تیم‌های دومی که مدعی صعود هستند با نتایج پرگل حریفان خود را از سد راه بردارند.
 
 یک‌هشتم تمام ایرانی
در این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا جدول و معادلات آن تعیین‌کننده نیست و تکلیف تیم‌ها در مرحله حذفی با قرعه‌کشی مشخص می‌شود و همین مسئله می‌تواند یک‌هشتم تمام ایرانی را در این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان رقم بزند، البته به شرط آنکه سپاهان و پرسپولیس موفق به صعود شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار